Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.
Storlek: 86-någonting.
Och så här såg pyjamasen ut när den låg i sängen tidigare ikväll:
Pyjamasen passar utmärkt, håller honom varm och är mäkta populär. Funderar på att sy fler, om jag bara hade något givet tyg...
Material: Är inte helt säker på vad för sorts tyg det är. Tycker mest det påminner om tunn collage. Men det är köpt på Mjuka tyger. Den bruna mudden vet jag faktiskt inte var jag köpt.
Den här pyjamasen är lite bredare än den förra jag sydde, och istället för att ha knäppning hela vägen har jag denna gång valt att sätta knäppningen i grenen. Den är ganska stor, för att inte säga väldigt stor, på sonen just nu. Han premiärsover den just nu faktiskt, och när jag satte på honom den tidigare ikväll såg det ut lite som om han hade såna där haremsbyxor på sig. Grenen hänger strax nedan för knäna och byxbenen är hopkorvade. Han kommer kunna ha den här pyjamasen länge, så mycket kan jag säga. Frågan är bara vad han kommer tycka om att ha en hel pyjamas när han närmar sig tre. Just nu tycker i alla fall jag det är jättebra med hel pyjamas på honom eftersom han vägrar ha täcke på sig. Med helpyjamas vet man i alla fall att det inte glipar någonstans i hans kläder.
Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.
Mönster: från boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Sybeskrivningen i boken tycker jag var lite svår att följa, men det kanske mest beror på att jag inte är så van.