måndag 20 december 2010

En julklapp är avklarad

Fyraåriga systerdottern önskar sig tydligen lite nya kläder till Lisa (dockan) och givetvis kan väl den önskningen gå i uppfyllelse. Kikade faktiskt runt lite först efter några av de andra sakerna hon önskade sig men blev så deprimerad av all plastig skit (ursäkta språket) som fanns överallt i affärerna. Så dockkläder blev det, det blir man inte deprimerad över. Fem plagg hamnade i julklappen den här gången. Skulle det nu vara så att det är något jag missat, ett plagg jag förbisett, något som Lisa saknar, så får jag väl ta på mig att göra det i efterhand.

Ett par lilarandiga mysbyxor i velour, en tunika i blommig jersey, ett par jeans i mjuk jersey, en tröja i grönt fordonstyg och slutligen en klänning i rosamönstrat bomullstyg. Mönstren kommer allihop från Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Lisa är 34 cm lång, och närmaste storleken i boken var 37 cm, så jag har kortat av lite här och var, och gått lite på känn (som vanligt). Hoppas att de passar, jag är nog minst lika spänd som systerdottern inför Lisas test av kläderna. Förresten så har systerdottern ett likadant lila set (obloggat inser jag nu), så nu kan de matcha varandra Lisa och hon.

Att sy dockkläder är väldigt roligt faktiskt, det går fort och man behöver inte tänka så himla mycket på komforten. Nu ska jag färdigställa två, eller möjligtvis tre, plagg till som sonen ska få till den docka han ska få i julklapp. Fördelen där är att den dockan har jag här hemma så den kan jag prova på när jag vill.

tisdag 14 december 2010

Svampbody

Nu händer det grejer här. Först inte ett inlägg på en månad, och sen bara rasar dom in. Eller ja, tredje på några dagar, men för att vara mig så är det detsamma som att "rasa in".

Ytterligare en body till trollet är klar. Denna gång med knäppning på axeln. Mönstret är från en "Allt om handarbete", och jag har sytt från det tidigare (men de bodiesarna har jag tydligen inte bloggat om). Och därmed vet jag att mönstret är lite "högt" i halsen, och då speciellt baktill. Så för att vara på den säkra sidan mätte jag mot en köpebody som jag har för mig satt bra på sonen och klippte ur lite bak i nacken på det här mönstret. Om det blev bra eller inte den här gången återstår att se. I halslinningen behövdes förresten bara en knapp längst in mot halsen, och den sydde jag in dolt i kantbandet på den här bodyn också.

Angående tyget, så är det väldigt tunt, så det här får väl helt enkelt bli en "jag ligger under en filt och chillar"-body, för den kan nog vara lite för kall att ha på utan något över i vårt lite småkalla hus.

Material: Svampjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten.

Mönster: Allt om handarbete 09/2008.

Storlek: 55 (enligt mönsterarket).

Orosmoment: Funderar på om den är lite vid i halsen. Men jämför jag med en köpebody så verkar den inte vara det. Jaja, det återstår väl att se. Eventuellt skulle jag dragit lite mer i kantbandet i halslinningen när jag sydde fast det.

måndag 13 december 2010

Igelkottsbody till trollet

Andra plagget till trollet i magen är nu klart. Den här bodyn har legat halvfärdig ett tag, men igår fick jag äntligen satt i knapparna och sytt de två sista sömmarna.

En body med igelkottar på mage och ärmar, men med brunt bakstycke. Igelkottarna går lite upp- och nedför en backe på magen ser det ut som. Jag lade ut mönstret om och om igen, men kom tillslut fram att trycket måste vara snett. Igelkottarna gick inte att få raka. Men jag tycker inte det gör så mycket, de ser rätt sköna ut där de stretar på för att komma uppför och nedför den där backen.

Jag valde att göra kantbanden är ganska breda (1,5 cm), min tanke var nog att de skulle bli mjukare då, dessutom valde jag att låta huvudöppningen gå hela vägen från halslinning till armhåla. Nu i efterhand är jag lite orolig för att det blev lite väl bylsigt och tjockt med tyg i armhålan, där blev ganska mycket tyg med kantbanden också, men jag hoppas att det inte blir obekvämt.

Funderade ett tag på att sätta vanliga knappar i halsknäppningen, alltså att ha en tryckknapp (den dolda som sitter precis vid halsen) men att de två synliga knapparna skulle vara vanliga. Men jag var själv lite osäker på om det skulle bli för knöligt, och vid konsultation med maken gick vanliga knappar helt bort. Det blir alldeles för jobbigt tyckte han, tryckknappar ska det vara, det är svårt nog att ta på såna små bebisar som det är menade han. Och tja, det kan han ju ha rätt i. Så det blev tre tryckknappar i halsen och tre vid blöjflärpen nedtill.

Material: Igelkottsjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten och orange jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat vid blöjflärpen.

Storlek: 56.

lördag 11 december 2010

Par i byxor

Första bebisplagget som blir färdig, och det beror egentligen helt och hållet på sonen.

Köpte den här velouren i början av hösten när jag var på Skroten. Tänkte det skulle bli ett par byxor till sonen, men sen blev det liksom aldrig av. Men så nu tyckte jag minsann att det var dags. Plockade fram tyget och började klippa till. Sonen kommer förbi och undrar vad jag gör, "Gö du mamma?". Jag förklarar att jag ska sy byxor till honom, visar tyget och undrar om han tycker det är fint. Och jo, det gör han ju, "sy byxor till mig och till bebisen?". Tja, jag hade ju tyg över, och alla vettiga förlag han har gällande den kommande bebisen försöker jag ta vara på. Så nu blev det ett par byxor till bebisen också, och bebisens första hemmasydda plagg blir syskonmatchat. Där ser man, undrar om det är så det kommer se ut för syskonen här hemma... Vi får väl se helt enkelt.


