En klurig grej så här års tycker jag är att veta om det kommer behövas regnbyxor på dagis eller inte. Under regnbyxor har man ju helst mjuka byxor, som i mysbyxor eller tights av något slag. Däremot, tycker inte jag, att den sortens byxor är så ultimata att ha ute om det inte behövs regnbyxor. De suger åt sig fukt, grus och smuts är min erfarenhet. Därför funderade jag lite och kom fram till att det behövs ett mellanting mellan hårda (och motståndskraftiga) jeans och mjuka (och smuts/fuktuppsugande) mysbyxor. Det blev alltså ett par mjuka jeans.
Ganska mjuk denim, som trots det är relativt tjock hittade jag i en tyghög härhemma. Kombinerade lite med trikå för att få en lite mer mjuk stil på det hela.

Material: blå mjuk denim från en stuvlåda på
Skroten, grå mudd från samma ställe. Randig interlock från E-slöjd.
Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som
här - fast med resår nedtill, och utan fickor bak.
Storlek: 92.
Plus: De funkar väldigt bra att både ha under regnbyxor, men står emot smuts- och fukt alldeles ypperligt också. Ett annat plus är väl att jag, precis som
så många andra i
sybloggsvärlden gått och drabbats av den stora tröttheten. Hur det kan vara ett plus? Tja, det beror ju faktiskt på en väldigt bra sak. Min inneboende är beräknad att titta ut i mitten av januari, så än är det en del tid kvar att fundera över småplagg som ska sys.
Minus: Jag drog lite för mycket i byxdelen när jag sydde fast midjemudden. Det ledde till att ena fickan är helt sträckt upptill, medan den andra inte är det. Jag märkte det först efter att jag hade stickat ner sömsmånen, och orkade inte sprätta. Ett plus i allt det är väl att det syns i stort sett inte när sonen har byxorna på sig.