Visar inlägg med etikett T-shirt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett T-shirt. Visa alla inlägg

söndag 13 maj 2012

Kortärmat till sonen

Efter att jag sytt den kortärmade robottröjan till sonen och blivit väldigt nöjd med hur den satt, klippte jag raskt ut två tröjor till till honom. Det är lite T-shirt-brist i hans låda så lika bra att fortsätta medan mönstret passade och sytiden fanns tillgänglig. Jag valde att göra även dessa två rätt enkla och stilrena, vita kantband på bägge, tror att de kommer bli riktigt fina på i sommar.


Material: Turkos stjärnjersey från JNY, stora prickar på marinblå botten - jersey från Skroten och den vita jerseyn kommer från Znok.
Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.

Storlek: 104. 

fredag 4 maj 2012

T-shirt med robotar

Igår var en trött och stressad eftermiddag och kväll. Massor att göra med jag fick ändå ingenting gjort. Så jag valde att ignorera stökighetsgraden här hemma (som var hög), jag ignorerade att jag borde fixa med en rabatt ute, jag ignorerade att jag hade lite jobb att avsluta, jag ignorerade stryktvätten och den rena tvätten som skulle plockas in. Jag ignorerade allt och gick och satte mig vid symaskinen. Tre plagg blev klara, det här är ett av dem.

Inget konstigt alls egentligen. En t-shirt med raglanärm till sonen:
Material: Robottyget från Znok och grön jersey från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.

Storlek: 104. 

En studsig son med tröjan på:

söndag 30 maj 2010

T-shirt i gult fordonstyg

Sydde en t-shirt i det gula fordonstyget från JNY-design till en kompis son. Dessvärre drog jag lite väl mycket i kantbandet till halslinningen när jag sydde fast det, vilket syns lite på tröjan då det gula tyget har en liten tendens att rynka sig just vid halsen. Det tror jag inte syns så tydligt när tröjan väl är på, så det gör inte så mycket. Men problemet är att halslinningen blev för litet för kompisens sons huvud. Det kommer liksom inte igenom. Jag var lite orolig för detta när jag upptäckte misstaget med kantbandet, men när jag testade tröjan på min son, som är precis året yngre än kompisens son, och där gick tröjan på utan några större problem. Men det är klart att det kan bli problem när man är ett år äldre, och dessutom inte gillar trånga saker över huvudet. Nu är frågan om jag ska försöka vidga halslinningen antingen genom att sprätta och sy nytt eller genom att klippa precis utanför kantbandet och sy på nytt. Alternativet är att sy en helt ny tröja... Sprätten är jag inte så sugen på då jag för tillfället har två andra sprättplagg som ligger och väntar. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer så småningom.


Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från JNY-design.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92/98.

söndag 9 maj 2010

Två T-shirts

Här är två andra tröjor som blivit klara det sista. En igår och en idag på morgon. Denna gång med kort ärm.

Från början var jag lite skeptisk till farmertyget från JNY-design, men så tänkte jag att sonen älskar ju verkligen djur och han skulle nog tycka om en tröja i det tyget. Och jag gillar det faktiskt mer och mer.

Båda tröjorna fick en lite diskret brun halslinning - nån måtta får det vara på min färghysteri kom jag fram till.

Material: Gult apor&lejon-tyg (jersey) samt turkos farmertyg, båda från JNY-design, bryn jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Kom ihåg: Det är snyggare att ha sömmen i nederkant 2 cm in stället för 1,5 cm. Notering enbart för mig själv. =)

måndag 5 april 2010

Rosa t-shirt

En rosa t-shirt till sonens tjejkusin. Temat är samma som för den gula t-shirt jag gjorde till sonen, dvs enkel t-shirt med liten djurapplikation. Att det skulle vara giraffen på den här tröjan kom jag och kusinen fram till ihop. Valde att sätta den på framsidan den här gången, till skillnad mot elefanten på sonens tröja som jag satte bak.

Den här applikationen blev lite bubblig. Tror att det beror på att jag inte fick Totaly Stable-grejen att fästa ordenligt. Vet inte varför det blev så. Men till nästa applikation vet jag i alla fall att jag inte får ta den lata vägen och strunta i att den inte fäster överallt.

Det här är första (men förhoppningsvis inte sista) överdelsplagget jag syr till kusinen som är 3,5 år. Det är lite nervöst för jag är inte helt säker på hur passformen är och än har hon inte provat tröjan.

Material: Rosa och saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 110.

lördag 20 februari 2010

Gul T-shirt in action

Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.

tisdag 16 februari 2010

Gul t-shirt med djungelrymlingar

Eftersom det blir en del tunnare långärmade tröjor i jersey nuförtiden brukar jag vilja sätta på sonen en t-shirt under. Det har varit lite ont om t-shirtar i sonens låda, och min plan är att jag ska råda bot på det den närmaste tiden.

Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.

Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.

söndag 14 februari 2010

Orange T-shirt med lite tåg

Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:

Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.

Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.

Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.

Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 80/86.

Minus: Att jag inte klippte sömsmån!

Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.