söndag 3 oktober 2010

Röd djungeltröja

Funderade länge på färgkombinationer för den här djungeltröjan. Jag brukar använda läggningstiden för sonen till att ligga och fundera på plagg att sy och tyger att kombinera. Det är inte helt optimalt, eftersom jag inte har tygerna med mig i sovrummet, så två tyger som passar ypperligt i min hjärna passar kanske inte alls ihop i verkligheten. Men det är ett ganska roligt tidsfördriv under läggningen ändå..

Hur som helst, ett tag var jag inne på mörkgrön rygg och mörkgröna ärmar. Eller orange-gul rygg och turkosa ärmar, eller kanske tvärtom. Till slut blev det röd rygg, röda ärmar och turkos halslinning. Ett ganska säkert kort. Än har jag inte provat tröjan på sonen, men jag tror nog att den ska passa utan problem (peppar peppar).

Material: Djungelinterlock från JNY-design, röd interlock från Skroten, turkos mudd från Myrins textil.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

lördag 2 oktober 2010

Korta landskapstights

Plockade fram landskapstyget från Jofotex igen och tänkte sy ett par tights av det till sonen. Tights är bra så här års att ha under överdragsbyxor när man är ute, och det är ju väldigt mysigt inne. Allt frid och fröjd, men så fick jag för mig att de skulle bli för långa. Jag hade tidigare mätt mot de jeanstights jag sytt innan och konstaterat att med tanke på att jag skulle ha mudd på landskapstightsen också, så skulle de nog bli lite för långa om jag inte kortade av dem. Så jag gjorde ett klipp. Insåg när det var klippt att jag nog tagit lite för mycket. Sydde på muddarna, provade på sonen och konstarerade att de där 4-5 cm som jag klippte av gärna hade fått sitta kvar på tightsen. Då hade de blivit härligt pösiga. Nu blev de bara precis tillräckligt långa. Funderade ett tag på att sprätta loss mudden och sy på en längre, men orkade inte riktigt det. Jaja, han får väl ha dem så länge han kan. Men irriterande, det är det allt. Varför mätte jag inte? Varför klippte jag på känn? Jag antar att det är så här man lär sig, nu ska jag bara lyckas komma ihåg det till nästa gång jag har tänkt klippa på känn, och det är inte helt säkert att jag gör det. Har en förmåga att göra lite för mycket saker på känn...

Som synes är rosa en uppskattad färg här hemma för tillfället. När det dessutom kombineras med Bamse på något vis, då är lyckan total.

Material: landskapstyg från Jofotex, röd mudd som jag inte minns var jag köpt.

Mönster
: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.

Storlek: 92. Fast lite korta.