Material: brun- och turkosrandig velour från Skroten, brun mudd från samma ställe.

Mönster 1: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här, fast med lite annan typ av ficka. Fickan går upp till midjeresåren, istället för att vara halvcirkelformade och börja och sluta i sidan.

Mönster 2: Egenritat utifrån byxor som sonen hade när han var liten.

Storlek: 98 resp 56.

Osäkerhetsaspekt: Inget av paren är provade (för det minsta paret kanske det inte är så konstigt), så vi får väl se hur de passar.

lördag 20 november 2010

Pyjamasen passar

En bild på pyjamaskillen, nybadad och med boken i högsta hugg, redo för sängen helt enkelt. Vad tungan gör ute däremot, det vågar jag inte svara på...

Pyjamasen passar utmärkt, håller honom varm och är mäkta populär. Funderar på att sy fler, om jag bara hade något givet tyg...

fredag 19 november 2010

Följer man reglerna så kommer muddarna på plats

Idag fick jag till muddarna. Snabbt och lätt den här gången, men så var det tre timmar tidigare på kvällen jämfört med förra försöket också.

Byxorna sydde jag för lite mer än ett år sedan. Hittade en bild som jag tydligen tog 2/11-2009:

Då alltså utan muddar. Linningen på byxorna är för övrigt sydd i brun velour, och givetvis är det resår däri.

Nu ser byxorna ut så här. Ett år och två muddar senare:


Lite slitnare (främst i linningen), lite längre och framför allt smutsigare (eftersom jag valde att sätta på muddarna innan jag slängde dem i tvätten efter gårdagens användning - helt enligt tanken "gör jag det inte nu på en gång blir det inte gjort"). Som synes är muddarna i en något mörkare brun än linningen, men eftersom jag inte hade någon ljusare brun mudd så fick det bli såhär.

Att jämföra byxorna på de bägge bilderna är förövrigt inte så stor idé - ljusförhållandena är helt olika. Den första bilden är tagen i skenet av två starka halogenbygglampor (det var mitt under förra höstens renovering) och den andra bilden är tagen under vår köksbordslampa. Därmed inte sagt att byxorna inte har förlorat i lyster och färg, men jag undrar om de verkligen förändrats så mycket som det ser ut på bilderna.

torsdag 18 november 2010

Man ska inte bryta sina regler

Jag vet ju hur regeln lyder: du ska inte sy när du är trött. Men så trött var jag ju inte, och dessutom kunde det väl knappast räknas till att sy. Jag skulle ju bara sy på två muddar på ett par obloggade (inser jag nu) byxor. De är fortfarande okej i längden, men eftersom det bara är en enkel 6 mm resår i bensluten och de dessutom är ganska vida, knölar sig lite väl mycket (och åker upp) när man försöker stoppa ner dem i vinterskor och stövlar. Så två bruna muddar på dem skulle lösa det problemet. Och det kan ju inte klassas som att sy. Det skulle ju bara ta tio minuter, inga problem.

Jag klippte till muddarna, sydde ihop dem, nålade fast dem och sydde fast första. Fick dra rejält eftersom jag antingen gjort mudden lite för smal eller så var byxorna helt enkelt lite för vida. Jaja, det gick bra i alla fall, mudden kom på och bra blev det också. Tills jag kom på: Nej! Jag hade ju nålat på muddarna fel - inte räta mot räta utan räta mot aviga. Mudden var alltså påsydd på avigan av byxorna...

Åh, varför gör man så. Man ska inte sy när man är trött. Eller i alla fall - jag ska inte sy när jag är trött - men ändå insisterar jag. Istället för att snabbt och lätt slänga på två muddar och ha det klart har jag nu sytt på en mudd och sen sprättat. Och återigen lärt mig en läxa, frågan är bara hur länge jag kommer ihåg den den här gången. Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. Muddarna syr jag på imorgon, om jag är pigg då...

tisdag 16 november 2010

Försöksfilt

Jag har aldrig sytt en filt innan. Men jag har sett så himla många fina filtar på andra sybloggar. Nu har jag varit på jakt efter en Filt det sista. En filt som ska med till BB. En filt som är bara bebisens liksom. Vi kan kalla den Filten. Så med alla de där filtarna jag nämnt ovan i åtanke tänkte jag att det kan ju inte vara så svårt.

Jag har sedan gått och funderat på vilka tyg jag vill kombinera till Filten. Men jag har inte kommit på något bra. Var lite sugen på att göra en lila variant, men kom på att om det ligger en flicka i magen så vill jag nog inte att Filten ska vara lila. Så jag fortsatte fundera. Medan jag funderade kom jag på att jag kunde ju kanske testa att sy en filt under tiden jag funderade liksom. Problemet var bara att jag inte hade tillräckligt mycket velour hemma i en färg så att det skulle räcka till en filt. Men så kom jag på att jag kan väl kombinera två olika färger då kanske. Så fick det bli. Sen kombinerade jag ihop det med en blommig interlock som jag köpte av MG-tyger på en symässa i Göteborg för typ två år sedan, och så orange kantband på det. Okej, nu var tygerna valda, bara till att sy då.

Jo, "bara att sy". Haha.

Jag började med att sy ihop de två velourbitarna. Helt omöjligt att få till en rak sömn. Jag provade förvisso bara två gånger, men jag kände att om jag skulle fortsätta sy lite längre in och lite längre in så skulle det snart inte vara så mycket filt kvar. Så jag gav mig. Konstaterade att den sömmen får vara lite krokig. Ska man få den rak behöver man nog ha ordentligt med tyg att klippa av och inte två stuvbitar som man vill få ut mesta möjliga av. Funderade på att sticka ner sömsmånerna åt varsitt håll, men eftersom jag sytt två sömmar bredvid varandra så blev det typ omöjligt, jag skulle i så fall behöva sprätta och det orkade jag inte med.

Sen klippte jag till en bit interlock som motsvarade de hopsydda velourbitarna. Jobbade sedan ett tag med att få dem obubbliga och släta mot varandra. Nålade ihop dem. Klippte kantband och nålade fast detta. Sydde fast kantbandet med 1 cm sömsmån. Började vika över kantbandet och insåg att jag klippt för smalt kantband. Jag hade inte tänkt på att det var dubbla lager tyg, plus att avigsidan inte skulle vara dold den här gången. På en filt finns ju liksom ingen avigsida, på baksidan på kantbandet måste ju se respektabel ut. Hur som helst, jag orkade inte sprätta bort det jag gjort, så jag fortsatte vika och dra i det lite för smala kantbandet. Fick nålat fast det och började sy. Sydde fast kantbandet helt och hållet, och som omväxling (eller av en slump på grund av kass sömnad under första delen av kantbandssömnaden) valde jag att sy två varv med tvillingnålen på kantbandet. Det gjorde faktiskt ganska mycket för filten. Från att ha haft ett misslyckat kantband fick den nu en kantning som ser ut att ha en viss tanke bakom.




Så, filten blev färdig. Men vi kan väl säga så här, det är inte Filten. Jag får fortsätta fundera på tygval och se vad jag kan koka ihop. Och när det är dags att sy den filten hoppas jag att jag kommer ihåg följande:

1. Jobba med tillräckligt mycket tyg, inte bara massa stuvar.
2. Om jag ska sy ihop två velourstycken, se till att ha tillräckligt med sömsmån för att kunna sticka ner dem. Men det säkraste sättet för att få en snygg filt är nog att inte sy ihop två velourstycken - även om slutresultatet skulle kunna bli riktigt snyggt så har jag inte tålamodet för att få till det så där riktigt snyggt.
3. Kantbandet måste vara minst 5 cm brett.
4. Använd strykjärnet innan filten är färdig.

Någon som har andra tips för filtsömnad?

Men filten har legat hemma i soffan ett tag nu, och jag måste ändå säga att den växer. Alltså inte på så vis att jag sytt någon sorts magisk filt som blir större och större, men jag blir mer och mer förtjust i den faktiskt. Vi får väl se, kanske är det en av två Filtar.

onsdag 10 november 2010

Vinterpyjamas

Sonen hyser ett starkt motstånd mot det här med täcken. Förstår inte alls det sköna i att kura ihop sig under ett täcke, eller en filt för den delen. Täcken verkar bara vara en sak man använder för att bygga kojor med i hans värld. Och det är väl kanske ett användningsområde så gott som något, men i och med att han inte använder täcke på natten, som normala människor (läs jag och hans far) gör så blir det lite väl kallt nu när vintern gjort sitt intåg. Hans vanliga pyjamasar (som för det mesta består av ett par udda tights plus en udda tröja) har känts lite väl tunna de sista nätterna. Funderade på vad jag skulle använda för att sy en lite mer "vinterbonad" pyjamas åt honom - flanell, velour eller någon sorts ullvariant? Kunde inte riktigt bestämma mig, men så kom jag att tänka på girafftyget. Min mor köpte det åt mig på symässan i Borås tidigare i höstas, och jag har inte riktigt vetat vad jag ska sy av det. Nu blev det en pyjamas, och det passade det riktigt bra som.

Material: Är inte helt säker på vad för sorts tyg det är. Tycker mest det påminner om tunn collage. Men det är köpt på Mjuka tyger. Den bruna mudden vet jag faktiskt inte var jag köpt.

Mönster: Mina vanliga möster. Dvs tröjan är från Ottobre 4/2004 (modell 35) och byxorna är tightsen (modell 28) i Ottobre 6/2007.

Storlek: 92/98.

Plus: Pyjamasen är använd en natt och verkar både bekväm och den håller killen varm.

Minus: Halsringningen blev kanske lite vid. Eventuellt skulle mudden i halsen varit ändå lite mindre. Tycker det är så svårt med halsringningar - huvudet måste ju liksom komma igenom, men samtidigt vill jag inte ha för vida halsar heller.

söndag 3 oktober 2010

Röd djungeltröja

Funderade länge på färgkombinationer för den här djungeltröjan. Jag brukar använda läggningstiden för sonen till att ligga och fundera på plagg att sy och tyger att kombinera. Det är inte helt optimalt, eftersom jag inte har tygerna med mig i sovrummet, så två tyger som passar ypperligt i min hjärna passar kanske inte alls ihop i verkligheten. Men det är ett ganska roligt tidsfördriv under läggningen ändå..

