söndag 30 maj 2010

T-shirt i gult fordonstyg

Sydde en t-shirt i det gula fordonstyget från JNY-design till en kompis son. Dessvärre drog jag lite väl mycket i kantbandet till halslinningen när jag sydde fast det, vilket syns lite på tröjan då det gula tyget har en liten tendens att rynka sig just vid halsen. Det tror jag inte syns så tydligt när tröjan väl är på, så det gör inte så mycket. Men problemet är att halslinningen blev för litet för kompisens sons huvud. Det kommer liksom inte igenom. Jag var lite orolig för detta när jag upptäckte misstaget med kantbandet, men när jag testade tröjan på min son, som är precis året yngre än kompisens son, och där gick tröjan på utan några större problem. Men det är klart att det kan bli problem när man är ett år äldre, och dessutom inte gillar trånga saker över huvudet. Nu är frågan om jag ska försöka vidga halslinningen antingen genom att sprätta och sy nytt eller genom att klippa precis utanför kantbandet och sy på nytt. Alternativet är att sy en helt ny tröja... Sprätten är jag inte så sugen på då jag för tillfället har två andra sprättplagg som ligger och väntar. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer så småningom.


Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från JNY-design.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92/98.

lördag 29 maj 2010

Gul tågtröja

Ytterligare en tröja har sett dagens ljus. Inga direkta konstigheter - samma mönster som vanligt. Sonen gillade tröjan eftersom den var "Gyyyl" och dessutom var det ju tåg på. Tyget kommer ursprungligen från Jofotex, men jag har faktiskt köpt det av Krimskrams som hade lite tygrensning hemma.

Material: Gult nattågstyg (jersey) från Jofotex, brun jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 9 maj 2010

Två T-shirts

Här är två andra tröjor som blivit klara det sista. En igår och en idag på morgon. Denna gång med kort ärm.

Från början var jag lite skeptisk till farmertyget från JNY-design, men så tänkte jag att sonen älskar ju verkligen djur och han skulle nog tycka om en tröja i det tyget. Och jag gillar det faktiskt mer och mer.

Båda tröjorna fick en lite diskret brun halslinning - nån måtta får det vara på min färghysteri kom jag fram till.

Material: Gult apor&lejon-tyg (jersey) samt turkos farmertyg, båda från JNY-design, bryn jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Kom ihåg: Det är snyggare att ha sömmen i nederkant 2 cm in stället för 1,5 cm. Notering enbart för mig själv. =)

Röd fordonströja

Brist på tröjor i sonens garderob har resulterat i lite sömnad för min del. Under gårdagen var sonens farbror här och sysselsatte sonen i ett par timmar - så då fick jag sytt en hel del - helt underbart bra.

Först ut var en långärmad tröja i JNY-designs röda fordonstyg. Funderade ett tag över vad jag skulle ha för färg på kantbandet i halsen och bestämde mig för gul. Min beslutsamhet blev än större när jag såg inlägget med den här läcka bilden hos Älsklingsfrö. Så härlig kombination.


Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 2 maj 2010

Turkos fleecetröja igen

Den här fleecetröjan var ju lite väl vid i halsen på grund av att jag sydde i dragkedjan lite fel. När jag väl provade den på sonen visade det sig att det var värre än vad jag trott. Det blev en riktigt stor glipa upptill, och det kändes inte helt okej. Jag gick och funderade på hur jag skulle lösa det, kunde jag göra några ändringar på tröjan? Eller skulle jag ge mig på att sy en ny? Även om det inte är något komplicerat, eller ens långdraget, projekt att sy en ny så kändes det surt att behöva göra en ny när jag redan gjort en som bara låg här hemma.

Idag hade vi så besök av sonens kusin, och jag bad henne om lite hjälp. Jag ville prova tröjan på henne för att se om den var stor i halsen på henne också, för att få koll på om det var modellen som var kass, eller bara tröjan som var stor. Det visade sig att tröjan var stor. Rätt storlek var nog 104, snarare än 92/98. Tröjan passade kusinen, visst den var fortfarande lite öppen i halsen, men det berodde på min tabbe med dragkedjan som kom för långt ner. Hur som helst, tröjan fick åka med kusinen hem. Kanske är ärmarna lite lite korta, jag erbjöd mig att sy på muddar, men vi kom fram till att det är bättre att hon har den som den är nu, och om ärmarna skulle bli för korta innan tröjan blir för liten så fixar jag muddar då.

Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.

lördag 1 maj 2010

Rosa byxor

Dessa byxor är gjorda i samma sorts tyg som de här. Jag hittade två stuvbitar av något sorts strechigt twilltyg på Skroten som jag föll för. Tänkte genast på byxor, ett par till sonen (som ju redan är gjorda) och ett par till sonens kusin (de här).

Dessa är sydda efter ett annat mönster än de jag sydde till sonen eftersom jag tyckte att sonens byxor blev lite väl vida. Kollade runt efter ett mönster i några olika Ottobre-tidningar och föll till slut för en modell som egentligen skulle sys i collagetyg, och ha mudd upptill. Förändrade mönstret lite (förlängde liv och ben) och körde sedan på. Så här i efterhand kanske jag skulle vidgat mönstret lite upptill, är rädd att de är för tighta från grenen och uppåt. Försökte få prova dem på kusinen i ett tidigt skede men fick ett blankt nej helt utan förhandlingsmån. Så jag sydde vidare på de oprovade byxorna.

För att göra byxorna lite roligare satte jag på fickor bak och sydde kusinens namn på en lapp som jag sydde fast längst ner på högerbenet. Det där med namnet var struligt värre, hade först tänkt sy namnet direkt på byxbenet, men det skulle jag ju givetvis gjort innan jag sydde ihop byxbenet i så fall, så långt tänkte inte jag. Nu fick det bli en lapp som jag sydde på och som medvetet får vara rå i kanterna. Tror jag sydde tre olika lappar innan jag blev nöjd med namnet. Eller nej, nöjd är jag fortfarande inte, men med irritationen över att det inte blev bra så sänktes nöjdhetskravet tillfälligt. Idén att skriva namn med symaskinens sicksacksömn kommer från Näbbgäddas mössor (men hon var smart nog att ha en mall och skriva mycket större, så hennes är mycket snyggare).

Material: Rosa twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 1/2008, modell 19.
Men jag har förändrat en del. Resår uppe och nere, dit med bakfickor.

Storlek: 110.

Hoppas: innerligt att de passar.