onsdag 29 februari 2012

Finfina heldressar

Ganska nyss hittade jag bloggen Mockolini - en väldigt rolig upptäckt. Kläderna hon syr är helt fantastiska. Det inlägg som var aktuellt när jag hittade bloggen var det här. En jättefin heldress i blått och rött. Jag blev kär på stört. Nu slumpar det sig så att Mockolini har i dagarna sytt och bloggat i tre år, och vill fira det med en giveaway där presenten är just en heldress. Oj, vad jag är sugen på att få den.

Så hör ni, gå gärna in och kika på vad Mockolini syr (sen behöver ni ju inte anmäla er i giveawayen... jag menar då blir ju chansen att jag får presenten mindre...).

måndag 27 februari 2012

Verktygströja

Den här tröjan låg först tillklippt ett bra tag. Jag kunde då inte bestämma mig för vilken färg jag skulle sätta på kantband och muddar, jag hade inget bra limegrönt, eller turkost för den delen att matcha med. Då stötte jag på det här inlägget hos Brallan syr, och insåg att jag behöver ju inte matcha alls. Så jag frågade helt enkelt sonen vilken färg han ville ha. Och givetvis valde han svart. Det är ju så coolt. Jag hade kanske hoppats på orange eller cerise eller grönt eller något annat lite roligare. Men den som gett sig in i leken... så det blev svart. Funkar ju görbra såklart.

Sen låg den halvsydd ett tag. Det var ju det där med tid och bristen på densamma. Men så tog jag tag i det. Och så blev den färdig.

Material: Turkost verktygsjersey från från Znok. Svart jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 - skulle jag tro i alla fall, jag kommer faktiskt inte ihåg helt säkert.

Storlek: 104/110.

söndag 26 februari 2012

En pyjamas färdig

Jag har sytt nästan alla pyjamaser som dotterna haft (alla har dock inte lyckats komma till bloggen). De sitter helt enkelt så mycket bättre än de gamla jag hade kvar sen sonen. Dessutom kan jag då sy utan knappar på magen, vilket känns bra eftersom dotterna hemskt gärna sover på mage.

Nu senast har jag sytt två stycken i storlek 86-någonting. En är klar, och dottern premiärsov den i natt. Den verkade funka helt okej att sova i. Nu ska jag se om jag kan färdigställa den andra hyfsat snart också. Det är bara svårt att hitta sytid mitt i heltidsjobb, träning, familjetid, städ, tvätt, disk och matlagning, men allt handlar ju egentligen bara om prioritering.

Knapparna i denna pyjamas är förresten satta med en Prymtång. Jag har ända tills nu jobbat med hammare när jag satt knappar, men så fick jag en tång av en kär vän i torsdags. Oj vad roligt! Och så mycket smidigare det var att jobba med den.

Material: Uggle-interlock från Znok. Turkos mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting. Den funkar redan nu på dottern som precis påbörjat storlek 80, fast grenen hänger väl i och för sig nere vid knäna...

lördag 18 februari 2012

Hemliga byxor

Någon gång under december eller januari syddes dessa byxor. Sonen var i behov av fler mysbyxor och det gröna collagetyget hade jag köpt redan under hösten någon gång i syfte att sy just mysbyxor till sonen. Men då kom heltidsarbetet i vägen, så det blev inga byxor just då. Men nu så var det dags.

Jag bestämde mig för att använda ett mönster ur Ottobre med en annan variant på fickor, och i fickorna lät jag apor från djungeln titta fram. Sonen var ideligen och kollade vad jag gjorde, och verkade helt med på noterna. Möjligen blev han lite besviken när det visade sig att den svarte midjeresåren inte skulle synas - svart är ju så snyggt! Så var byxorna färdiga och jag var nöjd, tyckte de blev himla bra. Sonen blåvägrade ta på dem. Det var ju helt fel fickor! Såna fickor kan man ju inte ha! Han skulle absolut inte ha dem. Jaja, tänkte jag, de åker ner i hans låda i alla fall, han lär väl glömma. Glömde gjorde han knappast. Så fort jag plockade fram de här byxorna när det var dags att ta på sig så ylade han att det var helt fel fickor! Det irriterade (eller kanske till och med sårade?) mig att han inte ville ha dem, jag var så nöjd med dem och ville inte att de skulle bli liggande. Till slut startade jag en övertalningskampanj och förklarade att de här fickorna var så kallade hemliga fickor, dem kunde man ha massa hemliga saker i utan att någon visste. Inte alls som vanliga fickor. Sonen blev onekligen lite intresserad. Men ta på sig dem, nej, det tänkte han faktiskt inte göra. Inte idag i alla fall. Men nästa lördag, då skulle han ha dem. Okej tänkte jag, det ska bli intressant att se. Och som jag skrev tidigare, han glömmer inte. Nästa lördag plockade han själv fram byxorna och förklarade att idag skulle han ju ha de hemliga byxorna. Och så var de helt plötsligt accepterade.


Material: Grön collage och turkos mudd från Skroten, djungel-strechfrotté från JNYdesign.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 23).

Storlek: 104.

I dagarna kollade jag runt lite på massor av andra inspirerande sybloggar och hittade då de här byxorna hos Brallan syr. Först tänkte jag - nämen det är ju precis som mina byxor! Sen inser jag att de är ju egentligen inte så lika - grön collage och djungel är väl de gemensamma nämnarna. Men det är ändå roligt att se hur nära man kan komma varandra is slutresultat utan att känna till varandras idéer.