Hur som helst, ett tag var jag inne på mörkgrön rygg och mörkgröna ärmar. Eller orange-gul rygg och turkosa ärmar, eller kanske tvärtom. Till slut blev det röd rygg, röda ärmar och turkos halslinning. Ett ganska säkert kort. Än har jag inte provat tröjan på sonen, men jag tror nog att den ska passa utan problem (peppar peppar).

Material: Djungelinterlock från JNY-design, röd interlock från Skroten, turkos mudd från Myrins textil.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

lördag 2 oktober 2010

Korta landskapstights

Plockade fram landskapstyget från Jofotex igen och tänkte sy ett par tights av det till sonen. Tights är bra så här års att ha under överdragsbyxor när man är ute, och det är ju väldigt mysigt inne. Allt frid och fröjd, men så fick jag för mig att de skulle bli för långa. Jag hade tidigare mätt mot de jeanstights jag sytt innan och konstaterat att med tanke på att jag skulle ha mudd på landskapstightsen också, så skulle de nog bli lite för långa om jag inte kortade av dem. Så jag gjorde ett klipp. Insåg när det var klippt att jag nog tagit lite för mycket. Sydde på muddarna, provade på sonen och konstarerade att de där 4-5 cm som jag klippte av gärna hade fått sitta kvar på tightsen. Då hade de blivit härligt pösiga. Nu blev de bara precis tillräckligt långa. Funderade ett tag på att sprätta loss mudden och sy på en längre, men orkade inte riktigt det. Jaja, han får väl ha dem så länge han kan. Men irriterande, det är det allt. Varför mätte jag inte? Varför klippte jag på känn? Jag antar att det är så här man lär sig, nu ska jag bara lyckas komma ihåg det till nästa gång jag har tänkt klippa på känn, och det är inte helt säkert att jag gör det. Har en förmåga att göra lite för mycket saker på känn...

Som synes är rosa en uppskattad färg här hemma för tillfället. När det dessutom kombineras med Bamse på något vis, då är lyckan total.

Material: landskapstyg från Jofotex, röd mudd som jag inte minns var jag köpt.

Mönster
: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.

Storlek: 92. Fast lite korta.

tisdag 28 september 2010

Randiga mysbyxor

För något halvår sedan eller så köpte jag det randiga tyget. Visste inte riktigt vad det skulle bli av det, men hade nog tänkt mig något i tröjväg egentligen. Men inspirationen har liksom aldrig riktigt infunnit sig. I helgen som gick tog jag tag i det hela. Men det blev inte en tröja, det blev ett par byxor. För att bryta av allt det randiga kände jag att jag ville ha ett par fickor på, typ såna som Doris & Assar gör på sina byxor med fuskficka. Det är bara det att sonen nu blivit så stor att jag tror inte han skulle tolerera en fuskficka, om byxan ser ut att ha fickor, så borde det också finnas fickor där. Fickor som man kan fylla med alla möjliga spännande saker.

Jag ska erkänna att jag satt länge och klurade på hur jag skulle få till det där med fickorna. Men till slut, efter mycket tankemöda fick jag till det. Och slutresultatet, vad gäller fickorna alltså, blev jag väldigt nöjd med.
Material: grön- och blårandig tjockare jersey(?) från Skroten, grå mudd från samma ställe.

Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här och här faktiskt - fast med muddar nedtill, och en annan typ av ficka.

Storlek: 98.

Plus: Att fickorna blev så bra. Att jag tänkte rätt!

Minus: Är fortfarande inte helt övertygad om tygets förträfflighet. Antagligen för att byxorna är ganska svårmatchade i nuläget (tänk om jag hade förmågan att tänka i kollektioner, som Oh Yeah Baby lyckats så bra med). Sen kanske fickorna skulle varit lite mindre, men äsch, nu får man plats med massa grejer i fickan istället.

söndag 26 september 2010

Mjuka jeans

En klurig grej så här års tycker jag är att veta om det kommer behövas regnbyxor på dagis eller inte. Under regnbyxor har man ju helst mjuka byxor, som i mysbyxor eller tights av något slag. Däremot, tycker inte jag, att den sortens byxor är så ultimata att ha ute om det inte behövs regnbyxor. De suger åt sig fukt, grus och smuts är min erfarenhet. Därför funderade jag lite och kom fram till att det behövs ett mellanting mellan hårda (och motståndskraftiga) jeans och mjuka (och smuts/fuktuppsugande) mysbyxor. Det blev alltså ett par mjuka jeans.

Ganska mjuk denim, som trots det är relativt tjock hittade jag i en tyghög härhemma. Kombinerade lite med trikå för att få en lite mer mjuk stil på det hela.


Material: blå mjuk denim från en stuvlåda på Skroten, grå mudd från samma ställe. Randig interlock från E-slöjd.

Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här - fast med resår nedtill, och utan fickor bak.

Storlek: 92.

Plus: De funkar väldigt bra att både ha under regnbyxor, men står emot smuts- och fukt alldeles ypperligt också. Ett annat plus är väl att jag, precis som många andra i sybloggsvärlden gått och drabbats av den stora tröttheten. Hur det kan vara ett plus? Tja, det beror ju faktiskt på en väldigt bra sak. Min inneboende är beräknad att titta ut i mitten av januari, så än är det en del tid kvar att fundera över småplagg som ska sys.

