onsdag 31 december 2008

Nya kunskaper

Jag ville lära mig något nytt. Jag ville lära mig att virka. Så jag bad min syster lära mig. Det urartade ganska fort. Jag var för ivrig, och helt plötsligt var det stickning jag lärde mig istället. Jag är inte helt säker på hur det gick till, men det spelar inte heller någon roll. Jag fick lära mig något nytt. Nu är första projektet klart. Det blev en mössa till sonen.
Mönster: mönsterlös. Men så är det ju bara resårstickning också. Två räta, två aviga.

Material: Garn från Järbo Garn. Sorten heter Raggi, men jag kommer inte ihåg vilket nummer det hade.

Storlek: Tillräckligt stor för att passa sonens huvud som är 44,5 cm i omkrets = 60 maskor. Jag stickade 15 cm (på höjden). Så här i efterhand inser jag att det inte skulle skadat om jag stickat två-tre varv till. Mössan passar nu, men hur länge till?

Positivt: Att den är stickad! Jag kan sticka!

Att tänka på till nästa gång: Sticka lite mer än du tror.

torsdag 18 december 2008

Dags för mat

Sonen har börjat äta lite riktig mat och därmed uppstod behovet av haklappar, för även om det ännu så länge bara handlar om små mängder gröt och puréer så kladdar det. Har sedan tidigare en haklapp från Katvig, så jag kopierade helt enkelt denna modell. Dels för att den är helt OK, och dels för att jag skulle få tillfälle att testa att sy på kantband i trikå.

Nu gick väl det momentet sådär bra, men med tanke på att det var mitt första kantband i trikå så ska jag väl kanske vara nöjd ändå. För att förstå hur kag skulle göra så använde jag Theas eminenta tutorial. Suverän! Men jag skulle tro att jag behöver lite mer övning, resultatet blev rätt bubbligt. Vet inte riktigt varför, men haklappen fyller ju sin funktion ändå.

Mönster: Efterapning av en Katvig-haklapp.

Material: Interlock med bilar och brun interlock till kantband, båda från mjukatyger.se.

Positivt: Att jag har sytt mitt första kantband. Att haklappen kommer fylla sin funktion.

Att tänka på till nästa gång: Att sy ändå lite närmare innerkanten av kantbandet. Försöka komma på vad det var som gjorde att det blev så bubbligt.

söndag 14 december 2008

Byxor byxor och byxor

Byxor är typ det jag syr just nu. Till viss del beror det på att jag inte vågat mig på att sy någon tröja på riktigt än. Jag har massa idéer, men har inte vågat sjösätta någon av dem än. Jag är inte säker på vad jag väntar på. Kanske mer tid, kanske tid då jag inte behöver bli avbruten hela tiden. Hur som helst, jag syr byxor för tillfället.

Nu har jag tagit mig för att hitta en ultimat byxmodell. Jag bestämde mig för att börja smalt och sedan öka på vidden. Därför utgick jag från tightsmodellen i "Sy enkla barnkläder" av Elmberg och Lidbeck. Och det blev smalt. Alldeles för smalt trodde jag från början, när jag bara sytt ihop själva byxan. Jag provade på sonen och han fick ju på sig dom, det var det inget problem med. Men de kändes jättesmala. Visste inte riktigt hur jag skulle kunna fixa dem. Att sätta mudd på kändes inte som ett alternativ, det skulle bara se konstigt ut. Likaså med resår, det skulle bli lite för tjejigt på den här modellen. Den ihopsydda, men halvfärdiga, byxan fick ligga till sig lite. Sen kon jag på det. Jag sätter en smal, smal "mudd" uppe och nere. Mer som en kant, men inte som ett kantband, mer som ett avslut liksom. Eftersom jag inte hade någon färgglad mudd eller interlock hemma fick det bli en interlock i samma färg som byxan, fast med mönster på.

Jag blev faktiskt oväntat nöjd med resultatet. Det blev ett par rockerbyxor som är långa till sonen, men som då får det rätta pöset, trots att de är tighta. Stjärnorna bidrar till effekten tycker jag.

Bilden nedan visar inte särskilt bra hur de ser ut på. Men man får ändå en uppfattning om byxans skärning. Och eftersom jakten på det ultimata mönstret går vidare ville jag dokumentera byxans skärning här.


Ska se om jag kan lyckas få till en In action-bild så att man får ett hum om hur de ser ut på.

Mönster: Tights från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck

Material: Grå velour från Myrins textil, grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se.

Positivt: Att det blev så bra trots att jag inte alls trodde det från början.

Till nästa gång: Ingen förändring egentligen. Däremot fortsätter min jakt på ett ultimat mönster. Även om jag gillar detta också.

