lördag 8 oktober 2011

Tvåfärgad fordonströja

Jag har tre olika färgställningar av fordonstyget och när det nu var dags för en ny fordonströja var jag lite sugen på att använda om inte alla tre, så i alla fall två av dessa. Hade först lite planer på att ärmarna skulle vara i andra färger, eller bara framstycket. Men hur jag än försökte så fick jag liksom inte till det. Jag hade för lite kvar av det röda och det gula tyget, det har gått åt till andra tröjor. Alltså fick det bli en annan lösning. Jag tog tag i en idé som funnits i mitt huvud i ett år eller mer och gjorde ett tudelat framstycke.


Kunde dock inte komma på vad jag skulle ha för färg på kantningen i halsen. Men efter att jag helt plötsligt bestämt mig för att sy en turkos täcksöm ovanpå sömmen i framstycket så föll det sig ganska naturligt att det blev turkos halslinning. Turkos täcksömmar blev det även över samtliga raglansömmar. Och eftersom jag saknar maskin för att sy "riktiga" täcksömmar använde jag mig av en av sömmarna på min vanliga maskin, men det blev rätt bra det med tycker jag.

Nedre sömmen på tröjan fick dock bli en vanlig tvillingsöm. Detta efter att jag sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och... ja ni förstår. Sömmen blev helt fruktansvärt ojämn varje gång. Till slut gav jag helt enkelt upp och tog fram tvillingnålen. Men det ser nog inte så konstigt ut ändå med en avvikande söm där.


I slutänden blev jag rätt nöjd med tröjan faktiskt, det blev nog faktiskt bättre än jag tänkt mig. Minus dock för att muddväven i halsringningen är åtdragen aningens för hårt, så jerseyn drar sig lite i halsen. Men å andra sidan så vet jag av erfarenhet att det inte syns när sonen väl har på sig den, så det tänker jag inte gå och gräma mig över.

Material: Grönt och gult fordonstyg (jersey) från JNY-design, turkos muddväv från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 25).

Storlek: 104.

torsdag 6 oktober 2011

Nya kalsonger

Sonen växer uppenbarligen, även om det inte märks sådär jättetydligt. Hur som helst så börjar hans gamla kalsonger bli lite väl tighta, så jag beslutade mig för att fixa några nya. Hittills bara två par, men så mycket bättre som de sitter jämfört med de gamla så lär det bli fler så småningom.

De två paren skiljer sig lite åt. Drak-kalsongerna har ingen benmudd utan där fållade jag bara bensluten medan verktygskalsongens fick benmuddar (i en grön som inte riktigt passar). Jag tror att jag fortsättningsvis kommer göra som med kalsongerna med drakar, bara fålla. Det går snabbare och kalsongerna verkar fortfarande sitta väldigt bra.

Material: Verktyg och drakar från Znok.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 37.

Storlek: 104.

onsdag 5 oktober 2011

Djungeltunika

När jag såg den här tunikan sydd av Mysungar kom jag fram till att det där borde vara en rätt bra modell för någon som kryper runt på golvet dagarna i ända. Om nederkanten på tunikan är ihopdragen borde den hålla sig hyfsat uppe mot magen när man kryper runt liksom. Jag bestämde mig helt enkelt för att prova att sy något liknande till dottern.

Utgångspunkten blev en tröja i senaste numret av Ottobre som jag förlängde och ställde ut lite. Hade ingen aning om hur mycket det skulle ställas ut eftersom jag aldrig sytt tunikor innan. Men jag gick lite på känn. Så här blev resultatet:

Som synes inte särskilt ballongpuffig nertill. Jag läste inte Mysungars bloggpost ordentligt innan, och trodde nog det skulle räcka med ett rejält utdraget kantband i muddväv för att puffa till tunikan. Men så var ju inte fallet. Nåväl, man lär så länge man lever. Jag inser också att jag skulle kunna ställa ut mönstret någon centimeter till, lite mer utställd får den gärna bli.

För övrigt blev längden på tunikan rätt bra, så jag tror inte det är så stor risk att hon kryper på den trots allt. Så här ser den ut på:

Material: Djungel-strechfrotté från JNY-design, röd muddväv från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1.

Storlek: 74