onsdag 20 juni 2012

Blommig sommarklänning

Min ambition var att jag skulle sy en lätt och luftig sommarklänning till barnens kusin, en sån där klänning som man kan ha på sig lite när som helst. Något mönster hade jag inte, eller ja, det är klart jag hade kunnat hitta ett om jag letat, men istället gjorde jag så att jag mätte och ritade av en annan klänning i samma storlek. Sen gjorde jag lite andra lösningar på den här klänningen, en liten volang längst ner, och ett delat liv istället för ett helt. Och jag tror att jag lyckades med min ambition. Möjligtvis skulle man kunna tycka att tyget inte var så tunt och därför blev klänningen inte riktigt så lätt och luftig som jag hade tänkt mig. Men det är väl bara till att testa med något annat tyg vad det lider (om jag hittar någon mer sytid innan sommaren är slut).

Nog skrivet - så här ser klänningen ut:


Material: Tyget kommer från makens mormor som efter ett långt liv efterlämnat en hel del syattiraljer, och även en del tyg och gardiner som kan användas till diverse olika saker. Just detta tyget hade tidigare varit någon form av gardin eller draperi.

Mönster: Eget efter existerande klänning.

Storlek: 122/128.

onsdag 16 maj 2012

Klänning som inte är sydd av mig

För någon helg sedan var vi bjudna på veterankalas. En svåger fyllde 30 år - dvs veteran - och därmed skulle man ha på sig kläder som följde ett mode som var 30 år eller äldre. Det var tidigt ganska givet vad dottern skulle ha på sig - nämligen sin farmors gamla klänning som hennes mamma (eller möjligtvis mormor) sydde till henne när hon var sisådär ett år (dvs år 1956). Så det här är inte en klänning av märket kanon, men väl en väldigt fin klänning.



måndag 14 maj 2012

Tröja och jeans in action

Så här ser tröjorna jag sytt till dottern och ReDo-jeansen ut när de sitter på den lilla (som ändå blivit rätt stor nu) kroppen:



söndag 13 maj 2012

Kortärmat till sonen

Efter att jag sytt den kortärmade robottröjan till sonen och blivit väldigt nöjd med hur den satt, klippte jag raskt ut två tröjor till till honom. Det är lite T-shirt-brist i hans låda så lika bra att fortsätta medan mönstret passade och sytiden fanns tillgänglig. Jag valde att göra även dessa två rätt enkla och stilrena, vita kantband på bägge, tror att de kommer bli riktigt fina på i sommar.


Material: Turkos stjärnjersey från JNY, stora prickar på marinblå botten - jersey från Skroten och den vita jerseyn kommer från Znok.
Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.

Storlek: 104. 

onsdag 9 maj 2012

Två tröjor

Dottern ska snart börja på förskolan och dessutom börjar det bli lite tomt i hennes klädlådor. Så det har blivit lite nytt sytt att blanda ut kläderna som plockas fram från sonens gamla avlagda (bland annat kommer den här, den här och de här snart fram igen).

Jag har fastnat för det här tröjmönstret, så nu har det blivit två tröjor till (och en tredje ligger tillklippt):

En i robottyget som jag tycker är så himla fint. Dessvärre hade jag inte så det räckte till en hel tröja, utan fick komplettera med lite rött. Jag är inte helt säker på vad jag gillar det här att ha olika ärmar, men nu ser tröjan ut som den gör, och det blir säkert bra. Även denna fick rundad nederkant - precis som den förra - tycker att det ger en extra liten prick över det där i:et.

Och sen en i ett prickigt tyg med uggle/skogstema. Den här fick rak nederkant, och muddar i ärmarna. Muddarna kom egentligen till på grund av att jag klippte snett och klippte om och klippte fel igen på ärmarna, så det fick bli muddar helt enkelt.

Material: Robottyg från Znok, pricktyg och röd jersey från Skroten, gul jersey från JNY.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill/muddar i ärmarna).

