Visar inlägg med etikett Body. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Body. Visa alla inlägg

söndag 30 januari 2011

Body och byxa som passar

För 16 dagar sedan kom Lillasyster till världen. En alldeles perfekt rundkindad liten tjej med ganska mycket mörkt hår på huvudet. Hon var 48 cm när hon föddes och har väl inte växt jättemycket på längden under de här första två veckorna. Byxorna är därmed lite stora, eller långa, och samma sak gäller för igelkottsbodyn, den är lite lång (men det syns ju inte på bilden). Men hon verkar hur som helst trivas i sina nya kläder, och vi trivs massor med att hon äntligen är här.

Nu börjar det bubbla upp en massa idéer om vad jag vill sy till henne, så nu ska jag väl bara försöka hitta tiden också. Först ut blir nog en filt till bilbarnstolen, i samma stuk som de som Thea och Gekko sytt tidigare. Sen kanske något par hängslebyxor, och någon body. Men jag ska som sagt bara hitta tiden eller kanske bara prioritera sömnaden lite högre och stryktvätt och dammsugning lite lägre.

tisdag 14 december 2010

Svampbody

Nu händer det grejer här. Först inte ett inlägg på en månad, och sen bara rasar dom in. Eller ja, tredje på några dagar, men för att vara mig så är det detsamma som att "rasa in".

Ytterligare en body till trollet är klar. Denna gång med knäppning på axeln. Mönstret är från en "Allt om handarbete", och jag har sytt från det tidigare (men de bodiesarna har jag tydligen inte bloggat om). Och därmed vet jag att mönstret är lite "högt" i halsen, och då speciellt baktill. Så för att vara på den säkra sidan mätte jag mot en köpebody som jag har för mig satt bra på sonen och klippte ur lite bak i nacken på det här mönstret. Om det blev bra eller inte den här gången återstår att se. I halslinningen behövdes förresten bara en knapp längst in mot halsen, och den sydde jag in dolt i kantbandet på den här bodyn också.

Angående tyget, så är det väldigt tunt, så det här får väl helt enkelt bli en "jag ligger under en filt och chillar"-body, för den kan nog vara lite för kall att ha på utan något över i vårt lite småkalla hus.

Material: Svampjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten.

Mönster: Allt om handarbete 09/2008.

Storlek: 55 (enligt mönsterarket).

Orosmoment: Funderar på om den är lite vid i halsen. Men jämför jag med en köpebody så verkar den inte vara det. Jaja, det återstår väl att se. Eventuellt skulle jag dragit lite mer i kantbandet i halslinningen när jag sydde fast det.

måndag 13 december 2010

Igelkottsbody till trollet

Andra plagget till trollet i magen är nu klart. Den här bodyn har legat halvfärdig ett tag, men igår fick jag äntligen satt i knapparna och sytt de två sista sömmarna.

En body med igelkottar på mage och ärmar, men med brunt bakstycke. Igelkottarna går lite upp- och nedför en backe på magen ser det ut som. Jag lade ut mönstret om och om igen, men kom tillslut fram att trycket måste vara snett. Igelkottarna gick inte att få raka. Men jag tycker inte det gör så mycket, de ser rätt sköna ut där de stretar på för att komma uppför och nedför den där backen.

Jag valde att göra kantbanden är ganska breda (1,5 cm), min tanke var nog att de skulle bli mjukare då, dessutom valde jag att låta huvudöppningen gå hela vägen från halslinning till armhåla. Nu i efterhand är jag lite orolig för att det blev lite väl bylsigt och tjockt med tyg i armhålan, där blev ganska mycket tyg med kantbanden också, men jag hoppas att det inte blir obekvämt.

Funderade ett tag på att sätta vanliga knappar i halsknäppningen, alltså att ha en tryckknapp (den dolda som sitter precis vid halsen) men att de två synliga knapparna skulle vara vanliga. Men jag var själv lite osäker på om det skulle bli för knöligt, och vid konsultation med maken gick vanliga knappar helt bort. Det blir alldeles för jobbigt tyckte han, tryckknappar ska det vara, det är svårt nog att ta på såna små bebisar som det är menade han. Och tja, det kan han ju ha rätt i. Så det blev tre tryckknappar i halsen och tre vid blöjflärpen nedtill.

