Visar inlägg med etikett Tröjor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tröjor. Visa alla inlägg

onsdag 9 maj 2012

Två tröjor

Dottern ska snart börja på förskolan och dessutom börjar det bli lite tomt i hennes klädlådor. Så det har blivit lite nytt sytt att blanda ut kläderna som plockas fram från sonens gamla avlagda (bland annat kommer den här, den här och de här snart fram igen).

Jag har fastnat för det här tröjmönstret, så nu har det blivit två tröjor till (och en tredje ligger tillklippt):

En i robottyget som jag tycker är så himla fint. Dessvärre hade jag inte så det räckte till en hel tröja, utan fick komplettera med lite rött. Jag är inte helt säker på vad jag gillar det här att ha olika ärmar, men nu ser tröjan ut som den gör, och det blir säkert bra. Även denna fick rundad nederkant - precis som den förra - tycker att det ger en extra liten prick över det där i:et.

Och sen en i ett prickigt tyg med uggle/skogstema. Den här fick rak nederkant, och muddar i ärmarna. Muddarna kom egentligen till på grund av att jag klippte snett och klippte om och klippte fel igen på ärmarna, så det fick bli muddar helt enkelt.

Material: Robottyg från Znok, pricktyg och röd jersey från Skroten, gul jersey från JNY.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill/muddar i ärmarna).

Storlek: 86.

lördag 5 maj 2012

Röd elefanttröja

Den där kvällen jag struntade i alla måsten blev även den här tröjan till. Jag hade lite problem med att välja färg på kantbanden. Till att börja med var jag helt klar över att jag ville ha vita kantband, men när jag tog fram den vita jersyn jag hade visade det sig att elefanterna var inte vita, eller ja, det var de ju, men inte kritvita. Jag började fundera över alternativa färger, gult, orange, blått eller grönt, men fick inte riktigt till det. Sen kom jag på att jag fått en liten kartong med muddtyg från min mamma en gång för länge sen. Muddtyg som hon haft sen hon sydde kläder till oss barn och till waldorfdockorna hon också gjorde en gång i tiden. Fanns det inte något vitt däri? Jodå, där fanns det minsann två vita. Jag valde tillslut den minst vita, alltså den med mest gulbeige i sig. Det blev bra tycker jag, och tröjan fick den rena look jag var ute efter.


Nederdelen på tröjan valde jag att runda till lite för att det skulle bli lite roligare.

Material: Röda elefanter från Jofotex, vit mudd från min mamma.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill).

Storlek: 86.

måndag 27 februari 2012

Verktygströja

Den här tröjan låg först tillklippt ett bra tag. Jag kunde då inte bestämma mig för vilken färg jag skulle sätta på kantband och muddar, jag hade inget bra limegrönt, eller turkost för den delen att matcha med. Då stötte jag på det här inlägget hos Brallan syr, och insåg att jag behöver ju inte matcha alls. Så jag frågade helt enkelt sonen vilken färg han ville ha. Och givetvis valde han svart. Det är ju så coolt. Jag hade kanske hoppats på orange eller cerise eller grönt eller något annat lite roligare. Men den som gett sig in i leken... så det blev svart. Funkar ju görbra såklart.

Sen låg den halvsydd ett tag. Det var ju det där med tid och bristen på densamma. Men så tog jag tag i det. Och så blev den färdig.

Material: Turkost verktygsjersey från från Znok. Svart jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 - skulle jag tro i alla fall, jag kommer faktiskt inte ihåg helt säkert.

Storlek: 104/110.

onsdag 2 november 2011

Skogströja - gå-bort-present

Kvällen har ägnats åt en tröja som ska bli en gå-bort-present imorgon. Jag ska träffa mina gamla barndomskamrater, och istället för en blomma till värdinnan bestämde jag mig för att sy en tröja till hennes son som är 1,5 år.

Egentligen är det inga konstigheter alls. Samma gamla Ottobre-mönster som jag brukar använda (och som är jag så nöjd med!). Först tänkte jag ha brunt i halsen, men den där lilla snutten brun jersey som jag tror jag har någonstans, det ville inte komma fram. Så då fick jag hitta på något annat. Det blev rött istället, och nu är jag väldigt glad för att den bruna jerseyn gömmer sig, för jag tycker det blev görbra med rött. Så nu är det bara till att hoppas att tröjan passar och blir omtyckt.

Material: Skogsjersey från JNY-design, röd jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Minus: Usch vad trist det är att fota mitt i mörkaste kvällen. Det är ju helt ömöjligt att göra tygerna rättvisa.

Minus 2: Mina storlekslappar för 92 var slut, så det fick bli en tröja utan storlek.

lördag 8 oktober 2011

Tvåfärgad fordonströja

Jag har tre olika färgställningar av fordonstyget och när det nu var dags för en ny fordonströja var jag lite sugen på att använda om inte alla tre, så i alla fall två av dessa. Hade först lite planer på att ärmarna skulle vara i andra färger, eller bara framstycket. Men hur jag än försökte så fick jag liksom inte till det. Jag hade för lite kvar av det röda och det gula tyget, det har gått åt till andra tröjor. Alltså fick det bli en annan lösning. Jag tog tag i en idé som funnits i mitt huvud i ett år eller mer och gjorde ett tudelat framstycke.


Kunde dock inte komma på vad jag skulle ha för färg på kantningen i halsen. Men efter att jag helt plötsligt bestämt mig för att sy en turkos täcksöm ovanpå sömmen i framstycket så föll det sig ganska naturligt att det blev turkos halslinning. Turkos täcksömmar blev det även över samtliga raglansömmar. Och eftersom jag saknar maskin för att sy "riktiga" täcksömmar använde jag mig av en av sömmarna på min vanliga maskin, men det blev rätt bra det med tycker jag.

Nedre sömmen på tröjan fick dock bli en vanlig tvillingsöm. Detta efter att jag sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och... ja ni förstår. Sömmen blev helt fruktansvärt ojämn varje gång. Till slut gav jag helt enkelt upp och tog fram tvillingnålen. Men det ser nog inte så konstigt ut ändå med en avvikande söm där.


I slutänden blev jag rätt nöjd med tröjan faktiskt, det blev nog faktiskt bättre än jag tänkt mig. Minus dock för att muddväven i halsringningen är åtdragen aningens för hårt, så jerseyn drar sig lite i halsen. Men å andra sidan så vet jag av erfarenhet att det inte syns när sonen väl har på sig den, så det tänker jag inte gå och gräma mig över.

Material: Grönt och gult fordonstyg (jersey) från JNY-design, turkos muddväv från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 25).

Storlek: 104.

söndag 3 oktober 2010

Röd djungeltröja

Funderade länge på färgkombinationer för den här djungeltröjan. Jag brukar använda läggningstiden för sonen till att ligga och fundera på plagg att sy och tyger att kombinera. Det är inte helt optimalt, eftersom jag inte har tygerna med mig i sovrummet, så två tyger som passar ypperligt i min hjärna passar kanske inte alls ihop i verkligheten. Men det är ett ganska roligt tidsfördriv under läggningen ändå..

Hur som helst, ett tag var jag inne på mörkgrön rygg och mörkgröna ärmar. Eller orange-gul rygg och turkosa ärmar, eller kanske tvärtom. Till slut blev det röd rygg, röda ärmar och turkos halslinning. Ett ganska säkert kort. Än har jag inte provat tröjan på sonen, men jag tror nog att den ska passa utan problem (peppar peppar).

Material: Djungelinterlock från JNY-design, röd interlock från Skroten, turkos mudd från Myrins textil.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

lördag 17 juli 2010

Gröna elefanter och röda husvagnar


Här är två tröjor som syddes färdigt innan sommar och semester, men som aldrig fastnade på bild innan de användes. Istället blev det ett foto efter första tvätten.


Material: Vit jersey med gröna elefanter från Stoff & stil, brun jersey från Skroten. Vit jersey med röda husvagnar och från JNY-design, blå jersey från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

fredag 16 juli 2010

T-shirt i gult fordonstyg (igen)

Minns ni den här t-shirten jag sydde - den där halslinningen blev för tight för den kille som skulle ha tröjan? Jag skrev i inlägget att jag funderade på hur jag skulle göra, eftersom jag var så less på att sprätta. Både Nilla och Helena som kommenterade mitt inlägg föreslog att jag skulle klippa bort kantbandet och sy dit en muddkant istället. Jag var lite nervös inför detta förslag eftersom jag aldrig tidigare har sytt en muddkant. Men det är ju faktiskt ingen anledning att inte göra det. Alltså gjorde jag som de föreslog, och jösses vad nöjd jag blev. Snabbt gick det, och snyggt blev det. Tack för att ni kommenterade och kom med förslag!

Som synes kommer tröjan på över huvudet nu också på fina Oliver! Det känns bra.

lördag 29 maj 2010

Gul tågtröja

Ytterligare en tröja har sett dagens ljus. Inga direkta konstigheter - samma mönster som vanligt. Sonen gillade tröjan eftersom den var "Gyyyl" och dessutom var det ju tåg på. Tyget kommer ursprungligen från Jofotex, men jag har faktiskt köpt det av Krimskrams som hade lite tygrensning hemma.

Material: Gult nattågstyg (jersey) från Jofotex, brun jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 9 maj 2010

Röd fordonströja

Brist på tröjor i sonens garderob har resulterat i lite sömnad för min del. Under gårdagen var sonens farbror här och sysselsatte sonen i ett par timmar - så då fick jag sytt en hel del - helt underbart bra.

Först ut var en långärmad tröja i JNY-designs röda fordonstyg. Funderade ett tag över vad jag skulle ha för färg på kantbandet i halsen och bestämde mig för gul. Min beslutsamhet blev än större när jag såg inlägget med den här läcka bilden hos Älsklingsfrö. Så härlig kombination.


Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 2 maj 2010

Turkos fleecetröja igen

Den här fleecetröjan var ju lite väl vid i halsen på grund av att jag sydde i dragkedjan lite fel. När jag väl provade den på sonen visade det sig att det var värre än vad jag trott. Det blev en riktigt stor glipa upptill, och det kändes inte helt okej. Jag gick och funderade på hur jag skulle lösa det, kunde jag göra några ändringar på tröjan? Eller skulle jag ge mig på att sy en ny? Även om det inte är något komplicerat, eller ens långdraget, projekt att sy en ny så kändes det surt att behöva göra en ny när jag redan gjort en som bara låg här hemma.

Idag hade vi så besök av sonens kusin, och jag bad henne om lite hjälp. Jag ville prova tröjan på henne för att se om den var stor i halsen på henne också, för att få koll på om det var modellen som var kass, eller bara tröjan som var stor. Det visade sig att tröjan var stor. Rätt storlek var nog 104, snarare än 92/98. Tröjan passade kusinen, visst den var fortfarande lite öppen i halsen, men det berodde på min tabbe med dragkedjan som kom för långt ner. Hur som helst, tröjan fick åka med kusinen hem. Kanske är ärmarna lite lite korta, jag erbjöd mig att sy på muddar, men vi kom fram till att det är bättre att hon har den som den är nu, och om ärmarna skulle bli för korta innan tröjan blir för liten så fixar jag muddar då.

Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.

tisdag 20 april 2010

Turkos fleecetröja

Två stuvbitar och en dragkedja blev en fleecetröja. Hade en ganska klar bild av hur jag ville att den skulle se ut när jag började. Problemet var bara att jag inte hade något mönster. Började plöja igenom mina mönsterböcker mina Ottobretidningar i jakt på någon som skulle kunna funka. Hittade ett mönster på en munkjacka i en Ottobretidning, problemet var bara att det började på storlek 11o och sonen drar bara storlek 92. Jämförde lite med en köpt fleecetröja i storlek 92 och 110 verkade ändå inte vara jättestor, så jag bestämde mig för att använda det mönstret. Kortade av axlarna lite, rundande till kragen och klippte sedan till delarna utan sömsmån.

Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.

Blev lite missnöjd med halsen, dragkedjan slutar en centimeter för långt ner. Detta trots att jag försökte passa in den så att den skulle sluta precis i gränsen mellan framstycket och kragen. Började klippa bort överflödigt tyg från kantbandet samtidigt som jag funderade på om jag skulle orka sprätta för att höja upp dragkedjan, insåg samtidigt att det är svårt att sy kantband om man inte har lite överflöd, så jag gav upp tanken på sprättning och accepterade att den är lite öppen i halsen.

Material: Turkos microfleece och orange muddväv från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 6/2007, modell 24. Men jag har förändrat och förenklat en del. Halvlång dragkedja istället för hellång, kantband istället för muddar, längre krage och inga fickor.

Storlek: 92/98.

lördag 13 februari 2010

Grön fordonströja

Idag var det sydag igen, härligt! Tre tröjor har legat tillklippta sen en tid, och idag blev nästan alla tre klara. Det som saknas på en av tröjorna är kantbandet i halsen, det kunde jag inte sätta dit eftersom jag inte hade någon bra tråd hemma.

Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:


En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.

Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.

Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.