Byxor är typ det jag syr just nu. Till viss del beror det på att jag inte vågat mig på att sy någon tröja på riktigt än. Jag har massa idéer, men har inte vågat sjösätta någon av dem än. Jag är inte säker på vad jag väntar på. Kanske mer tid, kanske tid då jag inte behöver bli avbruten hela tiden. Hur som helst, jag syr byxor för tillfället.
Nu har jag tagit mig för att hitta en ultimat byxmodell. Jag bestämde mig för att börja smalt och sedan öka på vidden. Därför utgick jag från tightsmodellen i "Sy enkla barnkläder" av Elmberg och Lidbeck. Och det blev smalt. Alldeles för smalt trodde jag från början, när jag bara sytt ihop själva byxan. Jag provade på sonen och han fick ju på sig dom, det var det inget problem med. Men de kändes jättesmala. Visste inte riktigt hur jag skulle kunna fixa dem. Att sätta mudd på kändes inte som ett alternativ, det skulle bara se konstigt ut. Likaså med resår, det skulle bli lite för tjejigt på den här modellen. Den ihopsydda, men halvfärdiga, byxan fick ligga till sig lite. Sen kon jag på det. Jag sätter en smal, smal "mudd" uppe och nere. Mer som en kant, men inte som ett kantband, mer som ett avslut liksom. Eftersom jag inte hade någon färgglad mudd eller interlock hemma fick det bli en interlock i samma färg som byxan, fast med mönster på.
Jag blev faktiskt oväntat nöjd med resultatet. Det blev ett par rockerbyxor som är långa till sonen, men som då får det rätta pöset, trots att de är tighta. Stjärnorna bidrar till effekten tycker jag.
Bilden nedan visar inte särskilt bra hur de ser ut på. Men man får ändå en uppfattning om byxans skärning. Och eftersom jakten på det ultimata mönstret går vidare ville jag dokumentera byxans skärning här.

Ska se om jag kan lyckas få till en In action-bild så att man får ett hum om hur de ser ut på.
Mönster: Tights från boken
Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck
Material: Grå velour från
Myrins textil, grå interlock med stjärnor från
mjukatyger.se.
Positivt: Att det blev så bra trots att jag inte alls trodde det från början.
Till nästa gång: Ingen förändring egentligen. Däremot fortsätter min jakt på ett ultimat mönster. Även om jag gillar detta också.
Har just insett att jag är rätt färglös i mina syprojekt hittills. Grått och brunt - jippi. Men det är ju så lättmatchat! Men nästa par byxor som jag redan sytt, men inte hinner blogga just nu, de är allt annat än färglösa.