Minus: Jag drog lite för mycket i byxdelen när jag sydde fast midjemudden. Det ledde till att ena fickan är helt sträckt upptill, medan den andra inte är det. Jag märkte det först efter att jag hade stickat ner sömsmånen, och orkade inte sprätta. Ett plus i allt det är väl att det syns i stort sett inte när sonen har byxorna på sig.

lördag 17 juli 2010

Gröna elefanter och röda husvagnar


Här är två tröjor som syddes färdigt innan sommar och semester, men som aldrig fastnade på bild innan de användes. Istället blev det ett foto efter första tvätten.


Material: Vit jersey med gröna elefanter från Stoff & stil, brun jersey från Skroten. Vit jersey med röda husvagnar och från JNY-design, blå jersey från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

fredag 16 juli 2010

T-shirt i gult fordonstyg (igen)

Minns ni den här t-shirten jag sydde - den där halslinningen blev för tight för den kille som skulle ha tröjan? Jag skrev i inlägget att jag funderade på hur jag skulle göra, eftersom jag var så less på att sprätta. Både Nilla och Helena som kommenterade mitt inlägg föreslog att jag skulle klippa bort kantbandet och sy dit en muddkant istället. Jag var lite nervös inför detta förslag eftersom jag aldrig tidigare har sytt en muddkant. Men det är ju faktiskt ingen anledning att inte göra det. Alltså gjorde jag som de föreslog, och jösses vad nöjd jag blev. Snabbt gick det, och snyggt blev det. Tack för att ni kommenterade och kom med förslag!

Som synes kommer tröjan på över huvudet nu också på fina Oliver! Det känns bra.

tisdag 15 juni 2010

Saltstänkta jeans

Här kommer två bilder på sonens nya jeans. Vi spenderade en helg i stugan för ett tag sen, och eftersom sonen inte är någon sjusovare direkt spenderade vi morgonen med att kasta sten i havet. Väldigt roligt, vi hade nog kunnat fortsätta med det hela dagen om sonen fått bestämma. Hur som helst, jeansen gör sig bra på honom, även om insnittet vid knät kanske sitter lite långt ner för tillfället, med han växer ju, så det ser jag inte som något problem egentligen.

torsdag 3 juni 2010

Ljusa jeans

Nu kan man ju hoppas att det bara kommer användas byxor som de i inlägget nedan i sommar. Men jag är rädd att det inte kommer bli så. Det kommer säkert komma kallare dagar också. Då kommer förhoppningsvis dessa komma väl till pass.

Första paret jeans jag sytt. Väldigt roligt att sy faktiskt, så det kommer nog bli fler. Och de kan ju förändras i oändlighet med detaljer och fickor hit och dit.

Precis som många av de andra byxorna jag sytt har dessa byxor insnitt vid knäna. Eftersom tvååringar oftare har böjda ben än helt raka tycker jag det är bra att anpassa byxan litegrann efter detta. Speciellt när det är ganska stela tyger som tex jeans det handlar om. Så hur gör jag då? Det hela är väldigt enkelt - jag bara viker byxbenet i knähöjd och syr en söm från kanten, snett mot mitten. Sömsmånen längst ut i kanten brukar jag ha till ungefär 1 cm. Kanske en förvirrad förklaring, vill någon att jag fotar nästa gång jag syr insnitt är det bara till att hojta.

Material: Ljusblå denim och grå mudd from Skroten.

Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.

Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).

tisdag 1 juni 2010

Korta byxor i tunt bommullstyg

För något tag sedan så hade Makrill lite funderingar över vad som egentligen är lämpligt att sätta på en tvååring varma sommardagar. En knepig fråga eftersom man både vill skydda mot solen med relativt heltäckande kläder, men det får ju samtidigt inte bli för varmt. Här är ett par byxor som jag tänker mig ska fungera varma sommardagar på min tvååring. Byxorna slutar någonstans mitt på vaden och är ganska vida och därmed luftiga. De är sydda i ett tunt bomullstyg som ser ut som denim.

När jag började sy byxorna tänkte jag att jag gör dem enkla, så tar de ingen tid att sy heller. Men så kom jag att tänka på hur roligt sonen tycker det är med fickor nu för tiden. Så jag var ju tvungen att sätta fickor på. Bestämde mig då för ett kontrasttyg för att få lite liv i byxorna. Och medan jag ändå gjorde fickor fram var det ju lika bra att göra fickor bak också. Och stickningar såklart. Alltså blev de inte så enkla trots allt, och tog därmed lite längre tid att sy. Dessutom trodde jag att jag var klar med dem för en vecka sedan, ja, jag trodde det tills jag provade dem på sonen och upptäckte att resåren i linningen var för stor. Det funkade, men bara precis. Så jag bestämde mig för att sprätta och göra om. Nu är det äntligen gjort, och byxorna är klara att användas vid torsdagens sommarfest på dagis.

Material: blått bomullstyg från Myrins textil, bomullstyg med bilar från Panduro, grå mudd from Skroten.

Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.

Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).

söndag 30 maj 2010

T-shirt i gult fordonstyg

Sydde en t-shirt i det gula fordonstyget från JNY-design till en kompis son. Dessvärre drog jag lite väl mycket i kantbandet till halslinningen när jag sydde fast det, vilket syns lite på tröjan då det gula tyget har en liten tendens att rynka sig just vid halsen. Det tror jag inte syns så tydligt när tröjan väl är på, så det gör inte så mycket. Men problemet är att halslinningen blev för litet för kompisens sons huvud. Det kommer liksom inte igenom. Jag var lite orolig för detta när jag upptäckte misstaget med kantbandet, men när jag testade tröjan på min son, som är precis året yngre än kompisens son, och där gick tröjan på utan några större problem. Men det är klart att det kan bli problem när man är ett år äldre, och dessutom inte gillar trånga saker över huvudet. Nu är frågan om jag ska försöka vidga halslinningen antingen genom att sprätta och sy nytt eller genom att klippa precis utanför kantbandet och sy på nytt. Alternativet är att sy en helt ny tröja... Sprätten är jag inte så sugen på då jag för tillfället har två andra sprättplagg som ligger och väntar. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer så småningom.


Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från JNY-design.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92/98.

lördag 29 maj 2010

Gul tågtröja

Ytterligare en tröja har sett dagens ljus. Inga direkta konstigheter - samma mönster som vanligt. Sonen gillade tröjan eftersom den var "Gyyyl" och dessutom var det ju tåg på. Tyget kommer ursprungligen från Jofotex, men jag har faktiskt köpt det av Krimskrams som hade lite tygrensning hemma.

Material: Gult nattågstyg (jersey) från Jofotex, brun jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 9 maj 2010

Två T-shirts

Här är två andra tröjor som blivit klara det sista. En igår och en idag på morgon. Denna gång med kort ärm.

Från början var jag lite skeptisk till farmertyget från JNY-design, men så tänkte jag att sonen älskar ju verkligen djur och han skulle nog tycka om en tröja i det tyget. Och jag gillar det faktiskt mer och mer.

Båda tröjorna fick en lite diskret brun halslinning - nån måtta får det vara på min färghysteri kom jag fram till.

Material: Gult apor&lejon-tyg (jersey) samt turkos farmertyg, båda från JNY-design, bryn jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Kom ihåg: Det är snyggare att ha sömmen i nederkant 2 cm in stället för 1,5 cm. Notering enbart för mig själv. =)

Röd fordonströja

Brist på tröjor i sonens garderob har resulterat i lite sömnad för min del. Under gårdagen var sonens farbror här och sysselsatte sonen i ett par timmar - så då fick jag sytt en hel del - helt underbart bra.

Först ut var en långärmad tröja i JNY-designs röda fordonstyg. Funderade ett tag över vad jag skulle ha för färg på kantbandet i halsen och bestämde mig för gul. Min beslutsamhet blev än större när jag såg inlägget med den här läcka bilden hos Älsklingsfrö. Så härlig kombination.


Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 2 maj 2010

Turkos fleecetröja igen

Den här fleecetröjan var ju lite väl vid i halsen på grund av att jag sydde i dragkedjan lite fel. När jag väl provade den på sonen visade det sig att det var värre än vad jag trott. Det blev en riktigt stor glipa upptill, och det kändes inte helt okej. Jag gick och funderade på hur jag skulle lösa det, kunde jag göra några ändringar på tröjan? Eller skulle jag ge mig på att sy en ny? Även om det inte är något komplicerat, eller ens långdraget, projekt att sy en ny så kändes det surt att behöva göra en ny när jag redan gjort en som bara låg här hemma.

Idag hade vi så besök av sonens kusin, och jag bad henne om lite hjälp. Jag ville prova tröjan på henne för att se om den var stor i halsen på henne också, för att få koll på om det var modellen som var kass, eller bara tröjan som var stor. Det visade sig att tröjan var stor. Rätt storlek var nog 104, snarare än 92/98. Tröjan passade kusinen, visst den var fortfarande lite öppen i halsen, men det berodde på min tabbe med dragkedjan som kom för långt ner. Hur som helst, tröjan fick åka med kusinen hem. Kanske är ärmarna lite lite korta, jag erbjöd mig att sy på muddar, men vi kom fram till att det är bättre att hon har den som den är nu, och om ärmarna skulle bli för korta innan tröjan blir för liten så fixar jag muddar då.

Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.

lördag 1 maj 2010

Rosa byxor

Dessa byxor är gjorda i samma sorts tyg som de här. Jag hittade två stuvbitar av något sorts strechigt twilltyg på Skroten som jag föll för. Tänkte genast på byxor, ett par till sonen (som ju redan är gjorda) och ett par till sonens kusin (de här).

Dessa är sydda efter ett annat mönster än de jag sydde till sonen eftersom jag tyckte att sonens byxor blev lite väl vida. Kollade runt efter ett mönster i några olika Ottobre-tidningar och föll till slut för en modell som egentligen skulle sys i collagetyg, och ha mudd upptill. Förändrade mönstret lite (förlängde liv och ben) och körde sedan på. Så här i efterhand kanske jag skulle vidgat mönstret lite upptill, är rädd att de är för tighta från grenen och uppåt. Försökte få prova dem på kusinen i ett tidigt skede men fick ett blankt nej helt utan förhandlingsmån. Så jag sydde vidare på de oprovade byxorna.

För att göra byxorna lite roligare satte jag på fickor bak och sydde kusinens namn på en lapp som jag sydde fast längst ner på högerbenet. Det där med namnet var struligt värre, hade först tänkt sy namnet direkt på byxbenet, men det skulle jag ju givetvis gjort innan jag sydde ihop byxbenet i så fall, så långt tänkte inte jag. Nu fick det bli en lapp som jag sydde på och som medvetet får vara rå i kanterna. Tror jag sydde tre olika lappar innan jag blev nöjd med namnet. Eller nej, nöjd är jag fortfarande inte, men med irritationen över att det inte blev bra så sänktes nöjdhetskravet tillfälligt. Idén att skriva namn med symaskinens sicksacksömn kommer från Näbbgäddas mössor (men hon var smart nog att ha en mall och skriva mycket större, så hennes är mycket snyggare).

