tisdag 6 januari 2009

Redo för mera kladd

Tänkte jag skulle sy en haklapp till. De går åt så att säga. Tanken var att jag den här gången skulle göra en utan knäppe, alltså bara att dra över huvudet. Men ändå med samma teknik som på den förra haklappen. När den nya haklappen väl var färdig och jag provade den insåg jag att hålet i halsen var för stort. Det skulle lätt kunna slinka igenom kall uppe vid halsen. Funderade på om jag skulle klippa upp bak i halsen och sätta i knappar. Men kom fram till att jag struntar i att klippa, jag bara sätter dit knappar.Fläcken på haklappen är dreggel som kom dit när jag provade den på sonen. Han är som ett ständigt strilande vattenfall just nu.

Mönster: Måttade halshålet mot en annan haklapp, klippte sedan på frihand. Annars är principen samma som här, trikå på båda sidor och kantband runt omkring.

Material: Grön jersey med lila bilar och lila/grönrandig jersey, båda från Panduro.

Positivt: Att det gick bättre att sätta kantband den här gången. Jag sydde längre in från ytterkanten, kan bero på det, eller att det var en annan typ av tyg. Det återstår att se antar jag.

Inga kommentarer: