Visar inlägg med etikett Pyjamas. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pyjamas. Visa alla inlägg

torsdag 1 mars 2012

Pyjamas nummer två färdig

Så blev pyjamas nummer två också färdig. Ett steg i taget, sy lite här och lite där så når man målet tillslut. Pyjamasen är i stort sett identisk med den förra (om man bortser från tygval såklart). Enda skillnaden är att ärmarna är cirka tre centimeter kortare på den här. När jag skulle sy fast ärmarna upptäckte jag ett hål i ena ärmen, irriterande, och inte var det särskilt välgjort heller (om man nu kan säga det om hål). Jag kom då ihåg att jag noterat ett hål i tyget efter att jag plockade ut det ur tvättmaskinen när det var nytt, med största sannolikhet är det nämnda tvättmaskin som är skyldig till hålet, jaja hålet hade jag hur som helst glömt bort när det var dags att sy i tyget, så jag tänkte inte på att titta efter det när jag klippte ut mina delar. Lyckligtvis hamnade det längst ner på ena ärmen. Jag hade givetvis kunnat göra någon lappnings-lösning men valde istället att bara korta av ärmarna lite.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo. Röd mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting.

Och så här såg pyjamasen ut när den låg i sängen tidigare ikväll:

söndag 26 februari 2012

En pyjamas färdig

Jag har sytt nästan alla pyjamaser som dotterna haft (alla har dock inte lyckats komma till bloggen). De sitter helt enkelt så mycket bättre än de gamla jag hade kvar sen sonen. Dessutom kan jag då sy utan knappar på magen, vilket känns bra eftersom dotterna hemskt gärna sover på mage.

Nu senast har jag sytt två stycken i storlek 86-någonting. En är klar, och dottern premiärsov den i natt. Den verkade funka helt okej att sova i. Nu ska jag se om jag kan färdigställa den andra hyfsat snart också. Det är bara svårt att hitta sytid mitt i heltidsjobb, träning, familjetid, städ, tvätt, disk och matlagning, men allt handlar ju egentligen bara om prioritering.

Knapparna i denna pyjamas är förresten satta med en Prymtång. Jag har ända tills nu jobbat med hammare när jag satt knappar, men så fick jag en tång av en kär vän i torsdags. Oj vad roligt! Och så mycket smidigare det var att jobba med den.

Material: Uggle-interlock från Znok. Turkos mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting. Den funkar redan nu på dottern som precis påbörjat storlek 80, fast grenen hänger väl i och för sig nere vid knäna...

söndag 13 mars 2011

Flodhästpyjamas

En till pyjamas till lillskruttan. Samma mönster som sist, den här gången tillklippt med sömsmån, så den är alltså lite större. Sitter lite lösare och kommer förhoppningsvis passa lite längre därmed.

Som synes gjorde jag en annan variant på halsknäppning den här gången, en farfarsknäppning med kantband kanske man kan kalla det. Det blev inte så jättebra längst ner, lite bubbligt på ena sidan. Men det fyller sin funktion, och det är väl egentligen huvudsaken.

Jag borde kanske gett mig till tåls med att fota till imorgon så att jag hade fått lite dagsljus, då hade färgerna antagligen blivit lite bättre återgivna. Men dels var alla andra pyjamaser i tvätten, och dels hade jag tid att fota tidigare ikväll, det är inte säkert jag har imorgon tänker jag. Därmed blev det ett kvällsfoto i lampornas sken, och färgerna på tygerna är inte särskilt väl återgivna. Flodhästarna är lila och muddarna limegröna (den turkosa färgen på kantbanden stämmer med verkligheten).

Material: Vit jersey med lila flodhästar från Skroten, turkos och limegrön mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.

Storlek: 62 (förra pyjamasen är nog mer någonstans mellan 56 och 60 i storlek).

Nu: Ska jag gå upp och lägga mig bredvid dottern som redan ligger och sover gott i sin nya pyjamas. Har jag tur är det en magisk pyjamas jag sytt, då kanske hon sover hela natten!