Har just insett att jag är rätt färglös i mina syprojekt hittills. Grått och brunt - jippi. Men det är ju så lättmatchat! Men nästa par byxor som jag redan sytt, men inte hinner blogga just nu, de är allt annat än färglösa.

onsdag 26 november 2008

Ett fejkat lapptäcke

Sonen har ett litet täcke som används både här och där, bland annat i vagnen och på golvet. Innan satt där ett tråkigt vitt påslakan på. Nu sitter där ett lite färggladare istället.
Inte ett riktigt lapptäcke, men väl ett lapptäcks-påslakan. Sytt av gröna och blåa tyger jag hade liggande hemma. Kunde blivit snyggare om jag bemödat mig lite med att leta tyger, men som alltid när jag kommer på något jag vill göra... det ska göras på en gång och helst vara klart igår. Alltså tog jag vad jag hade hemma. Baksidan blev därför i gul lakansväv från IKEA.

Och jag säger som alla andra, färgerna blir inte så bra när man fotar såhär på kvällen. Men det är ju nu jag har tid att blogga så... tja. Det får bli som det blir.

måndag 24 november 2008

Bruna manchesterbyxor in action

En bild på manchesterbyxorna i användning. De var inte så stora som jag trodde, vilket är lite dumt, för då lär ju sonen växa ur dem snabbare än kvickt. Jaja, så är det.

Har förresten lärt mig att det inte är manchester, eller ja det är det ju, men det är varianten babycord. Lärde mig det av OttoPippi som sytt dessa läckra byxor i samma tyg.

Första gången x 3

När det var dags att sy kläder i syslöjden i skolan brukade jag alltid sy något nattplagg, pyjamas eller nattlinne. Helt enkelt för att sådana plagg sover man ju bara i, så om man inte blev nöjd (och nöjd blev jag sällan) så kunde man ändå använda plagget och sömnaden hade inte varit förgäves. Likadant tänkte jag nu när jag skulle testa en massa nya saker. Jag har sytt en pyjamas åt sonen, för jag ville testa att:
  • sy i trikå (har i stort sett aldrig gjort det)
  • sy en hel dress
  • sy ärmar (har bara gjort det i dockkläder innan)
Jag hade en gammal tunika här hemma som var för stor för mig. Görbra den får bli material för mitt testande. Nu var den inte så stor som jag trodde, vilket ledde till att jag inte hade tyg till ärmarna. Alltså fick jag slakta ytterligare en av mina toppar som bara låg där i min låda, det blev en röd. Alltså blå pyjamas med röda ärmar.

Eftersom den blev rätt enkel bestämde jag mig för att trycka någonting på den. Här använde jag en stämpel från Panduro, när jag väl hade stämplat dit flodhästen tyckte jag ändå att det var lite "fattigt" så jag bestämde mig för att trycka dit "flodhäst" på andra sidan. Det gick jättebra, tills jag kom till h:et. Mitt h blev mer som ett b, och helt plötsligt såg det ut att stå flodbäst istället. Jaja, en flodhäst måste väl vara flodbäst eller?

Mönster: från boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Sybeskrivningen i boken tycker jag var lite svår att följa, men det kanske mest beror på att jag inte är så van.

Material: en gammal tunika och en gammal top. Lite redo helt enkelt. Till muddarna använde jag dock grå muddväv från Myrins textil.

Storlek: mönstret säger 62/68, men vid den snabba provning jag gjorde på sonen innan knapparna var ditsatta kändes den snarare som en 68/74.

Positivt: att det blev rätt bra ändå, och att jag är nöjd med tanke på att det var första försöket med så mycket. Men det känns ändå bra att det är en pyamas.

Negativt: att jag inte riktigt fattade hur jag skulle sätta knapparna i grenen så att det skulle bli snyggt. Nu blev det lite konstigt, men det ser nog OK ut ändå. Att mallen läckte när jag tryckte h:et (fast lite roligt blev det ändå med flodbäst).

söndag 16 november 2008

Manchesterbyxor

Idag har det blivit ett par byxor till sonen. Jag är nästan fånigt nöjd med dem, men de blev liksom som jag hade tänkt mig, även om jag ändrade en del saker längs vägen.

Mönster: Viikari sweatshirtbyxa i Ottobre 6/2007. Dock modifierat då Viikari har muddar i midja och benslut. Jag valde istället att sätta resår både uppe och nere (två smala), alltså har jag förlängt mönstret en del. Dessutom valde jag bort fickorna på sidorna, och satte istället dit en ficka bak.

Tyg: Brun manchester från Myrins textil, samma som jag sydde min kjol av.

Storlek: 68 eller nåt sånt. Sonen kan ha dem nu, men det är ändå en del pös i dem, så han bör kunna ha dem ett tag.

Positivt: Att benslut och midja blev så som jag tänkt mig. Att jag är nöjd (och att en meter tyg för 99:- räckt till en kjol till mig och ett par byxor till sonen). Smidigt.

Att tänka på till nästa gång: Göra fickan bak lite längre, så att jag har mer att vika ner upptill. Alternativt sy en stickning upptill så att kanten stannar nere. Nu använde jag fickan som skulle varit på sidan, vilket gjorde att jag bara vek ner en cm eller så upptill, jag befarar därför att det kommer "vika upp sig". Får se om jag kan nästa fast det på något sätt, eller sy en smal stickning upptill såhär i efterhand.

söndag 9 november 2008

Kusinklänning in action

Lyckades få sonens kusin att posera med klänningen på - så här ser det ut:

fredag 7 november 2008

Kjolar till mig!

