Jag bestämde mig för att sy en åkpåse. Helt i andan "så svårt kan det ju inte vara" gav jag mig av och köpte tyg. Och det var väl egentligen inte så svårt heller, mest lite klurigt emellanåt med dragkedjor och allt. Mönstret till åkpåsen har jag gjort själv, jag har mätt utifrån vagnen och tanken på hur den skulle se ut kommer nog till stor del från åkpåsar jag sett i vagnar på stan.
Det är tre dragkedjor i den, en mitt fram och två nedtill, så att man kan vika bort hela framstycket när man exempelvis kommer in i affärer eller så. Tycker ofta man ser små i sina vagnar inne i affärer helt påbylsade och i en åkpåse, det måste ju bli hur varmt som helst för dom små liven.
Materialet i åkpåsen är bävernylon och något annat tjockare och mer vattenavvisande tyg ytterst, sen ett lager av IKEAs tunnaste täcke och innerst ett lager fleece. Anledningen att jag valde bävernylon ytterst var att jag ville ha något som var hyfsat vind- och vattentätt. Känns skönt att slippa slänga på regnskyddet på vagnen bara för att det småregnar lite.Baktill på åkpåsen har jag sytt en "ficka" att trä över ryggen på vagnen så att åkpåsen inte glider neråt. Jag har inte gjort några hål för bältet i vagnen än, får se om jag tycker att det behövs så småningom.
Åkpåsen är inte testad i sin rätta miljö än, men den är testad när sonen skulle sova ute på balkongen i babysittern, och då funkade den alldeles ypperligt, han var alldeles lagom varm och go när han vaknade. Här har han i och för sig en extra filt i påsen också, men det beror mest på att han inte har några ytterkläder på sig, förutom mössa då. På den här bilden ser man färgerna mycket bättre.
Material: Skogsgrön bävernylon, rutigt tyg som liknande bävernylon, mörkblå fleece allt från Skroten. Tunt täcke från IKEA.Mönster: Eget.
Svårt: Att få dit dragkedjorna på ett snyggt sätt, det var liksom svårt att känna var man hade dragkedjan när man sydde genom tre, ganska tjocka, lager tyg. Men genom att sy om och sy om och sy om så blev det bra tillslut.
Positivt: Att jag blev så nöjd. Att den verkar hålla värmen bra.
Negativt: Att jag var för otålig och inte kunde vänta på att få två likadana dragkedjor nedtill på åkpåsen. De hade bara en av varje sort när jag var inne i affären. Inte för att det gör jättemycket, det som skiljer är utseendet på själva draget.









