Visar inlägg med etikett Filtar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Filtar. Visa alla inlägg

tisdag 16 november 2010

Försöksfilt

Jag har aldrig sytt en filt innan. Men jag har sett så himla många fina filtar på andra sybloggar. Nu har jag varit på jakt efter en Filt det sista. En filt som ska med till BB. En filt som är bara bebisens liksom. Vi kan kalla den Filten. Så med alla de där filtarna jag nämnt ovan i åtanke tänkte jag att det kan ju inte vara så svårt.

Jag har sedan gått och funderat på vilka tyg jag vill kombinera till Filten. Men jag har inte kommit på något bra. Var lite sugen på att göra en lila variant, men kom på att om det ligger en flicka i magen så vill jag nog inte att Filten ska vara lila. Så jag fortsatte fundera. Medan jag funderade kom jag på att jag kunde ju kanske testa att sy en filt under tiden jag funderade liksom. Problemet var bara att jag inte hade tillräckligt mycket velour hemma i en färg så att det skulle räcka till en filt. Men så kom jag på att jag kan väl kombinera två olika färger då kanske. Så fick det bli. Sen kombinerade jag ihop det med en blommig interlock som jag köpte av MG-tyger på en symässa i Göteborg för typ två år sedan, och så orange kantband på det. Okej, nu var tygerna valda, bara till att sy då.

Jo, "bara att sy". Haha.

Jag började med att sy ihop de två velourbitarna. Helt omöjligt att få till en rak sömn. Jag provade förvisso bara två gånger, men jag kände att om jag skulle fortsätta sy lite längre in och lite längre in så skulle det snart inte vara så mycket filt kvar. Så jag gav mig. Konstaterade att den sömmen får vara lite krokig. Ska man få den rak behöver man nog ha ordentligt med tyg att klippa av och inte två stuvbitar som man vill få ut mesta möjliga av. Funderade på att sticka ner sömsmånerna åt varsitt håll, men eftersom jag sytt två sömmar bredvid varandra så blev det typ omöjligt, jag skulle i så fall behöva sprätta och det orkade jag inte med.

Sen klippte jag till en bit interlock som motsvarade de hopsydda velourbitarna. Jobbade sedan ett tag med att få dem obubbliga och släta mot varandra. Nålade ihop dem. Klippte kantband och nålade fast detta. Sydde fast kantbandet med 1 cm sömsmån. Började vika över kantbandet och insåg att jag klippt för smalt kantband. Jag hade inte tänkt på att det var dubbla lager tyg, plus att avigsidan inte skulle vara dold den här gången. På en filt finns ju liksom ingen avigsida, på baksidan på kantbandet måste ju se respektabel ut. Hur som helst, jag orkade inte sprätta bort det jag gjort, så jag fortsatte vika och dra i det lite för smala kantbandet. Fick nålat fast det och började sy. Sydde fast kantbandet helt och hållet, och som omväxling (eller av en slump på grund av kass sömnad under första delen av kantbandssömnaden) valde jag att sy två varv med tvillingnålen på kantbandet. Det gjorde faktiskt ganska mycket för filten. Från att ha haft ett misslyckat kantband fick den nu en kantning som ser ut att ha en viss tanke bakom.




Så, filten blev färdig. Men vi kan väl säga så här, det är inte Filten. Jag får fortsätta fundera på tygval och se vad jag kan koka ihop. Och när det är dags att sy den filten hoppas jag att jag kommer ihåg följande:

1. Jobba med tillräckligt mycket tyg, inte bara massa stuvar.
2. Om jag ska sy ihop två velourstycken, se till att ha tillräckligt med sömsmån för att kunna sticka ner dem. Men det säkraste sättet för att få en snygg filt är nog att inte sy ihop två velourstycken - även om slutresultatet skulle kunna bli riktigt snyggt så har jag inte tålamodet för att få till det så där riktigt snyggt.
3. Kantbandet måste vara minst 5 cm brett.
4. Använd strykjärnet innan filten är färdig.

Någon som har andra tips för filtsömnad?

Men filten har legat hemma i soffan ett tag nu, och jag måste ändå säga att den växer. Alltså inte på så vis att jag sytt någon sorts magisk filt som blir större och större, men jag blir mer och mer förtjust i den faktiskt. Vi får väl se, kanske är det en av två Filtar.