När det var dags att sy kläder i syslöjden i skolan brukade jag alltid sy något nattplagg, pyjamas eller nattlinne. Helt enkelt för att sådana plagg sover man ju bara i, så om man inte blev nöjd (och nöjd blev jag sällan) så kunde man ändå använda plagget och sömnaden hade inte varit förgäves. Likadant tänkte jag nu när jag skulle testa en massa nya saker. Jag har sytt en pyjamas åt sonen, för jag ville testa att:
- sy i trikå (har i stort sett aldrig gjort det)
- sy en hel dress
- sy ärmar (har bara gjort det i dockkläder innan)
Jag hade en gammal tunika här hemma som var för stor för mig. Görbra den får bli material för mitt testande. Nu var den inte så stor som jag trodde, vilket ledde till att jag inte hade tyg till ärmarna. Alltså fick jag slakta ytterligare en av mina toppar som bara låg där i min låda, det blev en röd. Alltså blå pyjamas med röda ärmar.
Eftersom den blev rätt enkel bestämde jag mig för att trycka någonting på den. Här använde jag en stämpel från Panduro, när jag väl hade stämplat dit flodhästen tyckte jag ändå att det var lite "fattigt" så jag bestämde mig för att trycka dit "flodhäst" på andra sidan. Det gick jättebra, tills jag kom till h:et. Mitt h blev mer som ett b, och helt plötsligt såg det ut att stå flodbäst istället. Jaja, en flodhäst måste väl vara flodbäst eller?
Mönster: från boken
Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Sybeskrivningen i boken tycker jag var lite svår att följa, men det kanske mest beror på att jag inte är så van.
Material: en gammal tunika och en gammal top. Lite redo helt enkelt. Till muddarna använde jag dock grå muddväv från Myrins textil.
Storlek: mönstret säger 62/68, men vid den snabba provning jag gjorde på sonen innan knapparna var ditsatta kändes den snarare som en 68/74.
Positivt: att det blev rätt bra ändå, och att jag är nöjd med tanke på att det var första försöket med så mycket. Men det känns ändå bra att det är en pyamas.
Negativt: att jag inte riktigt fattade hur jag skulle sätta knapparna i grenen så att det skulle bli snyggt. Nu blev det lite konstigt, men det ser nog OK ut ändå. Att mallen läckte när jag tryckte h:et (fast lite roligt blev det ändå med flodbäst).