Material: Igelkottsjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten och orange jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat vid blöjflärpen.

Storlek: 56.

onsdag 27 januari 2010

Tågbody nr 1

Jag har ju redan presenterat tågbody nr 2, här kommer nu den första jag sydde i Jofotex nattågstyg. En brun/orange skapelse som också blev min premiär i att sy i jersey. Tidigare har jag bara sytt i interlock när det gäller töjbara tyger. Skillnaden var inte jättestor, men jag upptäckte att det var smart att minska pressarfotstrycket när jag sydde i jersey.



Material: Brunt nattågstyg och orange jersey från Jofotex.

Mönster: Ursprungligen en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35), men jag gjorde om det till en body.

Storlek: stor 86:a eller liten 92:a. Men mönstret som är avritat är 86.

måndag 18 januari 2010

Turkos body och flodhästar

Två bodies jag sydde tidigt i november. Även dessa två var frukt av den kväll i höstas då sylusten återkom, och jag satt och kombinerade tyger till höger och vänster.

Material: Blårandig och turkos interlock från E-slöjd. Orange flodhästar från Jofotex, grön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Det har blivit lite mer än ett par bodies nu i sonens garderob, men jag tycker det är ett himla praktiskt plagg, speciellt nu i vintertider då man slipper oroa sig för att kläderna glipar och magen eller ryggen blir kall.

Vågbody och Tågbody nr 2

Igår blev det två bodies tillverkade här hemma. En i JNYDesigns Vågade ränder och en i Jofotex nytryck av Nattågstyget.

Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:

Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.

De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.

Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.

fredag 8 januari 2010

Stjärnbody

Efter att under sommaren inte ha sytt i princip alls, så kom inspirationen smygande i höstas. Jag satte mig ner med mitt tyglager och kombinerade hit och dit och såg massa olika plagg framför mig. Här är en body som kommit till efter den där kvällen.

Den är sydd enligt samma mall som den första body jag sydde. Men längs vägen, jag har sytt några fler av samma modell, har jag ändrat en del saker. Nu för tiden har jag inte kantband på framstycket. Kom fram till att det inte behövdes, och det sparar massa tid att bara fålla där. Dessutom har bandkantningen i halsen förändrats lite.


Material
: Grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se, orange och mörkt turkos interlock från E-slöjd.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Positivt: Att sylusten kom tillbaks. Och att det är så roligt att sy bodies.

måndag 12 januari 2009

söndag 11 januari 2009

Premiär!

Jag klarade det minsann! En body har sett dagens ljus i min lägenhet. Oj oj oj. Jo, jag vet, det är väl kanske inte så svårt egentligen. Men jag har ändå dragit mig för att sy en. Dels för att jag inte haft något vettigt mönster. Nu tänkte jag att strunt samma - jag får väl använda ett av de möster jag har, och se om jag kan fixa till det så att det blir som jag vill ha det.

Sagt och gjort, jag bestämde mig för att använda mönstret från Ottobre 4/2004. Däremot tyckte jag inte alls om den stora flärpen (eller vad man nu ska kalla den) som man skulle vika upp mellan benen för att sedan knäppa högt uppe på magen. Så den kortade jag helt sonika av. Sen fanns det ingen knäppning uppe i halsen på den bodyn, utan det var en hel halslinning på den. Det kändes inte helt optimalt, så jag satte in en knäppning i skärningen mellan framdelen och vänsterärmen. Dessutom valde jag att sätta kantband på lite fler ställen än vad som var meningen enligt mönstret.

Har inte hunnit prova den på sonen sen den blev helt klar. Men han provade precis innan jag skulle sätta i knapparna, och den verkar helt OK. Enda kruxet är kanske att halslinningen är lite stor. Får kolla om det är så imorgon för nu har han precis somnat för kvällen.


Trädet på tröjan tryckte jag för ett tag sedan när jag skulle testa en screentrycksram. Väldigt enkelt gjort. Men när jag skulle provsy en body tänkte jag att då kan jag ju lika gärna använda det.

Material
: Brun interlock från mjukatyger.se och en gammal vit tröja.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 68.

Positivt: Att jag klarade det! Att det blev så bra. Jag blev väldigt nöjd faktiskt för att vara första försöket. Nu är första gjort, och jag är sugen på att göra nästa!