Visar inlägg med etikett Haklappar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Haklappar. Visa alla inlägg

tisdag 6 januari 2009

Redo för mera kladd

Tänkte jag skulle sy en haklapp till. De går åt så att säga. Tanken var att jag den här gången skulle göra en utan knäppe, alltså bara att dra över huvudet. Men ändå med samma teknik som på den förra haklappen. När den nya haklappen väl var färdig och jag provade den insåg jag att hålet i halsen var för stort. Det skulle lätt kunna slinka igenom kall uppe vid halsen. Funderade på om jag skulle klippa upp bak i halsen och sätta i knappar. Men kom fram till att jag struntar i att klippa, jag bara sätter dit knappar.Fläcken på haklappen är dreggel som kom dit när jag provade den på sonen. Han är som ett ständigt strilande vattenfall just nu.

Mönster: Måttade halshålet mot en annan haklapp, klippte sedan på frihand. Annars är principen samma som här, trikå på båda sidor och kantband runt omkring.

Material: Grön jersey med lila bilar och lila/grönrandig jersey, båda från Panduro.

Positivt: Att det gick bättre att sätta kantband den här gången. Jag sydde längre in från ytterkanten, kan bero på det, eller att det var en annan typ av tyg. Det återstår att se antar jag.

torsdag 18 december 2008

Dags för mat

Sonen har börjat äta lite riktig mat och därmed uppstod behovet av haklappar, för även om det ännu så länge bara handlar om små mängder gröt och puréer så kladdar det. Har sedan tidigare en haklapp från Katvig, så jag kopierade helt enkelt denna modell. Dels för att den är helt OK, och dels för att jag skulle få tillfälle att testa att sy på kantband i trikå.

Nu gick väl det momentet sådär bra, men med tanke på att det var mitt första kantband i trikå så ska jag väl kanske vara nöjd ändå. För att förstå hur kag skulle göra så använde jag Theas eminenta tutorial. Suverän! Men jag skulle tro att jag behöver lite mer övning, resultatet blev rätt bubbligt. Vet inte riktigt varför, men haklappen fyller ju sin funktion ändå.

Mönster: Efterapning av en Katvig-haklapp.

Material: Interlock med bilar och brun interlock till kantband, båda från mjukatyger.se.

Positivt: Att jag har sytt mitt första kantband. Att haklappen kommer fylla sin funktion.

Att tänka på till nästa gång: Att sy ändå lite närmare innerkanten av kantbandet. Försöka komma på vad det var som gjorde att det blev så bubbligt.