Visar inlägg med etikett In action. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett In action. Visa alla inlägg

onsdag 16 maj 2012

Klänning som inte är sydd av mig

För någon helg sedan var vi bjudna på veterankalas. En svåger fyllde 30 år - dvs veteran - och därmed skulle man ha på sig kläder som följde ett mode som var 30 år eller äldre. Det var tidigt ganska givet vad dottern skulle ha på sig - nämligen sin farmors gamla klänning som hennes mamma (eller möjligtvis mormor) sydde till henne när hon var sisådär ett år (dvs år 1956). Så det här är inte en klänning av märket kanon, men väl en väldigt fin klänning.



måndag 14 maj 2012

Tröja och jeans in action

Så här ser tröjorna jag sytt till dottern och ReDo-jeansen ut när de sitter på den lilla (som ändå blivit rätt stor nu) kroppen:



fredag 4 maj 2012

T-shirt med robotar

Igår var en trött och stressad eftermiddag och kväll. Massor att göra med jag fick ändå ingenting gjort. Så jag valde att ignorera stökighetsgraden här hemma (som var hög), jag ignorerade att jag borde fixa med en rabatt ute, jag ignorerade att jag hade lite jobb att avsluta, jag ignorerade stryktvätten och den rena tvätten som skulle plockas in. Jag ignorerade allt och gick och satte mig vid symaskinen. Tre plagg blev klara, det här är ett av dem.

Inget konstigt alls egentligen. En t-shirt med raglanärm till sonen:
Material: Robottyget från Znok och grön jersey från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.

Storlek: 104. 

En studsig son med tröjan på:

onsdag 21 mars 2012

Imse vimse spindel-linne

Jag har sytt tre linnen hittills, men inget av de tidigare två verkar ha fastnat i bloggen vad det verkar som. Nåväl - här är det tredje i alla fall. Och det är också det som jag blivit mest nöjd med hittills. Det sitter väldigt bra på sonen, kantbanden blev väldigt bra och det mesta bara flöt på när jag sydde. Linne är smidigt för man kan ha det under en tröja på vintern för lite extra värme eller så kan man ha det när man går på minijympis på lördagar.


Och så här ser det ut på:

Här ser man också byxorna som jag sydde för över ett år sedan - de funkar fortfarande, men frågan är hur länge till.

Jag såg förresten att Skapat av mig också hade sytt linnen. Hon hade dessutom fått till en rolig tvist på sina med olika tyg på fram och bakstycket. Väldigt läckert.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo, grön jersey från Skroten.

Mönster: Eget (med mått utifrån ett köpelinne).

Storlek: 98

torsdag 1 mars 2012

Pyjamas nummer två färdig

Så blev pyjamas nummer två också färdig. Ett steg i taget, sy lite här och lite där så når man målet tillslut. Pyjamasen är i stort sett identisk med den förra (om man bortser från tygval såklart). Enda skillnaden är att ärmarna är cirka tre centimeter kortare på den här. När jag skulle sy fast ärmarna upptäckte jag ett hål i ena ärmen, irriterande, och inte var det särskilt välgjort heller (om man nu kan säga det om hål). Jag kom då ihåg att jag noterat ett hål i tyget efter att jag plockade ut det ur tvättmaskinen när det var nytt, med största sannolikhet är det nämnda tvättmaskin som är skyldig till hålet, jaja hålet hade jag hur som helst glömt bort när det var dags att sy i tyget, så jag tänkte inte på att titta efter det när jag klippte ut mina delar. Lyckligtvis hamnade det längst ner på ena ärmen. Jag hade givetvis kunnat göra någon lappnings-lösning men valde istället att bara korta av ärmarna lite.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo. Röd mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting.

Och så här såg pyjamasen ut när den låg i sängen tidigare ikväll:

onsdag 5 oktober 2011

Djungeltunika

När jag såg den här tunikan sydd av Mysungar kom jag fram till att det där borde vara en rätt bra modell för någon som kryper runt på golvet dagarna i ända. Om nederkanten på tunikan är ihopdragen borde den hålla sig hyfsat uppe mot magen när man kryper runt liksom. Jag bestämde mig helt enkelt för att prova att sy något liknande till dottern.

Utgångspunkten blev en tröja i senaste numret av Ottobre som jag förlängde och ställde ut lite. Hade ingen aning om hur mycket det skulle ställas ut eftersom jag aldrig sytt tunikor innan. Men jag gick lite på känn. Så här blev resultatet:

Som synes inte särskilt ballongpuffig nertill. Jag läste inte Mysungars bloggpost ordentligt innan, och trodde nog det skulle räcka med ett rejält utdraget kantband i muddväv för att puffa till tunikan. Men så var ju inte fallet. Nåväl, man lär så länge man lever. Jag inser också att jag skulle kunna ställa ut mönstret någon centimeter till, lite mer utställd får den gärna bli.

För övrigt blev längden på tunikan rätt bra, så jag tror inte det är så stor risk att hon kryper på den trots allt. Så här ser den ut på:

Material: Djungel-strechfrotté från JNY-design, röd muddväv från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1.

