söndag 31 januari 2010

Turkos pyjamas med apor och lejon

Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.

Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.

Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.

Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.

Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.

Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.

Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.

Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.

onsdag 27 januari 2010

Tågbody nr 1

Jag har ju redan presenterat tågbody nr 2, här kommer nu den första jag sydde i Jofotex nattågstyg. En brun/orange skapelse som också blev min premiär i att sy i jersey. Tidigare har jag bara sytt i interlock när det gäller töjbara tyger. Skillnaden var inte jättestor, men jag upptäckte att det var smart att minska pressarfotstrycket när jag sydde i jersey.



Material: Brunt nattågstyg och orange jersey från Jofotex.

Mönster: Ursprungligen en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35), men jag gjorde om det till en body.

Storlek: stor 86:a eller liten 92:a. Men mönstret som är avritat är 86.

måndag 18 januari 2010

Turkos body och flodhästar

Två bodies jag sydde tidigt i november. Även dessa två var frukt av den kväll i höstas då sylusten återkom, och jag satt och kombinerade tyger till höger och vänster.

Material: Blårandig och turkos interlock från E-slöjd. Orange flodhästar från Jofotex, grön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Det har blivit lite mer än ett par bodies nu i sonens garderob, men jag tycker det är ett himla praktiskt plagg, speciellt nu i vintertider då man slipper oroa sig för att kläderna glipar och magen eller ryggen blir kall.

Vågbody och Tågbody nr 2

Igår blev det två bodies tillverkade här hemma. En i JNYDesigns Vågade ränder och en i Jofotex nytryck av Nattågstyget.

Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:

Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.

De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.

Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.

lördag 9 januari 2010

Djungeltights

Min första beställning från JNY-design var när djungeltyget kom. Jag blev lite småkär i trycket så snart jag såg det, och sonen är så förtjust i djur så det var liksom perfekt. Jag beställde både interlock och jersey, men jag har bara sytt i interlocken än så länge. Det har blivit ett par tights eller tighta mysbyxor i interlock hittills.


Efter jag hade klippt till delarna insåg jag att de blev lite för lika varandra. Byxbenen är ju i princip likadana. Så där lärde jag mig att man måste tänka till när man syr i tyg som har ett motiv på det här sättet. Jaja, det stör inte jättemycket, och sonen jag ju stenkoll på var apan är på både högra och vänstra benet. Det är ju positivt antar jag.

Material: Djungelinterlock från JNY-design. Turkos mudd från Myrins textil.

Mönster: Ottobre 4/2004, fast jag har lagt till muddar . Storlek 86.

Positivt: Att sonen gillar sina djungelbyxor skarpt.

Att tänka på: Tänk innan du klipper ut delarna i ett tyg som är motivmönstrat.

fredag 8 januari 2010

Stjärnbody

Efter att under sommaren inte ha sytt i princip alls, så kom inspirationen smygande i höstas. Jag satte mig ner med mitt tyglager och kombinerade hit och dit och såg massa olika plagg framför mig. Här är en body som kommit till efter den där kvällen.

Den är sydd enligt samma mall som den första body jag sydde. Men längs vägen, jag har sytt några fler av samma modell, har jag ändrat en del saker. Nu för tiden har jag inte kantband på framstycket. Kom fram till att det inte behövdes, och det sparar massa tid att bara fålla där. Dessutom har bandkantningen i halsen förändrats lite.


Material
: Grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se, orange och mörkt turkos interlock från E-slöjd.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.

Positivt: Att sylusten kom tillbaks. Och att det är så roligt att sy bodies.

torsdag 7 januari 2010

Nya, nästan likadana, byxor

Trots att Gud glömde de här byxorna(?), så blev jag väldigt nöjd med färgkombinationen. Så när sonen nu vuxit ur sina lila byxor var jag faktiskt så tråkig att jag fixade ett par nya, nästan likadana. Den här gången blev det utan mudd upptill. Jag tycker det är smidigare med resår, både när man syr och när man har på sig dem. Antagligen beror det på att jag inte har någon bra kvalitet på mudd, men resår funkar fint för mig.


Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.

Storlek: 86+

Mönster: Ursprungligen ett möster på tights i strl 74 från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck. Men det är breddat och uppförstorat en massa gånger vid det här laget.

Positivt: Att jag får bloggat om dem. Kanske kommer jag igång med sybloggandet igen nu. (Och att det är snö ute så att med gott samvete kan strunta i att redigera mina bilder.)

Det är ju lite trist att börja blogga igen med ett par byxor jag redan sytt, men men så får det bli.