Visar inlägg med etikett Dregglisar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dregglisar. Visa alla inlägg

tisdag 14 juni 2011

Dregglisar

I går kväll strax före tio kom jag på att jag ville sy något. Det kändes inte så aktuellt att sätta igång med något större projekt eftersom jag i och med den sena tidpunkten skulle bryta mot regel nr 1 vid sömnad ("Sy inte när du är trött"). Tog då tag i det där med dregglisar. Dottern har en konstant flod ur munnen känns det som, och många av de dregglisar som var kvar sen sonen hade samma konstanta flod i munnen har liksom säckat ihop (om de alls var särskilt bra från början).

Jag gjorde helt enkelt som makrill och tog vit interlock till baksida. Inte så isolerande för väta kanske, men inte heller särskilt varmt så här mitt i sommaren. Sen lite blandade tyger till framsidor. Det blev sex stycken den här omgången. Blir säkert några till vad det lider.

Mönster: Ritat på egen hand, med inspiration lite varstansifrån.

Kuriosa 1: Bilden är tagen ute vid halv tio snåret (på kvällen alltså) - oj vad mycket lättare det är att vara bloggare på sommaren än på vintern.

Kuriosa 2: Det här plagget är faktiskt anledningen att jag upptäckte sybloggsvärlden över huvud taget. En kollega på jobbet sydde någon sån här när hennes son var bebis (för 3,5 år sedan), och hon hade då fått inspirationen från en syblogg och mailade mig adressen till den för att visa hur fina saker folk satt hemma och sydde. Om jag inte missminner mig så var det Gecko hon hade letat upp då.

Och en fråga - av det mer grundläggande slaget - hur fäster ni era overlocktrådar ni som syr på overlock? Jag har aldrig riktigt fattat hur man gör det. Nu har jag sytt fast varje trådände för hand, men det känns inte som att det är rätt. Så hur gör ni? Hur gör man?

torsdag 30 oktober 2008

Dreggel dreggel


Sonen dregglar minst sju liter om dan nu för tiden känns det som. Alltså behövs det en del dreggellappar, eller dreggelbandanas. I dagsläget gör vi åt minst tre om dagen.

Material: Undersidan är i fleece, översidorna är gjorda av gamla avlagda T-shirts. Förutom de två grön/lila som är ny trikå från Panduro.

Mönster: Tacksamt lånat från L.A. Woman.