Storlek: 74

måndag 8 augusti 2011

Bra byxor

Jag tänkte skriva att nu är sommaren nästan förbi. Men så ångrade jag mig, om jag inte skriver det kanske det inte stämmer. Jag hoppas fortfarande på fina dagar i solen. Sonen har ett nysytt oanvänt (och obloggat) linne som ligger och väntar på soliga varma dagar, och det ska vi banne mig se till att få använda innan det som vi kallar hösten är här.

Men nu till det som jag egentligen skulle visa. Ett par helt vanliga byxor. Eller egentligen ska de nog vara tights, men eftersom Ottobre är Ottobre blev de inte så tighta. Men ändå väldigt bra. Jag hade egentligen inte alls tänkt blogga om dessa, vem vill se ett par enkla och dessutom vida tights liksom. Men så idag, efter premiäranvändandet ångrade jag mig. Mest för att jag vill ha dem dokumenterade eftersom jag tänker sy fler. De är inte för kalla och inte för varma, och gott om rörelsevidd. Och dessutom pinsamt enkla att sy.

Så här ser de ut:

Material: Gröna glada elefanter på interlock som jag fick i ett Fyndpaket från Znok.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 2.

Storlek: 68

Gillar: Den omedvetna mönsterpassningen mitt fram, med elefantens snabel.

tisdag 21 juni 2011

Andra paret ut

Här är andra paret jeans, eller egentligen är det det första paret, för jag sydde dessa först. Men eftersom de andra hamna i bloggen först så får väl de här bli det andra paret då.

Samma mönster på båda jeansen, men här valde jag att ha dem relativt rena och vanliga. En besparing bak, två bakfickor, två framfickor och lite stickningar. Denimen kommer från en stuvlåda på Skroten, och är tidigare använd till att sy de här jeansen till sonen.

Så här ser de ut på:


onsdag 15 juni 2011

DoRedo-jeans

För ett tag sedan blev det lite jeanskris här hemma. Så jag sydde två par jeansav denim jag hade liggandes hemma. Det här paret är sydda av makens avlagda jeans, ett par DoRedo-jeans helt enkelt. Jag valde att behålla yttersömmen på jeansen, sydde en besparing bak som fick fortsätta fram över framsidan också. Heter det fortfarande besparing då förresten? Sen gjorde jag motsvarande klipp nertill på byxorna eftersom det kändes som om det saknades något där. Bakfickorna från makens jeans fick bli sidofickor på de nya jeansen, valde dock att placera dem lite olika. I midjan grå mudd med resår i och vid fötterna resår som är 1 cm brett.
Så här ser de ut på:



Sonen vattnar vår fallfärdiga gärdesgård, kanske lite vatten kan få den att staga upp sig, vi lyckas ju aldrig komma till skott och få fixat det.

Kanske kan jag lyckas fånga de andra jeansen jag sydde på bild också, då kommer de i en annan post så småningom.

Tips: Erica med bloggen Ericas TygVerkstad har just postat en tutorial för hur man syr DoRedo-jeans. Jag har dock inte följt hennes beskrivning, den kom efter att jag sytt dessa jeansen.

söndag 30 januari 2011

Body och byxa som passar

För 16 dagar sedan kom Lillasyster till världen. En alldeles perfekt rundkindad liten tjej med ganska mycket mörkt hår på huvudet. Hon var 48 cm när hon föddes och har väl inte växt jättemycket på längden under de här första två veckorna. Byxorna är därmed lite stora, eller långa, och samma sak gäller för igelkottsbodyn, den är lite lång (men det syns ju inte på bilden). Men hon verkar hur som helst trivas i sina nya kläder, och vi trivs massor med att hon äntligen är här.

Nu börjar det bubbla upp en massa idéer om vad jag vill sy till henne, så nu ska jag väl bara försöka hitta tiden också. Först ut blir nog en filt till bilbarnstolen, i samma stuk som de som Thea och Gekko sytt tidigare. Sen kanske något par hängslebyxor, och någon body. Men jag ska som sagt bara hitta tiden eller kanske bara prioritera sömnaden lite högre och stryktvätt och dammsugning lite lägre.

lördag 20 november 2010

Pyjamasen passar

En bild på pyjamaskillen, nybadad och med boken i högsta hugg, redo för sängen helt enkelt. Vad tungan gör ute däremot, det vågar jag inte svara på...

Pyjamasen passar utmärkt, håller honom varm och är mäkta populär. Funderar på att sy fler, om jag bara hade något givet tyg...

tisdag 28 september 2010

Randiga mysbyxor

För något halvår sedan eller så köpte jag det randiga tyget. Visste inte riktigt vad det skulle bli av det, men hade nog tänkt mig något i tröjväg egentligen. Men inspirationen har liksom aldrig riktigt infunnit sig. I helgen som gick tog jag tag i det hela. Men det blev inte en tröja, det blev ett par byxor. För att bryta av allt det randiga kände jag att jag ville ha ett par fickor på, typ såna som Doris & Assar gör på sina byxor med fuskficka. Det är bara det att sonen nu blivit så stor att jag tror inte han skulle tolerera en fuskficka, om byxan ser ut att ha fickor, så borde det också finnas fickor där. Fickor som man kan fylla med alla möjliga spännande saker.

