Klövertyget är fantastiskt fint tycker jag, och gör sig väldigt bra som mössa. Sonen valde själv tyg, och givetvis skulle han ha en svart cool mössa. Jag fick dock sy sömmen i en kontrastfärg så att den inte blev helt svart. För ja, den här svarta perioden han går igenom tynger mitt färgglada mammahjärta lite. =)
Visar inlägg med etikett Mössor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mössor. Visa alla inlägg
onsdag 7 mars 2012
Vårens första mössor
Våren har ju faktiskt varit här och visat sig en sväng (hoppas den snart kommer tillbaks igen), och det är fler än jag som i och med det börjat sy tunnare vårmössor. Hittills har det blivit fem stycken här hos mig. Två till barnen i huset och två till mina goda vänners barn.
Klövertyget är fantastiskt fint tycker jag, och gör sig väldigt bra som mössa. Sonen valde själv tyg, och givetvis skulle han ha en svart cool mössa. Jag fick dock sy sömmen i en kontrastfärg så att den inte blev helt svart. För ja, den här svarta perioden han går igenom tynger mitt färgglada mammahjärta lite. =)

Den femte mössan då? Jo, den ser ni också på bilden ovanför. Den lilla gröna. Sonen konstaterade att Sten ville ju också ha en mössa. Vem Sten är? Jo det är sonens dinosaurie. Från att som liten inte visat minsta lilla intresse för gosedjur eller snuttefiltar eller nappar eller något sådant så har sonen nu, vid 3,5 års ålder tokfastnat för den här dinosaurien han faktiskt fick när han föddes. Sten ska vara med både här och där, och alltid när det är dags att sova. Och det är klart att Sten också skulle få en mössa. Sonen valde ut det gröna tyget, för det var så snyggt.
Klövertyget är fantastiskt fint tycker jag, och gör sig väldigt bra som mössa. Sonen valde själv tyg, och givetvis skulle han ha en svart cool mössa. Jag fick dock sy sömmen i en kontrastfärg så att den inte blev helt svart. För ja, den här svarta perioden han går igenom tynger mitt färgglada mammahjärta lite. =)
måndag 19 september 2011
3 x mössa
Äntligen lite sytid! Eller ja, äntligen har jag tagit mig tid att ta fram symaskinen och sy lite. För jag har insett det att det handlar om prioritering. Jag kommer aldrig hinna allt det där jag tänker att jag ska ha gjort innan symaskinen får komma fram (dammsuga, stryka, tvätta fönster och allt annat roligt som måste göras titt som tätt).
Det som fick mig att ta mig tiden var att vi skulle på kalas, och ville ge bort en mössa i present. Och så behövde lillskruttan här hemma en mössa också. Så det blev två klövermössor. Hade egentligen bara tänkt göra två mössor, men så kom sonen förbi och undrade vad jag gjorde. Jag svarade att jag sydde mössor till lillasyster och kusinen. Jaha, jag vill i alla fall ha en i Imse Vimse Spindel, förklarade han då. Och såklart var jag tvungen att slänga ihop en till honom då också.
Material: Lila klöver och Imse Vimse Spindel från Liandlo.
Mönster: KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
Det som fick mig att ta mig tiden var att vi skulle på kalas, och ville ge bort en mössa i present. Och så behövde lillskruttan här hemma en mössa också. Så det blev två klövermössor. Hade egentligen bara tänkt göra två mössor, men så kom sonen förbi och undrade vad jag gjorde. Jag svarade att jag sydde mössor till lillasyster och kusinen. Jaha, jag vill i alla fall ha en i Imse Vimse Spindel, förklarade han då. Och såklart var jag tvungen att slänga ihop en till honom då också.
Mönster: KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
söndag 20 mars 2011
Brun molnig mössa
Tänkte egentligen jag skulle fått färdigt sonens överdragsbyxor i helgen. Men så blev det inte. Lite har jag i alla fall sytt, men det enda som färdigställts är en mössa till dottern. En helt vanlig mössa. Inget att orda om egentligen. Så här ser den ut:
Material: Brunt molntyg från Skroten.
Mönster: Eget jag svängde ihop utifrån en köpt mössa. Men hur man syr mössor har jag lärt mig genom KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
Mönster: Eget jag svängde ihop utifrån en köpt mössa. Men hur man syr mössor har jag lärt mig genom KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
fredag 23 april 2010
Djungelmössa
Klockan var tio över tio igår och jag skulle egentligen gå och lägga mig, fick syn på djungeltyget och tänkte - nej men en mössa kanske... Och så blev det. Sonen är elefantfrälst och jag ville därför ha elefanten i centrum.Den drar sig lite i sömmen, men jag tror att det beror på att jag var lite snål med sömsmånen. Ska ta med mig det till nästa mössa.
Bilderna är tagna med mobiltelefonen precis innan vi gick ut genom dörren till förskolan i morse.
Material: Djungeljersey från JNY-design.
Mönster: KokaLal:s görbra mössinstruktion.
onsdag 31 december 2008
Nya kunskaper
Jag ville lära mig något nytt. Jag ville lära mig att virka. Så jag bad min syster lära mig. Det urartade ganska fort. Jag var för ivrig, och helt plötsligt var det stickning jag lärde mig istället. Jag är inte helt säker på hur det gick till, men det spelar inte heller någon roll. Jag fick lära mig något nytt. Nu är första projektet klart. Det blev en mössa till sonen.
Mönster: mönsterlös. Men så är det ju bara resårstickning också. Två räta, två aviga.
Material: Garn från Järbo Garn. Sorten heter Raggi, men jag kommer inte ihåg vilket nummer det hade.
Storlek: Tillräckligt stor för att passa sonens huvud som är 44,5 cm i omkrets = 60 maskor. Jag stickade 15 cm (på höjden). Så här i efterhand inser jag att det inte skulle skadat om jag stickat två-tre varv till. Mössan passar nu, men hur länge till?
Positivt: Att den är stickad! Jag kan sticka!
Att tänka på till nästa gång: Sticka lite mer än du tror.
Mönster: mönsterlös. Men så är det ju bara resårstickning också. Två räta, två aviga.Material: Garn från Järbo Garn. Sorten heter Raggi, men jag kommer inte ihåg vilket nummer det hade.
Storlek: Tillräckligt stor för att passa sonens huvud som är 44,5 cm i omkrets = 60 maskor. Jag stickade 15 cm (på höjden). Så här i efterhand inser jag att det inte skulle skadat om jag stickat två-tre varv till. Mössan passar nu, men hur länge till?
Positivt: Att den är stickad! Jag kan sticka!
Att tänka på till nästa gång: Sticka lite mer än du tror.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)