Material: Rosa twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 1/2008, modell 19.
Men jag har förändrat en del. Resår uppe och nere, dit med bakfickor.

Storlek: 110.

Hoppas: innerligt att de passar.

fredag 23 april 2010

Djungelmössa

Klockan var tio över tio igår och jag skulle egentligen gå och lägga mig, fick syn på djungeltyget och tänkte - nej men en mössa kanske... Och så blev det. Sonen är elefantfrälst och jag ville därför ha elefanten i centrum.

Den drar sig lite i sömmen, men jag tror att det beror på att jag var lite snål med sömsmånen. Ska ta med mig det till nästa mössa.

Bilderna är tagna med mobiltelefonen precis innan vi gick ut genom dörren till förskolan i morse.

Material: Djungeljersey från JNY-design.

Mönster: KokaLal:s görbra mössinstruktion.

torsdag 22 april 2010

Orange byxor

Jag är lite tokig när det kommer till färg tror jag. När det gäller sonens kläder blir det mycket färger, gärna i sköna (udda?) kombinationer. En färg jag gillar väldigt mycket när det kommer till kläder till sonen är orange. Orange är lite som killarnas motsvarighet till cerise (därmed inte sagt att killar inte kan ha cerise) - en lysande färg som piggar upp. Och nu har jag sytt ännu ett orange plagg till sonen, ett par byxor.

Materialet är någon sorts stretchig twill som jag hittade i en stuvlåda på Skroten. Tanken är att de ska funka som typ jeans när det såpass varmt att man inte behöver ha överdragsbyxor på längre. Mönstret är faktiskt samma som för de överdragsbyxor jag sytt tidigare, med den ändringen att de är tillklippta utan sömsmån. Men jag hade nog kunnat ta bort ytterligare någon centimeter på bredden, de hade kunnat vara lite smalare och därmed fått lite bättre passform.

Material: Orange twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

tisdag 20 april 2010

Turkos fleecetröja

Två stuvbitar och en dragkedja blev en fleecetröja. Hade en ganska klar bild av hur jag ville att den skulle se ut när jag började. Problemet var bara att jag inte hade något mönster. Började plöja igenom mina mönsterböcker mina Ottobretidningar i jakt på någon som skulle kunna funka. Hittade ett mönster på en munkjacka i en Ottobretidning, problemet var bara att det började på storlek 11o och sonen drar bara storlek 92. Jämförde lite med en köpt fleecetröja i storlek 92 och 110 verkade ändå inte vara jättestor, så jag bestämde mig för att använda det mönstret. Kortade av axlarna lite, rundande till kragen och klippte sedan till delarna utan sömsmån.

Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.

Blev lite missnöjd med halsen, dragkedjan slutar en centimeter för långt ner. Detta trots att jag försökte passa in den så att den skulle sluta precis i gränsen mellan framstycket och kragen. Började klippa bort överflödigt tyg från kantbandet samtidigt som jag funderade på om jag skulle orka sprätta för att höja upp dragkedjan, insåg samtidigt att det är svårt att sy kantband om man inte har lite överflöd, så jag gav upp tanken på sprättning och accepterade att den är lite öppen i halsen.

Material: Turkos microfleece och orange muddväv från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 6/2007, modell 24. Men jag har förändrat och förenklat en del. Halvlång dragkedja istället för hellång, kantband istället för muddar, längre krage och inga fickor.

Storlek: 92/98.

torsdag 8 april 2010

Orange överdragsbyxor

Våren är ju nästan här nu, helt otroligt. Snön smälte bort i ett huj och helt plötsligt är det varmt vissa dagar. Så varmt att overallen är ett minne blott, och fleecefodrade regnkläder kan kännas otympliga. Därför var det dag för ett nytt par överdragsbyxor till sonen. Det första paret sydde jag till honom för ungefär ett år sedan, han har dock växt sen dess (dom gör tydligen det - tänk vilken tur annars skulle man aldrig få sy nytt) så det fick bli ett nytt par.

Orangea även denna gång. Jag gillar orange. Förutom att det är en protest mot de mörka och murriga färger jag ser i affärerna så är det faktiskt himla praktiskt med färgstarka kläder. Man har lättare att se småtrollen när de pinnar iväg på äventyr i ett obevakat ögonblick, och de händer rätt ofta här hemma.


Material: Orange och klarblå bävernylon från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

onsdag 7 april 2010

Tråkiga möten...

...kan leda till kreativitet på annat håll. Återstår att se om de blir verklighet. Men det är i alla fall ett utkast på sommarbyxor i 3/4-längd åt sonen.

måndag 5 april 2010

Rosa t-shirt

En rosa t-shirt till sonens tjejkusin. Temat är samma som för den gula t-shirt jag gjorde till sonen, dvs enkel t-shirt med liten djurapplikation. Att det skulle vara giraffen på den här tröjan kom jag och kusinen fram till ihop. Valde att sätta den på framsidan den här gången, till skillnad mot elefanten på sonens tröja som jag satte bak.

Den här applikationen blev lite bubblig. Tror att det beror på att jag inte fick Totaly Stable-grejen att fästa ordenligt. Vet inte varför det blev så. Men till nästa applikation vet jag i alla fall att jag inte får ta den lata vägen och strunta i att den inte fäster överallt.

