söndag 31 januari 2010

Turkos pyjamas med apor och lejon

Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.

Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.

Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.

Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.

Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.

Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.

Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.

Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.

8 kommentarer:

OttoPippi sa...

Ja, så det kan bli........ Inte är det lätt att sy med 1 1/2 åriga "medhjälpare" eller att sy fast ärmar utan ärmarna.... :-)Men snygg var den :-)
PS! jag städer så sällan jag kan bakom elemeneten :-)

Strömming sa...

Vilken härlig pyjamas! Och även här är det dammigt bakom elementen...

Doris_Assar sa...

Mysig!!!

(Damm!?!? Vad är det? :-D )

Ahlard sa...

Hoppas den passar:) För den är underbart fin. Hm smart med knäppningen ända ner/Johanna

Katharina sa...

Tack!
Och skönt att höra att ni också har lite damm bakom era element. =)

Sonen har på sig pyjamasen nu, och jag har insett att jag i alla fall behöver sätta i några fler knappar, som det är nu så glipar det i knäppningen. Dessutom skulle det inte skada att sätta i en kil, får se om jag får tummen ur och gör det.

Anonym sa...

Kul att se dina grejor. Är också göteborgsbaserad och håller just nu på och pushar runt på bloggarna om att vi i väst borde fixa något ihop, typ "galleri hemsytt". Fler som är intresserade?

prickig design sa...

Vilken gosig pyjamas!! Tack söta du för den rara kommentaren hos mig!!

Helena sa...

Underbar pyjamas!!!! Superbra modell med väl tilltagen längd. Jag tycker annars att just pyjamasben oftast är för korta...eller så har jag en dotter med ovanligt långa ben:) De är för kära de små liven..."medskälparna".