Och: Tack för alla tankar om standardsida för axelknäppning. Vet att det inte spelar någon roll egentligen på vilken sida knäppningen sitter, men det vore intressant att veta varför den alltid sitter på samma sida på köpta plagg. =)

tisdag 1 mars 2011

Tågpyjamas

Dottern är en sån där som spyr. Eller nej, det är hon inte, inte jättemycket. Men hon är en sån som spyr på natten. Antagligen hadlar det om att jag är för trött för att se till att hon rapar som hon ska innan jag lägger ner henne. Men på morgonen brukar jag märka att hon spytt ner sin pyjamas någon gång under natten. Inte så att den är helt genomblöt, men tillräckligt för att den ska i tvätten. Alltså går det åt en del pyjamaser här hemma. Och de pyjamaser vi hade i de minsta storlekarna är urväxta. Så jag får ta och fixa några nya har jag tänkt. Här är första försöket.

En heldress, med knäppning i grenen och uppe på ena axeln. Det finns ett mönster från Ottobre i grunden, men jag har egentligen bara använt framstycket och ärmen från det mönstret, dessutom har jag smalnat av det upp mot cirka 5 cm på bredden.

När jag nyligen plockade fram kläder som jag lagt undan efter sonen hittade jag en body från Katvig som hade knäppning fastsatt i kantband uppe på ena axeln. Tänkte att jag skulle prova den typen av knäppning på denna pyjamas. Så idag när jag satt och slösurfade runt lite på måfå bland lite gamla sybloggsinlägg så insåg jag att jag också sett det hos Gekko och hos Le petit, men det var inget jag kom ihåg förräns jag råkade stöta på Le petits inlägg idag.

Lite typiskt är att jag, innan jag skulle sy den fasta axelsömmen, tänkte att nu ska jag se till att sy ihop "rätt" axelsöm, så att knäppningen inte hamnar på "fel" (dvs vänster) sida. På något vis blev det ändå fel och visst kom knäppningen på "fel" sida. Någon som förresten har koll på varför den ena sidan är "rätt" och den andra "fel"?

Material: Tågtyg från Jofotex, röd mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.

Storlek: 62.

lördag 20 november 2010

Pyjamasen passar

En bild på pyjamaskillen, nybadad och med boken i högsta hugg, redo för sängen helt enkelt. Vad tungan gör ute däremot, det vågar jag inte svara på...

Pyjamasen passar utmärkt, håller honom varm och är mäkta populär. Funderar på att sy fler, om jag bara hade något givet tyg...

onsdag 10 november 2010

Vinterpyjamas

Sonen hyser ett starkt motstånd mot det här med täcken. Förstår inte alls det sköna i att kura ihop sig under ett täcke, eller en filt för den delen. Täcken verkar bara vara en sak man använder för att bygga kojor med i hans värld. Och det är väl kanske ett användningsområde så gott som något, men i och med att han inte använder täcke på natten, som normala människor (läs jag och hans far) gör så blir det lite väl kallt nu när vintern gjort sitt intåg. Hans vanliga pyjamasar (som för det mesta består av ett par udda tights plus en udda tröja) har känts lite väl tunna de sista nätterna. Funderade på vad jag skulle använda för att sy en lite mer "vinterbonad" pyjamas åt honom - flanell, velour eller någon sorts ullvariant? Kunde inte riktigt bestämma mig, men så kom jag att tänka på girafftyget. Min mor köpte det åt mig på symässan i Borås tidigare i höstas, och jag har inte riktigt vetat vad jag ska sy av det. Nu blev det en pyjamas, och det passade det riktigt bra som.

Material: Är inte helt säker på vad för sorts tyg det är. Tycker mest det påminner om tunn collage. Men det är köpt på Mjuka tyger. Den bruna mudden vet jag faktiskt inte var jag köpt.

Mönster: Mina vanliga möster. Dvs tröjan är från Ottobre 4/2004 (modell 35) och byxorna är tightsen (modell 28) i Ottobre 6/2007.

Storlek: 92/98.

Plus: Pyjamasen är använd en natt och verkar både bekväm och den håller killen varm.

Minus: Halsringningen blev kanske lite vid. Eventuellt skulle mudden i halsen varit ändå lite mindre. Tycker det är så svårt med halsringningar - huvudet måste ju liksom komma igenom, men samtidigt vill jag inte ha för vida halsar heller.

söndag 28 mars 2010

Pyjamas på


Så här ser pyjamasen ut på sonen nu. Väldigt stor och gott häng mellan benen, men den verkar väldigt mysig att sova i så det gör inte så mycket.

