lördag 20 februari 2010

Gul T-shirt in action

Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.

tisdag 16 februari 2010

Gul t-shirt med djungelrymlingar

Eftersom det blir en del tunnare långärmade tröjor i jersey nuförtiden brukar jag vilja sätta på sonen en t-shirt under. Det har varit lite ont om t-shirtar i sonens låda, och min plan är att jag ska råda bot på det den närmaste tiden.

Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.

Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.

söndag 14 februari 2010

Orange T-shirt med lite tåg

Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:

Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.

Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.

Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.

Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 80/86.

Minus: Att jag inte klippte sömsmån!

Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.

lördag 13 februari 2010

Grön fordonströja

Idag var det sydag igen, härligt! Tre tröjor har legat tillklippta sen en tid, och idag blev nästan alla tre klara. Det som saknas på en av tröjorna är kantbandet i halsen, det kunde jag inte sätta dit eftersom jag inte hade någon bra tråd hemma.

Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:


En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.

Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.

Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.