onsdag 31 december 2008

Nya kunskaper

Jag ville lära mig något nytt. Jag ville lära mig att virka. Så jag bad min syster lära mig. Det urartade ganska fort. Jag var för ivrig, och helt plötsligt var det stickning jag lärde mig istället. Jag är inte helt säker på hur det gick till, men det spelar inte heller någon roll. Jag fick lära mig något nytt. Nu är första projektet klart. Det blev en mössa till sonen.
Mönster: mönsterlös. Men så är det ju bara resårstickning också. Två räta, två aviga.

Material: Garn från Järbo Garn. Sorten heter Raggi, men jag kommer inte ihåg vilket nummer det hade.

Storlek: Tillräckligt stor för att passa sonens huvud som är 44,5 cm i omkrets = 60 maskor. Jag stickade 15 cm (på höjden). Så här i efterhand inser jag att det inte skulle skadat om jag stickat två-tre varv till. Mössan passar nu, men hur länge till?

Positivt: Att den är stickad! Jag kan sticka!

Att tänka på till nästa gång: Sticka lite mer än du tror.

torsdag 18 december 2008

Dags för mat

Sonen har börjat äta lite riktig mat och därmed uppstod behovet av haklappar, för även om det ännu så länge bara handlar om små mängder gröt och puréer så kladdar det. Har sedan tidigare en haklapp från Katvig, så jag kopierade helt enkelt denna modell. Dels för att den är helt OK, och dels för att jag skulle få tillfälle att testa att sy på kantband i trikå.

Nu gick väl det momentet sådär bra, men med tanke på att det var mitt första kantband i trikå så ska jag väl kanske vara nöjd ändå. För att förstå hur kag skulle göra så använde jag Theas eminenta tutorial. Suverän! Men jag skulle tro att jag behöver lite mer övning, resultatet blev rätt bubbligt. Vet inte riktigt varför, men haklappen fyller ju sin funktion ändå.

Mönster: Efterapning av en Katvig-haklapp.

Material: Interlock med bilar och brun interlock till kantband, båda från mjukatyger.se.

Positivt: Att jag har sytt mitt första kantband. Att haklappen kommer fylla sin funktion.

Att tänka på till nästa gång: Att sy ändå lite närmare innerkanten av kantbandet. Försöka komma på vad det var som gjorde att det blev så bubbligt.

söndag 14 december 2008

Byxor byxor och byxor

Byxor är typ det jag syr just nu. Till viss del beror det på att jag inte vågat mig på att sy någon tröja på riktigt än. Jag har massa idéer, men har inte vågat sjösätta någon av dem än. Jag är inte säker på vad jag väntar på. Kanske mer tid, kanske tid då jag inte behöver bli avbruten hela tiden. Hur som helst, jag syr byxor för tillfället.

Nu har jag tagit mig för att hitta en ultimat byxmodell. Jag bestämde mig för att börja smalt och sedan öka på vidden. Därför utgick jag från tightsmodellen i "Sy enkla barnkläder" av Elmberg och Lidbeck. Och det blev smalt. Alldeles för smalt trodde jag från början, när jag bara sytt ihop själva byxan. Jag provade på sonen och han fick ju på sig dom, det var det inget problem med. Men de kändes jättesmala. Visste inte riktigt hur jag skulle kunna fixa dem. Att sätta mudd på kändes inte som ett alternativ, det skulle bara se konstigt ut. Likaså med resår, det skulle bli lite för tjejigt på den här modellen. Den ihopsydda, men halvfärdiga, byxan fick ligga till sig lite. Sen kon jag på det. Jag sätter en smal, smal "mudd" uppe och nere. Mer som en kant, men inte som ett kantband, mer som ett avslut liksom. Eftersom jag inte hade någon färgglad mudd eller interlock hemma fick det bli en interlock i samma färg som byxan, fast med mönster på.

Jag blev faktiskt oväntat nöjd med resultatet. Det blev ett par rockerbyxor som är långa till sonen, men som då får det rätta pöset, trots att de är tighta. Stjärnorna bidrar till effekten tycker jag.

Bilden nedan visar inte särskilt bra hur de ser ut på. Men man får ändå en uppfattning om byxans skärning. Och eftersom jakten på det ultimata mönstret går vidare ville jag dokumentera byxans skärning här.


Ska se om jag kan lyckas få till en In action-bild så att man får ett hum om hur de ser ut på.

Mönster: Tights från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck

Material: Grå velour från Myrins textil, grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se.

Positivt: Att det blev så bra trots att jag inte alls trodde det från början.

Till nästa gång: Ingen förändring egentligen. Däremot fortsätter min jakt på ett ultimat mönster. Även om jag gillar detta också.

Har just insett att jag är rätt färglös i mina syprojekt hittills. Grått och brunt - jippi. Men det är ju så lättmatchat! Men nästa par byxor som jag redan sytt, men inte hinner blogga just nu, de är allt annat än färglösa.