Jag ska erkänna att jag satt länge och klurade på hur jag skulle få till det där med fickorna. Men till slut, efter mycket tankemöda fick jag till det. Och slutresultatet, vad gäller fickorna alltså, blev jag väldigt nöjd med.
Material: grön- och blårandig tjockare jersey(?) från Skroten, grå mudd från samma ställe.

Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här och här faktiskt - fast med muddar nedtill, och en annan typ av ficka.

Storlek: 98.

Plus: Att fickorna blev så bra. Att jag tänkte rätt!

Minus: Är fortfarande inte helt övertygad om tygets förträfflighet. Antagligen för att byxorna är ganska svårmatchade i nuläget (tänk om jag hade förmågan att tänka i kollektioner, som Oh Yeah Baby lyckats så bra med). Sen kanske fickorna skulle varit lite mindre, men äsch, nu får man plats med massa grejer i fickan istället.

tisdag 15 juni 2010

Saltstänkta jeans

Här kommer två bilder på sonens nya jeans. Vi spenderade en helg i stugan för ett tag sen, och eftersom sonen inte är någon sjusovare direkt spenderade vi morgonen med att kasta sten i havet. Väldigt roligt, vi hade nog kunnat fortsätta med det hela dagen om sonen fått bestämma. Hur som helst, jeansen gör sig bra på honom, även om insnittet vid knät kanske sitter lite långt ner för tillfället, med han växer ju, så det ser jag inte som något problem egentligen.

söndag 9 maj 2010

Röd fordonströja

Brist på tröjor i sonens garderob har resulterat i lite sömnad för min del. Under gårdagen var sonens farbror här och sysselsatte sonen i ett par timmar - så då fick jag sytt en hel del - helt underbart bra.

Först ut var en långärmad tröja i JNY-designs röda fordonstyg. Funderade ett tag över vad jag skulle ha för färg på kantbandet i halsen och bestämde mig för gul. Min beslutsamhet blev än större när jag såg inlägget med den här läcka bilden hos Älsklingsfrö. Så härlig kombination.


Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 2 maj 2010

Turkos fleecetröja igen

Den här fleecetröjan var ju lite väl vid i halsen på grund av att jag sydde i dragkedjan lite fel. När jag väl provade den på sonen visade det sig att det var värre än vad jag trott. Det blev en riktigt stor glipa upptill, och det kändes inte helt okej. Jag gick och funderade på hur jag skulle lösa det, kunde jag göra några ändringar på tröjan? Eller skulle jag ge mig på att sy en ny? Även om det inte är något komplicerat, eller ens långdraget, projekt att sy en ny så kändes det surt att behöva göra en ny när jag redan gjort en som bara låg här hemma.

Idag hade vi så besök av sonens kusin, och jag bad henne om lite hjälp. Jag ville prova tröjan på henne för att se om den var stor i halsen på henne också, för att få koll på om det var modellen som var kass, eller bara tröjan som var stor. Det visade sig att tröjan var stor. Rätt storlek var nog 104, snarare än 92/98. Tröjan passade kusinen, visst den var fortfarande lite öppen i halsen, men det berodde på min tabbe med dragkedjan som kom för långt ner. Hur som helst, tröjan fick åka med kusinen hem. Kanske är ärmarna lite lite korta, jag erbjöd mig att sy på muddar, men vi kom fram till att det är bättre att hon har den som den är nu, och om ärmarna skulle bli för korta innan tröjan blir för liten så fixar jag muddar då.

Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.

söndag 28 mars 2010

Jeanstights eller tighta jeans

För ett tag sedan var jag på Skroten i Kinna för att pröva lyckan. Hittade bland annat det här tyget, tror att det är interlock, som jag inte kunde motstå. Mörkt denimfärgat - jätteläckert, och görskön kvalitet.

Hittills har det blivit två par tights eller tighta jeans, ett par till sonen och ett par till sonens kusin. För att förstärka jeanskänslan har jag sytt stickningar med orange tråd i sömmarna, det gjorde verkligen pricken över i.


Material: Denimblå interlock(?) från Skroten.

Mönster: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.

Storlek: 92 respektive 110.

Nöjdhetsfaktor: Oförskämt hög.

Pyjamas på


Så här ser pyjamasen ut på sonen nu. Väldigt stor och gott häng mellan benen, men den verkar väldigt mysig att sova i så det gör inte så mycket.

En väldigt trött son för övrigt som bara väntar på vällingen innan sängen.

lördag 20 februari 2010

Gul T-shirt in action

Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.

söndag 14 februari 2010

Orange T-shirt med lite tåg

Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:

Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.

Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.

Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.

Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 80/86.

Minus: Att jag inte klippte sömsmån!

Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.

måndag 18 januari 2010

Vågbody och Tågbody nr 2

Igår blev det två bodies tillverkade här hemma. En i JNYDesigns Vågade ränder och en i Jofotex nytryck av Nattågstyget.

Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:

Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.

De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.

Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.