Jag har fått ett overlock av min mamma. Görbra! Alltså jag har fått överta hennes gamla (en gammal Huskylock 550D) då hon har vandrat vidare i pysselträsket (som ändå oftast är en underbar pysselskog) och nu har lämnat sy-hålan bakom sig. Hon har istället börjat scrappa och pysslar som vanligt med en massa annat också. Hon vandrar därmed vidare i pysslandet på andra sätt, det kan man läsa om här.
Men tillbaks till overlocken, den skulle behöva en rejäl genomgång och service, så jag har varit på gång och lämna in den, men det har inte blivit av än. Idag fick jag för mig att ändå testa och trä den, för att verkligen få bekräftat att den var kass. Och nej, det blev ju inte så bra. Fula och slappa stygn. Men så testade jag att vrida på en av rattarna, ökade någonting (jag vet inte vad den ratten reglerar) från 1 till 3 och voila - snygga stygn! Så sen var jag tvungen att sy en dreggellapp bara för att testa - jösses vilken skillnad från när jag sicksackade kanterna. Den här dreggellappen blev ju slät och fin och stabil i kanterna. Jag är kär och vill bara sy hela kvällen. Vi får väl se om sonen tycker att det är en bra idé.