lördag 1 maj 2010

Rosa byxor

Dessa byxor är gjorda i samma sorts tyg som de här. Jag hittade två stuvbitar av något sorts strechigt twilltyg på Skroten som jag föll för. Tänkte genast på byxor, ett par till sonen (som ju redan är gjorda) och ett par till sonens kusin (de här).

Dessa är sydda efter ett annat mönster än de jag sydde till sonen eftersom jag tyckte att sonens byxor blev lite väl vida. Kollade runt efter ett mönster i några olika Ottobre-tidningar och föll till slut för en modell som egentligen skulle sys i collagetyg, och ha mudd upptill. Förändrade mönstret lite (förlängde liv och ben) och körde sedan på. Så här i efterhand kanske jag skulle vidgat mönstret lite upptill, är rädd att de är för tighta från grenen och uppåt. Försökte få prova dem på kusinen i ett tidigt skede men fick ett blankt nej helt utan förhandlingsmån. Så jag sydde vidare på de oprovade byxorna.

För att göra byxorna lite roligare satte jag på fickor bak och sydde kusinens namn på en lapp som jag sydde fast längst ner på högerbenet. Det där med namnet var struligt värre, hade först tänkt sy namnet direkt på byxbenet, men det skulle jag ju givetvis gjort innan jag sydde ihop byxbenet i så fall, så långt tänkte inte jag. Nu fick det bli en lapp som jag sydde på och som medvetet får vara rå i kanterna. Tror jag sydde tre olika lappar innan jag blev nöjd med namnet. Eller nej, nöjd är jag fortfarande inte, men med irritationen över att det inte blev bra så sänktes nöjdhetskravet tillfälligt. Idén att skriva namn med symaskinens sicksacksömn kommer från Näbbgäddas mössor (men hon var smart nog att ha en mall och skriva mycket större, så hennes är mycket snyggare).

Material: Rosa twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 1/2008, modell 19.
Men jag har förändrat en del. Resår uppe och nere, dit med bakfickor.

Storlek: 110.

Hoppas: innerligt att de passar.

Inga kommentarer: