Visar inlägg med etikett Klänningar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Klänningar. Visa alla inlägg

onsdag 20 juni 2012

Blommig sommarklänning

Min ambition var att jag skulle sy en lätt och luftig sommarklänning till barnens kusin, en sån där klänning som man kan ha på sig lite när som helst. Något mönster hade jag inte, eller ja, det är klart jag hade kunnat hitta ett om jag letat, men istället gjorde jag så att jag mätte och ritade av en annan klänning i samma storlek. Sen gjorde jag lite andra lösningar på den här klänningen, en liten volang längst ner, och ett delat liv istället för ett helt. Och jag tror att jag lyckades med min ambition. Möjligtvis skulle man kunna tycka att tyget inte var så tunt och därför blev klänningen inte riktigt så lätt och luftig som jag hade tänkt mig. Men det är väl bara till att testa med något annat tyg vad det lider (om jag hittar någon mer sytid innan sommaren är slut).

Nog skrivet - så här ser klänningen ut:


Material: Tyget kommer från makens mormor som efter ett långt liv efterlämnat en hel del syattiraljer, och även en del tyg och gardiner som kan användas till diverse olika saker. Just detta tyget hade tidigare varit någon form av gardin eller draperi.

Mönster: Eget efter existerande klänning.

Storlek: 122/128.

onsdag 16 maj 2012

Klänning som inte är sydd av mig

För någon helg sedan var vi bjudna på veterankalas. En svåger fyllde 30 år - dvs veteran - och därmed skulle man ha på sig kläder som följde ett mode som var 30 år eller äldre. Det var tidigt ganska givet vad dottern skulle ha på sig - nämligen sin farmors gamla klänning som hennes mamma (eller möjligtvis mormor) sydde till henne när hon var sisådär ett år (dvs år 1956). Så det här är inte en klänning av märket kanon, men väl en väldigt fin klänning.



tisdag 13 december 2011

Nedtonad klänning

Imorgon ska vi på begravning, hela familjen. Det är makens mormor som begravs, ett långt liv som tagit slut. Riktigt tråkigt, men ändå precis som det ska vara - en människa som fått leva ett rikt liv upp till en hög ålder.

I dotterns garderob fanns inget riktigt passande att ha på sig. Det är en tämligen färgglad garderob hon har, och även om jag inte tycker att barn behöver/ska vara svartklädda på en begravning, så kanske det inte heller behöver vara de allra starkaste färgerna och färgkombinationerna. Därför kom denna klänning till, en klänning som fortfarande är relativt färgglad, men som har en dov bakgrund. Tillsammans med en brun kofta och ett par vita strumpbyxor tror jag den kommer göra sig bra imorgon.


Material: Ugglemönstrad babycord från Skroten.

Mönster: New Look 6578, här finns en del tidigare alster från samma mönster.

Storlek: 1 (82 cm). Jag var dock tvungen att sy in klänningen en del, den visade sig vara lite väl stor när dottern provade den.

söndag 9 november 2008

Kusinklänning in action

Lyckades få sonens kusin att posera med klänningen på - så här ser det ut:

tisdag 4 november 2008

Kusinklänning igen

Här är lite annan gammal skåpmat. En klänning jag sydde till sonens kusin innan sonen var född. Då var jag glad att ha ett barn att sy åt, och nu när sonen finns är jag glad att ha en tjej att sy åt.

Det är samma mönster som de nysydda kusinklänningarna, men i en mindre storlek och i annat material.Blommorna på klänningen är såna där stryka-på-märken. De funkade väl inte jättebra med tvättmaskinen kan man väl säga, de trillade helt enkelt av. Nästa gång blir det egna applikationer eller märken som man kan sy fast.

fredag 31 oktober 2008

Kusiner i likadana klänningar


Jag hade tänkt sy en klänning till sonens tvååriga kusin A. När hennes mamma fick se klänningen som då var nästan klar undrade hon om jag inte kunde sy en till. A:s kusin L, också hon två år, skulle nog bli jätteglad om hon också fick en klänning. Självklart sa jag och sydde två likadana kusinklänningar. Etiketten min hamnade inne i klänningen, eftersom det inte kändes helt rätt att ha en röd etikett på klänningen, och rött är den enda färg jag har hittills.

Mönster: New Look 6578, storlek 3 (96 cm).

Tyg: Grön manchester med broderade blommor, inköpt på Skroten i Kinna för nåt år sedan.