För någon helg sedan var vi bjudna på veterankalas. En svåger fyllde 30 år - dvs veteran - och därmed skulle man ha på sig kläder som följde ett mode som var 30 år eller äldre. Det var tidigt ganska givet vad dottern skulle ha på sig - nämligen sin farmors gamla klänning som hennes mamma (eller möjligtvis mormor) sydde till henne när hon var sisådär ett år (dvs år 1956). Så det här är inte en klänning av märket kanon, men väl en väldigt fin klänning.
onsdag 16 maj 2012
måndag 14 maj 2012
Tröja och jeans in action
Så här ser tröjorna jag sytt till dottern och ReDo-jeansen ut när de sitter på den lilla (som ändå blivit rätt stor nu) kroppen:
söndag 13 maj 2012
Kortärmat till sonen
Efter att jag sytt den kortärmade robottröjan till sonen och blivit väldigt nöjd med hur den satt, klippte jag raskt ut två tröjor till till honom. Det är lite T-shirt-brist i hans låda så lika bra att fortsätta medan mönstret passade och sytiden fanns tillgänglig. Jag valde att göra även dessa två rätt enkla och stilrena, vita kantband på bägge, tror att de kommer bli riktigt fina på i sommar.
Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.
Storlek: 104.
Material: Turkos stjärnjersey från JNY, stora prickar på marinblå botten - jersey från Skroten och den vita jerseyn kommer från Znok.
Storlek: 104.
onsdag 9 maj 2012
Två tröjor
Dottern ska snart börja på förskolan och dessutom börjar det bli lite tomt i hennes klädlådor. Så det har blivit lite nytt sytt att blanda ut kläderna som plockas fram från sonens gamla avlagda (bland annat kommer den här, den här och de här snart fram igen).
Jag har fastnat för det här tröjmönstret, så nu har det blivit två tröjor till (och en tredje ligger tillklippt):
En i robottyget som jag tycker är så himla fint. Dessvärre hade jag inte så det räckte till en hel tröja, utan fick komplettera med lite rött. Jag är inte helt säker på vad jag gillar det här att ha olika ärmar, men nu ser tröjan ut som den gör, och det blir säkert bra. Även denna fick rundad nederkant - precis som den förra - tycker att det ger en extra liten prick över det där i:et.
Och sen en i ett prickigt tyg med uggle/skogstema. Den här fick rak nederkant, och muddar i ärmarna. Muddarna kom egentligen till på grund av att jag klippte snett och klippte om och klippte fel igen på ärmarna, så det fick bli muddar helt enkelt.
Material: Robottyg från Znok, pricktyg och röd jersey från Skroten, gul jersey från JNY.
Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill/muddar i ärmarna).
Storlek: 86.
Jag har fastnat för det här tröjmönstret, så nu har det blivit två tröjor till (och en tredje ligger tillklippt):
En i robottyget som jag tycker är så himla fint. Dessvärre hade jag inte så det räckte till en hel tröja, utan fick komplettera med lite rött. Jag är inte helt säker på vad jag gillar det här att ha olika ärmar, men nu ser tröjan ut som den gör, och det blir säkert bra. Även denna fick rundad nederkant - precis som den förra - tycker att det ger en extra liten prick över det där i:et.
Och sen en i ett prickigt tyg med uggle/skogstema. Den här fick rak nederkant, och muddar i ärmarna. Muddarna kom egentligen till på grund av att jag klippte snett och klippte om och klippte fel igen på ärmarna, så det fick bli muddar helt enkelt.
Material: Robottyg från Znok, pricktyg och röd jersey från Skroten, gul jersey från JNY.
Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill/muddar i ärmarna).
Storlek: 86.
söndag 6 maj 2012
ReDo-jeans
Det sista plagget jag färdigställde häromkvällen var ett par jeans till dottern som legat nästan-färdiga ett tag. Tyget kommer från ett par graviditetsjeans som jag slet ut när samma dotter låg i magen. De mindre slitna delarna fick bli ett par nya jeans nu.
Till den lilla fickan använde jag tyget från den lilla minifickan med dragkedja på urspungsjeansen, ni vet den som liksom sitter i den vanliga fickan.
Material: Mina gamla jeans (som jag köpte på loppis för 60 kr i början av min graviditet).
Mönster: Ottobre 4/2011, modell 9.
Storlek: 80.
Till den lilla fickan använde jag tyget från den lilla minifickan med dragkedja på urspungsjeansen, ni vet den som liksom sitter i den vanliga fickan.
Material: Mina gamla jeans (som jag köpte på loppis för 60 kr i början av min graviditet).
Mönster: Ottobre 4/2011, modell 9.
Storlek: 80.
lördag 5 maj 2012
Röd elefanttröja
Den där kvällen jag struntade i alla måsten blev även den här tröjan till. Jag hade lite problem med att välja färg på kantbanden. Till att börja med var jag helt klar över att jag ville ha vita kantband, men när jag tog fram den vita jersyn jag hade visade det sig att elefanterna var inte vita, eller ja, det var de ju, men inte kritvita. Jag började fundera över alternativa färger, gult, orange, blått eller grönt, men fick inte riktigt till det. Sen kom jag på att jag fått en liten kartong med muddtyg från min mamma en gång för länge sen. Muddtyg som hon haft sen hon sydde kläder till oss barn och till waldorfdockorna hon också gjorde en gång i tiden. Fanns det inte något vitt däri? Jodå, där fanns det minsann två vita. Jag valde tillslut den minst vita, alltså den med mest gulbeige i sig. Det blev bra tycker jag, och tröjan fick den rena look jag var ute efter.
Nederdelen på tröjan valde jag att runda till lite för att det skulle bli lite roligare.
fredag 4 maj 2012
T-shirt med robotar
Igår var en trött och stressad eftermiddag och kväll. Massor att göra med jag fick ändå ingenting gjort. Så jag valde att ignorera stökighetsgraden här hemma (som var hög), jag ignorerade att jag borde fixa med en rabatt ute, jag ignorerade att jag hade lite jobb att avsluta, jag ignorerade stryktvätten och den rena tvätten som skulle plockas in. Jag ignorerade allt och gick och satte mig vid symaskinen. Tre plagg blev klara, det här är ett av dem.
Inget konstigt alls egentligen. En t-shirt med raglanärm till sonen:
Storlek: 104.
En studsig son med tröjan på:
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)