Det här är första (men förhoppningsvis inte sista) överdelsplagget jag syr till kusinen som är 3,5 år. Det är lite nervöst för jag är inte helt säker på hur passformen är och än har hon inte provat tröjan.

Material: Rosa och saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 110.

söndag 28 mars 2010

Jeanstights eller tighta jeans

För ett tag sedan var jag på Skroten i Kinna för att pröva lyckan. Hittade bland annat det här tyget, tror att det är interlock, som jag inte kunde motstå. Mörkt denimfärgat - jätteläckert, och görskön kvalitet.

Hittills har det blivit två par tights eller tighta jeans, ett par till sonen och ett par till sonens kusin. För att förstärka jeanskänslan har jag sytt stickningar med orange tråd i sömmarna, det gjorde verkligen pricken över i.


Material: Denimblå interlock(?) från Skroten.

Mönster: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.

Storlek: 92 respektive 110.

Nöjdhetsfaktor: Oförskämt hög.

Pyjamas på


Så här ser pyjamasen ut på sonen nu. Väldigt stor och gott häng mellan benen, men den verkar väldigt mysig att sova i så det gör inte så mycket.

En väldigt trött son för övrigt som bara väntar på vällingen innan sängen.

onsdag 17 mars 2010

Blå-vitrandig pyjamas

Det har blivit en pyjamas till. Egentligen var det inte riktigt meningen, men så var jag på Skroten och hittade en väldigt mjuk och ganska tjock interlock på reabordet. Den är ganska "lös" och utan styrsel så det kändes inte som om det vore en bra idé att sy en tröja i det materialet. Men jag kunde inte komma ifrån att det kostade 39 kr metern, så då fick det bli en pyjamas. Och när pyjamasen väl är färdig känns den jättemysig, nästan så att jag skulle vilja ha en själv (kanske inte i den här modellen dock).

Den här pyjamasen är lite bredare än den förra jag sydde, och istället för att ha knäppning hela vägen har jag denna gång valt att sätta knäppningen i grenen. Den är ganska stor, för att inte säga väldigt stor, på sonen just nu. Han premiärsover den just nu faktiskt, och när jag satte på honom den tidigare ikväll såg det ut lite som om han hade såna där haremsbyxor på sig. Grenen hänger strax nedan för knäna och byxbenen är hopkorvade. Han kommer kunna ha den här pyjamasen länge, så mycket kan jag säga. Frågan är bara vad han kommer tycka om att ha en hel pyjamas när han närmar sig tre. Just nu tycker i alla fall jag det är jättebra med hel pyjamas på honom eftersom han vägrar ha täcke på sig. Med helpyjamas vet man i alla fall att det inte glipar någonstans i hans kläder.

Material: Blå-vitrandig interlock från Skroten, orange mudd och limegrön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Samma som här, men med mycket mer vidd.

Storlek: lappen som sitter i säger 92, men man kan säkert ha pyjamasen om man är strax över 1 meter också.

lördag 20 februari 2010

Gul T-shirt in action

Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.

tisdag 16 februari 2010

Gul t-shirt med djungelrymlingar

Eftersom det blir en del tunnare långärmade tröjor i jersey nuförtiden brukar jag vilja sätta på sonen en t-shirt under. Det har varit lite ont om t-shirtar i sonens låda, och min plan är att jag ska råda bot på det den närmaste tiden.

Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.

Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.

söndag 14 februari 2010

Orange T-shirt med lite tåg

Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:

Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.

Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.

Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.

Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 80/86.

Minus: Att jag inte klippte sömsmån!

Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.

lördag 13 februari 2010

Grön fordonströja

Idag var det sydag igen, härligt! Tre tröjor har legat tillklippta sen en tid, och idag blev nästan alla tre klara. Det som saknas på en av tröjorna är kantbandet i halsen, det kunde jag inte sätta dit eftersom jag inte hade någon bra tråd hemma.

Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:


En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.

Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.

Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.

söndag 31 januari 2010

Turkos pyjamas med apor och lejon

Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.

Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.

Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.

Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.

Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.

Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.

Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.

Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.

onsdag 27 januari 2010

Tågbody nr 1

Jag har ju redan presenterat tågbody nr 2, här kommer nu den första jag sydde i Jofotex nattågstyg. En brun/orange skapelse som också blev min premiär i att sy i jersey. Tidigare har jag bara sytt i interlock när det gäller töjbara tyger. Skillnaden var inte jättestor, men jag upptäckte att det var smart att minska pressarfotstrycket när jag sydde i jersey.



Material: Brunt nattågstyg och orange jersey från Jofotex.

Mönster: Ursprungligen en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35), men jag gjorde om det till en body.

Storlek: stor 86:a eller liten 92:a. Men mönstret som är avritat är 86.

måndag 18 januari 2010

Turkos body och flodhästar

Två bodies jag sydde tidigt i november. Även dessa två var frukt av den kväll i höstas då sylusten återkom, och jag satt och kombinerade tyger till höger och vänster.

Material: Blårandig och turkos interlock från E-slöjd. Orange flodhästar från Jofotex, grön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Det har blivit lite mer än ett par bodies nu i sonens garderob, men jag tycker det är ett himla praktiskt plagg, speciellt nu i vintertider då man slipper oroa sig för att kläderna glipar och magen eller ryggen blir kall.

Vågbody och Tågbody nr 2

Igår blev det två bodies tillverkade här hemma. En i JNYDesigns Vågade ränder och en i Jofotex nytryck av Nattågstyget.

Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:

Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.

De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.

Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.