En väldigt trött son för övrigt som bara väntar på vällingen innan sängen.

onsdag 17 mars 2010

Blå-vitrandig pyjamas

Det har blivit en pyjamas till. Egentligen var det inte riktigt meningen, men så var jag på Skroten och hittade en väldigt mjuk och ganska tjock interlock på reabordet. Den är ganska "lös" och utan styrsel så det kändes inte som om det vore en bra idé att sy en tröja i det materialet. Men jag kunde inte komma ifrån att det kostade 39 kr metern, så då fick det bli en pyjamas. Och när pyjamasen väl är färdig känns den jättemysig, nästan så att jag skulle vilja ha en själv (kanske inte i den här modellen dock).

Den här pyjamasen är lite bredare än den förra jag sydde, och istället för att ha knäppning hela vägen har jag denna gång valt att sätta knäppningen i grenen. Den är ganska stor, för att inte säga väldigt stor, på sonen just nu. Han premiärsover den just nu faktiskt, och när jag satte på honom den tidigare ikväll såg det ut lite som om han hade såna där haremsbyxor på sig. Grenen hänger strax nedan för knäna och byxbenen är hopkorvade. Han kommer kunna ha den här pyjamasen länge, så mycket kan jag säga. Frågan är bara vad han kommer tycka om att ha en hel pyjamas när han närmar sig tre. Just nu tycker i alla fall jag det är jättebra med hel pyjamas på honom eftersom han vägrar ha täcke på sig. Med helpyjamas vet man i alla fall att det inte glipar någonstans i hans kläder.

Material: Blå-vitrandig interlock från Skroten, orange mudd och limegrön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Samma som här, men med mycket mer vidd.

Storlek: lappen som sitter i säger 92, men man kan säkert ha pyjamasen om man är strax över 1 meter också.

söndag 31 januari 2010

Turkos pyjamas med apor och lejon

Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.

Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.

Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.

Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.

Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.

Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.

Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.

Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.

måndag 24 november 2008

Första gången x 3

När det var dags att sy kläder i syslöjden i skolan brukade jag alltid sy något nattplagg, pyjamas eller nattlinne. Helt enkelt för att sådana plagg sover man ju bara i, så om man inte blev nöjd (och nöjd blev jag sällan) så kunde man ändå använda plagget och sömnaden hade inte varit förgäves. Likadant tänkte jag nu när jag skulle testa en massa nya saker. Jag har sytt en pyjamas åt sonen, för jag ville testa att:
  • sy i trikå (har i stort sett aldrig gjort det)
  • sy en hel dress
  • sy ärmar (har bara gjort det i dockkläder innan)
Jag hade en gammal tunika här hemma som var för stor för mig. Görbra den får bli material för mitt testande. Nu var den inte så stor som jag trodde, vilket ledde till att jag inte hade tyg till ärmarna. Alltså fick jag slakta ytterligare en av mina toppar som bara låg där i min låda, det blev en röd. Alltså blå pyjamas med röda ärmar.

Eftersom den blev rätt enkel bestämde jag mig för att trycka någonting på den. Här använde jag en stämpel från Panduro, när jag väl hade stämplat dit flodhästen tyckte jag ändå att det var lite "fattigt" så jag bestämde mig för att trycka dit "flodhäst" på andra sidan. Det gick jättebra, tills jag kom till h:et. Mitt h blev mer som ett b, och helt plötsligt såg det ut att stå flodbäst istället. Jaja, en flodhäst måste väl vara flodbäst eller?

Mönster: från boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Sybeskrivningen i boken tycker jag var lite svår att följa, men det kanske mest beror på att jag inte är så van.

Material: en gammal tunika och en gammal top. Lite redo helt enkelt. Till muddarna använde jag dock grå muddväv från Myrins textil.

Storlek: mönstret säger 62/68, men vid den snabba provning jag gjorde på sonen innan knapparna var ditsatta kändes den snarare som en 68/74.

Positivt: att det blev rätt bra ändå, och att jag är nöjd med tanke på att det var första försöket med så mycket. Men det känns ändå bra att det är en pyamas.

Negativt: att jag inte riktigt fattade hur jag skulle sätta knapparna i grenen så att det skulle bli snyggt. Nu blev det lite konstigt, men det ser nog OK ut ändå. Att mallen läckte när jag tryckte h:et (fast lite roligt blev det ändå med flodbäst).