Visar inlägg med etikett Ytterkläder. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ytterkläder. Visa alla inlägg

fredag 6 april 2012

Mer överdragsbyxor

Ett par överdragsbyxor till. Denna gång till vår fina granntös på snart tre år. Även dessa byxor har legat färdigklippta länge, ett år ungefär. Meningen var att barnen kusin egentligen skulle få dem. Men tiden för överdragsbyxor var rätt kort förra året, så jag fick aldrig sytt ihop dem i tid. Och sen blev de för små. Färgerna bestämde kusinen, därför kändes det extra dumt när de inte blev klara i tid och det dåliga samvetet frodades rätt bra där ett tag. Nu var det hur som helst ingen idé att ha dåligt samvete längre, och jag tror faktiskt inte kusinen saknade byxorna. Näx byxorna nu legat ett år bestämde jag mig för att sy ihop dem och ge dem till granntösen. Byxdelarna behövde bara justeras på längden, eftersom det inte är särskilt stor skillnad i omfång på en femåring och en treåring i min värld.

Material: Cerise och röd bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

måndag 19 mars 2012

Överdragsbyxor - vårens bästa plagg?

Första gången jag sydde överdragsbyxor var för tre år sedan. Det var vår, sonen var inte ens året, men kröp runt hej vilt. Då behövdes något som funkade att krypa i ute. Sen dess har sonen hunnit jobba sig igenom några olika par (men jag inser att inget av de paren fastnat i bloggen). Jag gillar verkligen det där med överdragsbyxor. Man behöver inte bekymra sig det minsta för alla leriga och blöta äventyr som sker ute, när barnen väl kommer in är det bara till att dra av dem och kläderna under är hela, rena och fria från sand. Nu behövdes dock ett nytt par:

Byxorna har legat tillklippta sedan i höstas (minst - eventuellt sen i våras) men funkade fortfarande storleksmässigt. Jag var dock tvungen att lägga till någon centimeter på längden. Därav den extra orangea delen längst ner. Jag valde medvetet en annan färg på den delen och blev himla nöjd med resultatet. Så här ser de ut på:

Ursprungsbyxan, dvs den där allra första överdragsbyxan, den skrotar lillasyster runt i ute nu för tiden. Görbra!

Material: Blå, grön och orange bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

tisdag 19 maj 2009

Ett till par överdragsbyxor

Äntligen är det andra paret överdragsbyxor klara! Jag lovade en kollega att sy ett par byxor till hennes son. Och jag fick klippt till dem ganska snart efter att jag avgav löftet, men sen har de blivit liggande. Det är så mycket annat hela tiden, jag förstår inte vart tiden tar vägen.

Hur som helst, här är dom:


Nu återstår nervös väntan tills kollegan provat byxorna på sonen sin. Kommer de passa?!

Material: Blå och gräsgrön bävernylon.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

Positivt: Att de äntligen är ihopsydda så jag slipper skämmas.

Negativt: Att jag inte vet om de passar, och att jag glömde att sätta på resår under fötterna för att hålla byxbenen på plats.

tisdag 31 mars 2009

Redo för vårlek ute

Våren är på gång, och jag har en kotte som precis börjat krypa. Det kändes helt enkelt som att det var dags att fixa ett par överdragsbyxor till killen.

Jag valde att göra dem i bävernylon, dubbla lager över knäna så att det blir lite tjockare och med vattentätt när det är dags att krypa på äventyr.


Material: Orange och mörkgrön bävernylon.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 74

Positivt: Att våren är på väg, och att sonen börjat krypa. Då blir ju byxorna så mycket mer passande liksom

Förbättring: Ska troligen sätta på resår under fötterna, så att byxorna inte försvinner uppåt.

Negativt: De är kanske lite smala. Om jag syr ett par till ska jag se till att ta ut vidden lite mer i benen.