måndag 26 januari 2009

Lite värme i vagnen

Det är snart dags att byta ut liggdelen mot sittdelen i vagnen. Vi har väl egentligen kunnat göra det sen en bra tid tillbaks, men eftersom det är skönt att kunna bädda ner sonen ordentligt i vagnen nu när det är "vinter" ute så har det inte blivit så än. Men nu börjar det bli hög tid. Då är det dags för åkpåsen att göra entré, hittills har vi nämligen bara använt oss av filtar.

Jag bestämde mig för att sy en åkpåse. Helt i andan "så svårt kan det ju inte vara" gav jag mig av och köpte tyg. Och det var väl egentligen inte så svårt heller, mest lite klurigt emellanåt med dragkedjor och allt. Mönstret till åkpåsen har jag gjort själv, jag har mätt utifrån vagnen och tanken på hur den skulle se ut kommer nog till stor del från åkpåsar jag sett i vagnar på stan.

Det är tre dragkedjor i den, en mitt fram och två nedtill, så att man kan vika bort hela framstycket när man exempelvis kommer in i affärer eller så. Tycker ofta man ser små i sina vagnar inne i affärer helt påbylsade och i en åkpåse, det måste ju bli hur varmt som helst för dom små liven.
Materialet i åkpåsen är bävernylon och något annat tjockare och mer vattenavvisande tyg ytterst, sen ett lager av IKEAs tunnaste täcke och innerst ett lager fleece. Anledningen att jag valde bävernylon ytterst var att jag ville ha något som var hyfsat vind- och vattentätt. Känns skönt att slippa slänga på regnskyddet på vagnen bara för att det småregnar lite.

Baktill på åkpåsen har jag sytt en "ficka" att trä över ryggen på vagnen så att åkpåsen inte glider neråt. Jag har inte gjort några hål för bältet i vagnen än, får se om jag tycker att det behövs så småningom.
Åkpåsen är inte testad i sin rätta miljö än, men den är testad när sonen skulle sova ute på balkongen i babysittern, och då funkade den alldeles ypperligt, han var alldeles lagom varm och go när han vaknade. Här har han i och för sig en extra filt i påsen också, men det beror mest på att han inte har några ytterkläder på sig, förutom mössa då. På den här bilden ser man färgerna mycket bättre.

Material: Skogsgrön bävernylon, rutigt tyg som liknande bävernylon, mörkblå fleece allt från Skroten. Tunt täcke från IKEA.

Mönster: Eget.

Svårt: Att få dit dragkedjorna på ett snyggt sätt, det var liksom svårt att känna var man hade dragkedjan när man sydde genom tre, ganska tjocka, lager tyg. Men genom att sy om och sy om och sy om så blev det bra tillslut.

Positivt: Att jag blev så nöjd. Att den verkar hålla värmen bra.

Negativt: Att jag var för otålig och inte kunde vänta på att få två likadana dragkedjor nedtill på åkpåsen. De hade bara en av varje sort när jag var inne i affären. Inte för att det gör jättemycket, det som skiljer är utseendet på själva draget.

måndag 12 januari 2009

söndag 11 januari 2009

Premiär!

Jag klarade det minsann! En body har sett dagens ljus i min lägenhet. Oj oj oj. Jo, jag vet, det är väl kanske inte så svårt egentligen. Men jag har ändå dragit mig för att sy en. Dels för att jag inte haft något vettigt mönster. Nu tänkte jag att strunt samma - jag får väl använda ett av de möster jag har, och se om jag kan fixa till det så att det blir som jag vill ha det.

Sagt och gjort, jag bestämde mig för att använda mönstret från Ottobre 4/2004. Däremot tyckte jag inte alls om den stora flärpen (eller vad man nu ska kalla den) som man skulle vika upp mellan benen för att sedan knäppa högt uppe på magen. Så den kortade jag helt sonika av. Sen fanns det ingen knäppning uppe i halsen på den bodyn, utan det var en hel halslinning på den. Det kändes inte helt optimalt, så jag satte in en knäppning i skärningen mellan framdelen och vänsterärmen. Dessutom valde jag att sätta kantband på lite fler ställen än vad som var meningen enligt mönstret.

Har inte hunnit prova den på sonen sen den blev helt klar. Men han provade precis innan jag skulle sätta i knapparna, och den verkar helt OK. Enda kruxet är kanske att halslinningen är lite stor. Får kolla om det är så imorgon för nu har han precis somnat för kvällen.


Trädet på tröjan tryckte jag för ett tag sedan när jag skulle testa en screentrycksram. Väldigt enkelt gjort. Men när jag skulle provsy en body tänkte jag att då kan jag ju lika gärna använda det.

Material
: Brun interlock från mjukatyger.se och en gammal vit tröja.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 68.

Positivt: Att jag klarade det! Att det blev så bra. Jag blev väldigt nöjd faktiskt för att vara första försöket. Nu är första gjort, och jag är sugen på att göra nästa!

En award

Jag har fått en award minsann. Tackar! Kriterierna för awarden är visst:

De utsedda bloggarna är osedvanligt charmerande och söta, inte upptagna av utmärkelser och själviskhet. Syftet är att sprida vänskap. Vårt hopp är att nya vänskapsband kommer att knytas mellan dessa bloggar - ju mer utmärkelsen sprider sig. Var snäll och ge lite extra uppmärksamhet till dessa!!

Jag nöjer mig dock med att ta emot awarden, och skickar den inte vidare. Det finns alltför många bloggar för att jag ska kunna välja ut några. Så lat är jag.

onsdag 7 januari 2009

Byxorna som Gud glömde

Tänk att ett par vanliga enkla muddbyxor kan orsaka så mycket jobb. Muddarna nedtill har jag sprättat bort två gånger. Jag fick bara inte till det. De åkte hit och dit när jag sydde, vilket resulterade i att de blev helt ojämna. Tredje gången blev det rätt. Mudden uppe har jag tagit bort en gång. Varför kommer jag inte ihåg nu, de har nämligen fått ligga i skamvrån ett tag eftersom de ställde till såna problem.

Nu är dom klara i alla fall. De är långt ifrån perfekta. Grenen är sne (hur jag lyckades med det vet jag inte), men det orkade jag inte rätta till. Min son är säkerligen inte rak han heller, så det spelar liksom ingen roll tänkte jag. Jag har dessutom lagat ett litet hål längst ner på ena benet, ett minne från sprättningen.

Hur som helst, jag gillar färgkombinationen. Därför gav jag inte upp, även om tanken slog mig några gånger: Nu åker dom i papperskorgen - det är inte värt allt jobb.

Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.

Mönster: Samma som de orange, fast med mudd istället för resår.

Positivt: Att de äntligen är färdiga så att jag kan flytta dem från mitt dåliga samvete.

Dessutom: Nu måste jag nog ta mig i kragen och göra min första tröja eller body, det finns nämligen inte så mycket matchande i sonens garderob för tillfället.

tisdag 6 januari 2009

Redo för mera kladd

Tänkte jag skulle sy en haklapp till. De går åt så att säga. Tanken var att jag den här gången skulle göra en utan knäppe, alltså bara att dra över huvudet. Men ändå med samma teknik som på den förra haklappen. När den nya haklappen väl var färdig och jag provade den insåg jag att hålet i halsen var för stort. Det skulle lätt kunna slinka igenom kall uppe vid halsen. Funderade på om jag skulle klippa upp bak i halsen och sätta i knappar. Men kom fram till att jag struntar i att klippa, jag bara sätter dit knappar.Fläcken på haklappen är dreggel som kom dit när jag provade den på sonen. Han är som ett ständigt strilande vattenfall just nu.

Mönster: Måttade halshålet mot en annan haklapp, klippte sedan på frihand. Annars är principen samma som här, trikå på båda sidor och kantband runt omkring.

Material: Grön jersey med lila bilar och lila/grönrandig jersey, båda från Panduro.

Positivt: Att det gick bättre att sätta kantband den här gången. Jag sydde längre in från ytterkanten, kan bero på det, eller att det var en annan typ av tyg. Det återstår att se antar jag.

söndag 4 januari 2009

Kläder till Skrållan

Kusin A skulle få en Skrållandocka i julklapp. Givetvis måste det ju finnas lite kläder att byta med då, det tog jag på mig att fixa. Ett set med myskläder och en overall blev det.Mönster: Randig lekdress med isydd ärm från boken Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Storlek 44 cm.

Material: Gråbrun interlock med stjärnor, rosa interlock båda från mjukatyger.se.

På bilden ovan har A även på sig ett par ofotade och därför obloggade velourbyxor som hon fick i julklapp av undertecknad. Rätt smala upptill, men med pös nedtill. Tror att de sitter bra, det såg ut så i alla fall.

Mönster: Åkpåse från boken Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Storlek 44 cm. Lite modifierat, förlängt nedtill för att få lite mer rum (lättare att klä på), därmed blev dragkedjan lite för kort, så det fick bli en knapp upptill (men desto mer saker att öva på - dragkedja, knapp och knyta).

Material: Naturvit joggingtyg med små nallar på från min mammas tyggömma, rosa interlock från mjukatyger.se, rosa snedslå till snöre i luvan och rosa dragkedja från Knapp-Carlsson.

Byx-manin fortsätter

Utveckling av mönstret som användes till de grå smala byxorna. Nu lite mer vidd upptill och mycket mer vidd nedtill. Resår uppe och nere. Jag gillar dom!

Mönster: Tights från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck. Men rejält breddat.

Material: Orange velour från Furulunds.