fredag 23 april 2010

Djungelmössa

Klockan var tio över tio igår och jag skulle egentligen gå och lägga mig, fick syn på djungeltyget och tänkte - nej men en mössa kanske... Och så blev det. Sonen är elefantfrälst och jag ville därför ha elefanten i centrum.

Den drar sig lite i sömmen, men jag tror att det beror på att jag var lite snål med sömsmånen. Ska ta med mig det till nästa mössa.

Bilderna är tagna med mobiltelefonen precis innan vi gick ut genom dörren till förskolan i morse.

Material: Djungeljersey från JNY-design.

Mönster: KokaLal:s görbra mössinstruktion.

torsdag 22 april 2010

Orange byxor

Jag är lite tokig när det kommer till färg tror jag. När det gäller sonens kläder blir det mycket färger, gärna i sköna (udda?) kombinationer. En färg jag gillar väldigt mycket när det kommer till kläder till sonen är orange. Orange är lite som killarnas motsvarighet till cerise (därmed inte sagt att killar inte kan ha cerise) - en lysande färg som piggar upp. Och nu har jag sytt ännu ett orange plagg till sonen, ett par byxor.

Materialet är någon sorts stretchig twill som jag hittade i en stuvlåda på Skroten. Tanken är att de ska funka som typ jeans när det såpass varmt att man inte behöver ha överdragsbyxor på längre. Mönstret är faktiskt samma som för de överdragsbyxor jag sytt tidigare, med den ändringen att de är tillklippta utan sömsmån. Men jag hade nog kunnat ta bort ytterligare någon centimeter på bredden, de hade kunnat vara lite smalare och därmed fått lite bättre passform.

Material: Orange twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

tisdag 20 april 2010

Turkos fleecetröja

Två stuvbitar och en dragkedja blev en fleecetröja. Hade en ganska klar bild av hur jag ville att den skulle se ut när jag började. Problemet var bara att jag inte hade något mönster. Började plöja igenom mina mönsterböcker mina Ottobretidningar i jakt på någon som skulle kunna funka. Hittade ett mönster på en munkjacka i en Ottobretidning, problemet var bara att det började på storlek 11o och sonen drar bara storlek 92. Jämförde lite med en köpt fleecetröja i storlek 92 och 110 verkade ändå inte vara jättestor, så jag bestämde mig för att använda det mönstret. Kortade av axlarna lite, rundande till kragen och klippte sedan till delarna utan sömsmån.

Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.

Blev lite missnöjd med halsen, dragkedjan slutar en centimeter för långt ner. Detta trots att jag försökte passa in den så att den skulle sluta precis i gränsen mellan framstycket och kragen. Började klippa bort överflödigt tyg från kantbandet samtidigt som jag funderade på om jag skulle orka sprätta för att höja upp dragkedjan, insåg samtidigt att det är svårt att sy kantband om man inte har lite överflöd, så jag gav upp tanken på sprättning och accepterade att den är lite öppen i halsen.

Material: Turkos microfleece och orange muddväv från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 6/2007, modell 24. Men jag har förändrat och förenklat en del. Halvlång dragkedja istället för hellång, kantband istället för muddar, längre krage och inga fickor.

Storlek: 92/98.

torsdag 8 april 2010

Orange överdragsbyxor

Våren är ju nästan här nu, helt otroligt. Snön smälte bort i ett huj och helt plötsligt är det varmt vissa dagar. Så varmt att overallen är ett minne blott, och fleecefodrade regnkläder kan kännas otympliga. Därför var det dag för ett nytt par överdragsbyxor till sonen. Det första paret sydde jag till honom för ungefär ett år sedan, han har dock växt sen dess (dom gör tydligen det - tänk vilken tur annars skulle man aldrig få sy nytt) så det fick bli ett nytt par.

Orangea även denna gång. Jag gillar orange. Förutom att det är en protest mot de mörka och murriga färger jag ser i affärerna så är det faktiskt himla praktiskt med färgstarka kläder. Man har lättare att se småtrollen när de pinnar iväg på äventyr i ett obevakat ögonblick, och de händer rätt ofta här hemma.


Material: Orange och klarblå bävernylon från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

onsdag 7 april 2010

Tråkiga möten...

...kan leda till kreativitet på annat håll. Återstår att se om de blir verklighet. Men det är i alla fall ett utkast på sommarbyxor i 3/4-längd åt sonen.

måndag 5 april 2010

Rosa t-shirt

En rosa t-shirt till sonens tjejkusin. Temat är samma som för den gula t-shirt jag gjorde till sonen, dvs enkel t-shirt med liten djurapplikation. Att det skulle vara giraffen på den här tröjan kom jag och kusinen fram till ihop. Valde att sätta den på framsidan den här gången, till skillnad mot elefanten på sonens tröja som jag satte bak.

Den här applikationen blev lite bubblig. Tror att det beror på att jag inte fick Totaly Stable-grejen att fästa ordenligt. Vet inte varför det blev så. Men till nästa applikation vet jag i alla fall att jag inte får ta den lata vägen och strunta i att den inte fäster överallt.

Det här är första (men förhoppningsvis inte sista) överdelsplagget jag syr till kusinen som är 3,5 år. Det är lite nervöst för jag är inte helt säker på hur passformen är och än har hon inte provat tröjan.

Material: Rosa och saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 110.