tisdag 15 juni 2010
Saltstänkta jeans
Här kommer två bilder på sonens nya jeans. Vi spenderade en helg i stugan för ett tag sen, och eftersom sonen inte är någon sjusovare direkt spenderade vi morgonen med att kasta sten i havet. Väldigt roligt, vi hade nog kunnat fortsätta med det hela dagen om sonen fått bestämma. Hur som helst, jeansen gör sig bra på honom, även om insnittet vid knät kanske sitter lite långt ner för tillfället, med han växer ju, så det ser jag inte som något problem egentligen.

torsdag 3 juni 2010
Ljusa jeans
Nu kan man ju hoppas att det bara kommer användas byxor som de i inlägget nedan i sommar. Men jag är rädd att det inte kommer bli så. Det kommer säkert komma kallare dagar också. Då kommer förhoppningsvis dessa komma väl till pass.
Första paret jeans jag sytt. Väldigt roligt att sy faktiskt, så det kommer nog bli fler. Och de kan ju förändras i oändlighet med detaljer och fickor hit och dit.
Precis som många av de andra byxorna jag sytt har dessa byxor insnitt vid knäna. Eftersom tvååringar oftare har böjda ben än helt raka tycker jag det är bra att anpassa byxan litegrann efter detta. Speciellt när det är ganska stela tyger som tex jeans det handlar om. Så hur gör jag då? Det hela är väldigt enkelt - jag bara viker byxbenet i knähöjd och syr en söm från kanten, snett mot mitten. Sömsmånen längst ut i kanten brukar jag ha till ungefär 1 cm. Kanske en förvirrad förklaring, vill någon att jag fotar nästa gång jag syr insnitt är det bara till att hojta.
Material: Ljusblå denim och grå mudd from Skroten.
Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.
Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).
Första paret jeans jag sytt. Väldigt roligt att sy faktiskt, så det kommer nog bli fler. Och de kan ju förändras i oändlighet med detaljer och fickor hit och dit.Precis som många av de andra byxorna jag sytt har dessa byxor insnitt vid knäna. Eftersom tvååringar oftare har böjda ben än helt raka tycker jag det är bra att anpassa byxan litegrann efter detta. Speciellt när det är ganska stela tyger som tex jeans det handlar om. Så hur gör jag då? Det hela är väldigt enkelt - jag bara viker byxbenet i knähöjd och syr en söm från kanten, snett mot mitten. Sömsmånen längst ut i kanten brukar jag ha till ungefär 1 cm. Kanske en förvirrad förklaring, vill någon att jag fotar nästa gång jag syr insnitt är det bara till att hojta.
Material: Ljusblå denim och grå mudd from Skroten.
Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.
Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).
tisdag 1 juni 2010
Korta byxor i tunt bommullstyg
För något tag sedan så hade Makrill lite funderingar över vad som egentligen är lämpligt att sätta på en tvååring varma sommardagar. En knepig fråga eftersom man både vill skydda mot solen med relativt heltäckande kläder, men det får ju samtidigt inte bli för varmt. Här är ett par byxor som jag tänker mig ska fungera varma sommardagar på min tvååring. Byxorna slutar någonstans mitt på vaden och är ganska vida och därmed luftiga. De är sydda i ett tunt bomullstyg som ser ut som denim.
När jag började sy byxorna tänkte jag att jag gör dem enkla, så tar de ingen tid att sy heller. Men så kom jag att tänka på hur roligt sonen tycker det är med fickor nu för tiden. Så jag var ju tvungen att sätta fickor på. Bestämde mig då för ett kontrasttyg för att få lite liv i byxorna. Och medan jag ändå gjorde fickor fram var det ju lika bra att göra fickor bak också. Och stickningar såklart. Alltså blev de inte så enkla trots allt, och tog därmed lite längre tid att sy. Dessutom trodde jag att jag var klar med dem för en vecka sedan, ja, jag trodde det tills jag provade dem på sonen och upptäckte att resåren i linningen var för stor. Det funkade, men bara precis. Så jag bestämde mig för att sprätta och göra om. Nu är det äntligen gjort, och byxorna är klara att användas vid torsdagens sommarfest på dagis.
Material: blått bomullstyg från Myrins textil, bomullstyg med bilar från Panduro, grå mudd from Skroten.
Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.
Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).
När jag började sy byxorna tänkte jag att jag gör dem enkla, så tar de ingen tid att sy heller. Men så kom jag att tänka på hur roligt sonen tycker det är med fickor nu för tiden. Så jag var ju tvungen att sätta fickor på. Bestämde mig då för ett kontrasttyg för att få lite liv i byxorna. Och medan jag ändå gjorde fickor fram var det ju lika bra att göra fickor bak också. Och stickningar såklart. Alltså blev de inte så enkla trots allt, och tog därmed lite längre tid att sy. Dessutom trodde jag att jag var klar med dem för en vecka sedan, ja, jag trodde det tills jag provade dem på sonen och upptäckte att resåren i linningen var för stor. Det funkade, men bara precis. Så jag bestämde mig för att sprätta och göra om. Nu är det äntligen gjort, och byxorna är klara att användas vid torsdagens sommarfest på dagis.
Material: blått bomullstyg från Myrins textil, bomullstyg med bilar från Panduro, grå mudd from Skroten.Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19.
Storlek: 92 (men mönsterstorleken jag utgått ifrån är 110 då mönstret är till ett par ganska tighta byxor i trikå).
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)