söndag 20 mars 2011

Brun molnig mössa

Tänkte egentligen jag skulle fått färdigt sonens överdragsbyxor i helgen. Men så blev det inte. Lite har jag i alla fall sytt, men det enda som färdigställts är en mössa till dottern. En helt vanlig mössa. Inget att orda om egentligen. Så här ser den ut:

Material: Brunt molntyg från Skroten.

Mönster: Eget jag svängde ihop utifrån en köpt mössa. Men hur man syr mössor har jag lärt mig genom KokaLal:s suveräna mössinstruktion.

söndag 13 mars 2011

Flodhästpyjamas

En till pyjamas till lillskruttan. Samma mönster som sist, den här gången tillklippt med sömsmån, så den är alltså lite större. Sitter lite lösare och kommer förhoppningsvis passa lite längre därmed.

Som synes gjorde jag en annan variant på halsknäppning den här gången, en farfarsknäppning med kantband kanske man kan kalla det. Det blev inte så jättebra längst ner, lite bubbligt på ena sidan. Men det fyller sin funktion, och det är väl egentligen huvudsaken.

Jag borde kanske gett mig till tåls med att fota till imorgon så att jag hade fått lite dagsljus, då hade färgerna antagligen blivit lite bättre återgivna. Men dels var alla andra pyjamaser i tvätten, och dels hade jag tid att fota tidigare ikväll, det är inte säkert jag har imorgon tänker jag. Därmed blev det ett kvällsfoto i lampornas sken, och färgerna på tygerna är inte särskilt väl återgivna. Flodhästarna är lila och muddarna limegröna (den turkosa färgen på kantbanden stämmer med verkligheten).

Material: Vit jersey med lila flodhästar från Skroten, turkos och limegrön mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.

Storlek: 62 (förra pyjamasen är nog mer någonstans mellan 56 och 60 i storlek).

Nu: Ska jag gå upp och lägga mig bredvid dottern som redan ligger och sover gott i sin nya pyjamas. Har jag tur är det en magisk pyjamas jag sytt, då kanske hon sover hela natten!

Och: Tack för alla tankar om standardsida för axelknäppning. Vet att det inte spelar någon roll egentligen på vilken sida knäppningen sitter, men det vore intressant att veta varför den alltid sitter på samma sida på köpta plagg. =)

tisdag 1 mars 2011

Tågpyjamas

Dottern är en sån där som spyr. Eller nej, det är hon inte, inte jättemycket. Men hon är en sån som spyr på natten. Antagligen hadlar det om att jag är för trött för att se till att hon rapar som hon ska innan jag lägger ner henne. Men på morgonen brukar jag märka att hon spytt ner sin pyjamas någon gång under natten. Inte så att den är helt genomblöt, men tillräckligt för att den ska i tvätten. Alltså går det åt en del pyjamaser här hemma. Och de pyjamaser vi hade i de minsta storlekarna är urväxta. Så jag får ta och fixa några nya har jag tänkt. Här är första försöket.

En heldress, med knäppning i grenen och uppe på ena axeln. Det finns ett mönster från Ottobre i grunden, men jag har egentligen bara använt framstycket och ärmen från det mönstret, dessutom har jag smalnat av det upp mot cirka 5 cm på bredden.

När jag nyligen plockade fram kläder som jag lagt undan efter sonen hittade jag en body från Katvig som hade knäppning fastsatt i kantband uppe på ena axeln. Tänkte att jag skulle prova den typen av knäppning på denna pyjamas. Så idag när jag satt och slösurfade runt lite på måfå bland lite gamla sybloggsinlägg så insåg jag att jag också sett det hos Gekko och hos Le petit, men det var inget jag kom ihåg förräns jag råkade stöta på Le petits inlägg idag.

Lite typiskt är att jag, innan jag skulle sy den fasta axelsömmen, tänkte att nu ska jag se till att sy ihop "rätt" axelsöm, så att knäppningen inte hamnar på "fel" (dvs vänster) sida. På något vis blev det ändå fel och visst kom knäppningen på "fel" sida. Någon som förresten har koll på varför den ena sidan är "rätt" och den andra "fel"?

Material: Tågtyg från Jofotex, röd mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.

Storlek: 62.