fredag 6 april 2012

Mer överdragsbyxor

Ett par överdragsbyxor till. Denna gång till vår fina granntös på snart tre år. Även dessa byxor har legat färdigklippta länge, ett år ungefär. Meningen var att barnen kusin egentligen skulle få dem. Men tiden för överdragsbyxor var rätt kort förra året, så jag fick aldrig sytt ihop dem i tid. Och sen blev de för små. Färgerna bestämde kusinen, därför kändes det extra dumt när de inte blev klara i tid och det dåliga samvetet frodades rätt bra där ett tag. Nu var det hur som helst ingen idé att ha dåligt samvete längre, och jag tror faktiskt inte kusinen saknade byxorna. Näx byxorna nu legat ett år bestämde jag mig för att sy ihop dem och ge dem till granntösen. Byxdelarna behövde bara justeras på längden, eftersom det inte är särskilt stor skillnad i omfång på en femåring och en treåring i min värld.

Material: Cerise och röd bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

5 kommentarer:

Helena sa...

Fina! Det är samma mönster som jag använde till mina, förenklade det också hoppade över fickorna.

Lena sa...

Dom här överdragsbyxorna kan verkligen rekommenderas. Oliver kunde använda dem hur länge som helst! Perfekta så här på vårkanten.

Alice BraLLan sa...

Åh så fint!

Caisa sa...

TACK!

Erica sa...

Oh överdrsgsbyxor! Så smart att sy det. Ska försöka komma ihåg det till nästa säsong.