måndag 13 december 2010

Igelkottsbody till trollet

Andra plagget till trollet i magen är nu klart. Den här bodyn har legat halvfärdig ett tag, men igår fick jag äntligen satt i knapparna och sytt de två sista sömmarna.

En body med igelkottar på mage och ärmar, men med brunt bakstycke. Igelkottarna går lite upp- och nedför en backe på magen ser det ut som. Jag lade ut mönstret om och om igen, men kom tillslut fram att trycket måste vara snett. Igelkottarna gick inte att få raka. Men jag tycker inte det gör så mycket, de ser rätt sköna ut där de stretar på för att komma uppför och nedför den där backen.

Jag valde att göra kantbanden är ganska breda (1,5 cm), min tanke var nog att de skulle bli mjukare då, dessutom valde jag att låta huvudöppningen gå hela vägen från halslinning till armhåla. Nu i efterhand är jag lite orolig för att det blev lite väl bylsigt och tjockt med tyg i armhålan, där blev ganska mycket tyg med kantbanden också, men jag hoppas att det inte blir obekvämt.

Funderade ett tag på att sätta vanliga knappar i halsknäppningen, alltså att ha en tryckknapp (den dolda som sitter precis vid halsen) men att de två synliga knapparna skulle vara vanliga. Men jag var själv lite osäker på om det skulle bli för knöligt, och vid konsultation med maken gick vanliga knappar helt bort. Det blir alldeles för jobbigt tyckte han, tryckknappar ska det vara, det är svårt nog att ta på såna små bebisar som det är menade han. Och tja, det kan han ju ha rätt i. Så det blev tre tryckknappar i halsen och tre vid blöjflärpen nedtill.

Material: Igelkottsjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten och orange jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat vid blöjflärpen.

Storlek: 56.

3 kommentarer:

Lena sa...

Men det var det finaste jag sett! när ska du öppna en webbshop då`? kanske i februari, då har du väl inget att göra ändå? :)

Ingrid sa...

Så söt!! Jag ser faktiskt inga stretande igelkottar ;) Gillar verkligen färgkombon!

Vad gillar du body med kuvertringning? Ett sätt att slippa krångel med knappar och mjukt kring halsen. Jag själv är helt såld på det, så länge det inte blir för rymligt i halsen. Har ett mönster som du kan få om du skulle vilja :)

Och brallorna i inlägget nedan är supersnygga! Har samma tyg och tycker det är så himla snygga färger.

Malin sa...

Otroligt fin! Undrar som Lena, när öppnar du webbshop? Du kommer ju vara "ledig" jättelänge;)