För någon månad sen bad en vän mig om hjälp med att fålla en kjol som hon klippt av. Visst, inga problem sa jag och blev lite smått förälskad i kjolen undertiden jag höll på att sy. Men så kom jag på att det var ju faktiskt inte någon jättekomplicerad modell så jag gjorde slag i saken och gjorde ett mönster. Först sydde jag en variant i svart jeansaktigt tyg, och den har jag använt massor. Det var innan jag fick mina namnband, så istället broderade jag dit namnet lite snabbt baktill vid ena fickan.

Så för någon vecka sedan kom jag på att jag ville ha en brun kjol också. Brun manchester blev valet. Nu hoppas jag bara att jag kommer trivas lika bra i den bruna som i den svarta.
(Fast nu är det ju inte några söndagskjolar, mer vilken-dag-som-helst-kjolar, men vad gör man inte för en bra bildtext...)

Overlock

Jag har fått ett overlock av min mamma. Görbra! Alltså jag har fått överta hennes gamla (en gammal Huskylock 550D) då hon har vandrat vidare i pysselträsket (som ändå oftast är en underbar pysselskog) och nu har lämnat sy-hålan bakom sig. Hon har istället börjat scrappa och pysslar som vanligt med en massa annat också. Hon vandrar därmed vidare i pysslandet på andra sätt, det kan man läsa om här.

Men tillbaks till overlocken, den skulle behöva en rejäl genomgång och service, så jag har varit på gång och lämna in den, men det har inte blivit av än. Idag fick jag för mig att ändå testa och trä den, för att verkligen få bekräftat att den var kass. Och nej, det blev ju inte så bra. Fula och slappa stygn. Men så testade jag att vrida på en av rattarna, ökade någonting (jag vet inte vad den ratten reglerar) från 1 till 3 och voila - snygga stygn! Så sen var jag tvungen att sy en dreggellapp bara för att testa - jösses vilken skillnad från när jag sicksackade kanterna. Den här dreggellappen blev ju slät och fin och stabil i kanterna. Jag är kär och vill bara sy hela kvällen. Vi får väl se om sonen tycker att det är en bra idé.

tisdag 4 november 2008

Kusinklänning igen

Här är lite annan gammal skåpmat. En klänning jag sydde till sonens kusin innan sonen var född. Då var jag glad att ha ett barn att sy åt, och nu när sonen finns är jag glad att ha en tjej att sy åt.

Det är samma mönster som de nysydda kusinklänningarna, men i en mindre storlek och i annat material.Blommorna på klänningen är såna där stryka-på-märken. De funkade väl inte jättebra med tvättmaskinen kan man väl säga, de trillade helt enkelt av. Nästa gång blir det egna applikationer eller märken som man kan sy fast.

Skötbädd till skötväskan

Innan sonen kom knåpade jag ihop en skötbädd att ha med i skötväskan. Dels för att skydda sonen vid byten på offentliga toaletter och andra mindre rena ställen, men också för att skydda soffor, sängar och andra möbler som får agera skötbord när man är hemma hos folk. Så här när sonen är här kan jag bara konstatera att det var ett smart drag, Använder skötbädden massor, och den är lite roligare än det grå, intetsägande underlägget som följde med skötväskan.

Inspirationen till skötbädden kom från Mysklumpen, fast jag har gjort min lite enklare.

Material: vanligt bomullstyg på utsidan, akrylatväv på insidan och mellan dessa finns en lite tjockare väv så att den blir lite skönare att ligga på. Allt material är köpt på Borås Wäfveris fabriksförsäljning i Borås.

Storlek: 40x60 cm.

fredag 31 oktober 2008

Kusiner i likadana klänningar


Jag hade tänkt sy en klänning till sonens tvååriga kusin A. När hennes mamma fick se klänningen som då var nästan klar undrade hon om jag inte kunde sy en till. A:s kusin L, också hon två år, skulle nog bli jätteglad om hon också fick en klänning. Självklart sa jag och sydde två likadana kusinklänningar. Etiketten min hamnade inne i klänningen, eftersom det inte kändes helt rätt att ha en röd etikett på klänningen, och rött är den enda färg jag har hittills.

Mönster: New Look 6578, storlek 3 (96 cm).

Tyg: Grön manchester med broderade blommor, inköpt på Skroten i Kinna för nåt år sedan.

torsdag 30 oktober 2008

Dreggel dreggel


Sonen dregglar minst sju liter om dan nu för tiden känns det som. Alltså behövs det en del dreggellappar, eller dreggelbandanas. I dagsläget gör vi åt minst tre om dagen.

Material: Undersidan är i fleece, översidorna är gjorda av gamla avlagda T-shirts. Förutom de två grön/lila som är ny trikå från Panduro.

Mönster: Tacksamt lånat från L.A. Woman.

onsdag 22 oktober 2008

Under uppbyggnad

Jag har skapat mig en liten syblogg minsann. Här tänker jag blogga om saker jag syr. Som bloggnamnet visar på så kommer det mest att handla om kläder. Och mest barnkläder. Vi får se vad det blir av det.