tisdag 31 mars 2009

Redo för vårlek ute

Våren är på gång, och jag har en kotte som precis börjat krypa. Det kändes helt enkelt som att det var dags att fixa ett par överdragsbyxor till killen.

Jag valde att göra dem i bävernylon, dubbla lager över knäna så att det blir lite tjockare och med vattentätt när det är dags att krypa på äventyr.


Material: Orange och mörkgrön bävernylon.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 74

Positivt: Att våren är på väg, och att sonen börjat krypa. Då blir ju byxorna så mycket mer passande liksom

Förbättring: Ska troligen sätta på resår under fötterna, så att byxorna inte försvinner uppåt.

Negativt: De är kanske lite smala. Om jag syr ett par till ska jag se till att ta ut vidden lite mer i benen.

söndag 29 mars 2009

Blogg utan sömnad

Ruskigt länge sen jag bloggade här. Först berodde det på att jag inte sydde något, då får man ju liksom inte heller något att blogga om på en syblogg. Sen har det mest berott på tidsbrist. Tid kommer ju som ni alla vet inte i något större överflöd, och det lilla som blir över har jag använt för att sy eller sticka på sista tiden. Förhoppningsvis får jag också tummen ur att blogga mina alster snart.