torsdag 18 augusti 2011

Lappat och lagat: jeans

De senaste stunderna jag tillbringat vid symaskinen har varit för att lappa och laga gamla jeans. Ett av paren var mina, ett par som jag bott i under föräldraledigheten, men som började sjunga på sista refrängen...
Med min femåriga systerdotter som stilikon bestämde jag mig för att göra något för att förlänga jeansens livslängd lite. Systerdotterna har haft ett par jeanstights, köpta på Kappahl tror jag, med lappar i vävt bomullstyg på. Så jag bestämde mig för att testa att göra något liknande med mina jeans. Så här blev det:

Först lagade jag hålen i jeansen genom att sätta på jeanslappar på insidan av byxbenen och sicksacka fram och tillbaks över den. Sen på med bomullslapparna som jag först strök vlieseline på och sedan fixerade med vliesofix. Och så sydde jag fast dem med vanlig simpel raksöm.

Jeansen blev okej tycker jag, jag kan i alla fall ha dem hemmavid och till dagis när sonen ska lämnas/hämtas. Och förhoppningsvis håller de föräldraledigheten ut i alla fall.

Det andra paret jeans som skulle lagas var makens. Han sliter ut jeans på löpande band. Jag förstår faktiskt inte vad han gör med dem, men men, det är bara till att laga och se glad ut (eller svära lite när det ska sys långt ner på byxbenet, det är ju görjobbigt, någon som har tips för hur man gör detta på bästa sätt?). Här var det maken själv som bestämde att det skulle vara en stjärna på knät. En svart en fick det bli, i någon tunn variant av denim. I stort sett samma tillvägagångssätt där. Laga byxan med en jeanslapp på insidan, och sen på med applikationen. Denna gången struntade jag i vlieselinet men hade på vliesofix för att underlätta när jag skulle sy. Sen tät sicksack runt konturerna. Färdigt:

Nu behöver man inte vara så uppmärksam för att se att det är ju två(!) stjärnor på byxorna. Jo. Tre dagar hann han använda dem när han kom hem och meddelade att han hade gjort sönder dem igen... Så det fick bli en stjärna till.

måndag 8 augusti 2011

Bra byxor

Jag tänkte skriva att nu är sommaren nästan förbi. Men så ångrade jag mig, om jag inte skriver det kanske det inte stämmer. Jag hoppas fortfarande på fina dagar i solen. Sonen har ett nysytt oanvänt (och obloggat) linne som ligger och väntar på soliga varma dagar, och det ska vi banne mig se till att få använda innan det som vi kallar hösten är här.

Men nu till det som jag egentligen skulle visa. Ett par helt vanliga byxor. Eller egentligen ska de nog vara tights, men eftersom Ottobre är Ottobre blev de inte så tighta. Men ändå väldigt bra. Jag hade egentligen inte alls tänkt blogga om dessa, vem vill se ett par enkla och dessutom vida tights liksom. Men så idag, efter premiäranvändandet ångrade jag mig. Mest för att jag vill ha dem dokumenterade eftersom jag tänker sy fler. De är inte för kalla och inte för varma, och gott om rörelsevidd. Och dessutom pinsamt enkla att sy.

Så här ser de ut:

Material: Gröna glada elefanter på interlock som jag fick i ett Fyndpaket från Znok.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 2.

Storlek: 68

Gillar: Den omedvetna mönsterpassningen mitt fram, med elefantens snabel.