Storlek: 86.

söndag 6 maj 2012

ReDo-jeans

Det sista plagget jag färdigställde häromkvällen var ett par jeans till dottern som legat nästan-färdiga ett tag. Tyget kommer från ett par graviditetsjeans som jag slet ut när samma dotter låg i magen. De mindre slitna delarna fick bli ett par nya jeans nu.


Till den lilla fickan använde jag tyget från den lilla minifickan med dragkedja på urspungsjeansen, ni vet den som liksom sitter i den vanliga fickan.

Material: Mina gamla jeans (som jag köpte på loppis för 60 kr i början av min graviditet).

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 9.

Storlek: 80.

lördag 5 maj 2012

Röd elefanttröja

Den där kvällen jag struntade i alla måsten blev även den här tröjan till. Jag hade lite problem med att välja färg på kantbanden. Till att börja med var jag helt klar över att jag ville ha vita kantband, men när jag tog fram den vita jersyn jag hade visade det sig att elefanterna var inte vita, eller ja, det var de ju, men inte kritvita. Jag började fundera över alternativa färger, gult, orange, blått eller grönt, men fick inte riktigt till det. Sen kom jag på att jag fått en liten kartong med muddtyg från min mamma en gång för länge sen. Muddtyg som hon haft sen hon sydde kläder till oss barn och till waldorfdockorna hon också gjorde en gång i tiden. Fanns det inte något vitt däri? Jodå, där fanns det minsann två vita. Jag valde tillslut den minst vita, alltså den med mest gulbeige i sig. Det blev bra tycker jag, och tröjan fick den rena look jag var ute efter.


Nederdelen på tröjan valde jag att runda till lite för att det skulle bli lite roligare.

Material: Röda elefanter från Jofotex, vit mudd från min mamma.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1 (fast med rundad fåll nedtill).

Storlek: 86.

fredag 4 maj 2012

T-shirt med robotar

Igår var en trött och stressad eftermiddag och kväll. Massor att göra med jag fick ändå ingenting gjort. Så jag valde att ignorera stökighetsgraden här hemma (som var hög), jag ignorerade att jag borde fixa med en rabatt ute, jag ignorerade att jag hade lite jobb att avsluta, jag ignorerade stryktvätten och den rena tvätten som skulle plockas in. Jag ignorerade allt och gick och satte mig vid symaskinen. Tre plagg blev klara, det här är ett av dem.

Inget konstigt alls egentligen. En t-shirt med raglanärm till sonen:
Material: Robottyget från Znok och grön jersey från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011 (modell 25), fast jag har korta ärmar istället för långa.

Storlek: 104. 

En studsig son med tröjan på:

söndag 22 april 2012

Triss i tights


Helt plötsligt var det lite skralt i byxhögen för dottern. Så jag letade upp lite tyg och sydde tre par tights. Inget extraordinärt på något sätt, men rätt skönt att ha fyllt på lite i byxhögen för dottern.

Material: Blå klöverjersey och röd jersey från Skroten. Randig tjockare jersey från en slaktad mammatröja.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 2. Samma som de här.

Storlek:Förlängda 80:or.


fredag 6 april 2012

Mer överdragsbyxor

Ett par överdragsbyxor till. Denna gång till vår fina granntös på snart tre år. Även dessa byxor har legat färdigklippta länge, ett år ungefär. Meningen var att barnen kusin egentligen skulle få dem. Men tiden för överdragsbyxor var rätt kort förra året, så jag fick aldrig sytt ihop dem i tid. Och sen blev de för små. Färgerna bestämde kusinen, därför kändes det extra dumt när de inte blev klara i tid och det dåliga samvetet frodades rätt bra där ett tag. Nu var det hur som helst ingen idé att ha dåligt samvete längre, och jag tror faktiskt inte kusinen saknade byxorna. Näx byxorna nu legat ett år bestämde jag mig för att sy ihop dem och ge dem till granntösen. Byxdelarna behövde bara justeras på längden, eftersom det inte är särskilt stor skillnad i omfång på en femåring och en treåring i min värld.

Material: Cerise och röd bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

onsdag 21 mars 2012

Imse vimse spindel-linne

Jag har sytt tre linnen hittills, men inget av de tidigare två verkar ha fastnat i bloggen vad det verkar som. Nåväl - här är det tredje i alla fall. Och det är också det som jag blivit mest nöjd med hittills. Det sitter väldigt bra på sonen, kantbanden blev väldigt bra och det mesta bara flöt på när jag sydde. Linne är smidigt för man kan ha det under en tröja på vintern för lite extra värme eller så kan man ha det när man går på minijympis på lördagar.


Och så här ser det ut på:

Här ser man också byxorna som jag sydde för över ett år sedan - de funkar fortfarande, men frågan är hur länge till.

Jag såg förresten att Skapat av mig också hade sytt linnen. Hon hade dessutom fått till en rolig tvist på sina med olika tyg på fram och bakstycket. Väldigt läckert.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo, grön jersey från Skroten.

Mönster: Eget (med mått utifrån ett köpelinne).

Storlek: 98

måndag 19 mars 2012

Överdragsbyxor - vårens bästa plagg?

Första gången jag sydde överdragsbyxor var för tre år sedan. Det var vår, sonen var inte ens året, men kröp runt hej vilt. Då behövdes något som funkade att krypa i ute. Sen dess har sonen hunnit jobba sig igenom några olika par (men jag inser att inget av de paren fastnat i bloggen). Jag gillar verkligen det där med överdragsbyxor. Man behöver inte bekymra sig det minsta för alla leriga och blöta äventyr som sker ute, när barnen väl kommer in är det bara till att dra av dem och kläderna under är hela, rena och fria från sand. Nu behövdes dock ett nytt par:

Byxorna har legat tillklippta sedan i höstas (minst - eventuellt sen i våras) men funkade fortfarande storleksmässigt. Jag var dock tvungen att lägga till någon centimeter på längden. Därav den extra orangea delen längst ner. Jag valde medvetet en annan färg på den delen och blev himla nöjd med resultatet. Så här ser de ut på:

Ursprungsbyxan, dvs den där allra första överdragsbyxan, den skrotar lillasyster runt i ute nu för tiden. Görbra!

Material: Blå, grön och orange bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

onsdag 7 mars 2012

Vårens första mössor

Våren har ju faktiskt varit här och visat sig en sväng (hoppas den snart kommer tillbaks igen), och det är fler än jag som i och med det börjat sy tunnare vårmössor. Hittills har det blivit fem stycken här hos mig. Två till barnen i huset och två till mina goda vänners barn.

Klövertyget är fantastiskt fint tycker jag, och gör sig väldigt bra som mössa. Sonen valde själv tyg, och givetvis skulle han ha en svart cool mössa. Jag fick dock sy sömmen i en kontrastfärg så att den inte blev helt svart. För ja, den här svarta perioden han går igenom tynger mitt färgglada mammahjärta lite. =)

Den femte mössan då? Jo, den ser ni också på bilden ovanför. Den lilla gröna. Sonen konstaterade att Sten ville ju också ha en mössa. Vem Sten är? Jo det är sonens dinosaurie. Från att som liten inte visat minsta lilla intresse för gosedjur eller snuttefiltar eller nappar eller något sådant så har sonen nu, vid 3,5 års ålder tokfastnat för den här dinosaurien han faktiskt fick när han föddes. Sten ska vara med både här och där, och alltid när det är dags att sova. Och det är klart att Sten också skulle få en mössa. Sonen valde ut det gröna tyget, för det var så snyggt.

torsdag 1 mars 2012

Pyjamas nummer två färdig

Så blev pyjamas nummer två också färdig. Ett steg i taget, sy lite här och lite där så når man målet tillslut. Pyjamasen är i stort sett identisk med den förra (om man bortser från tygval såklart). Enda skillnaden är att ärmarna är cirka tre centimeter kortare på den här. När jag skulle sy fast ärmarna upptäckte jag ett hål i ena ärmen, irriterande, och inte var det särskilt välgjort heller (om man nu kan säga det om hål). Jag kom då ihåg att jag noterat ett hål i tyget efter att jag plockade ut det ur tvättmaskinen när det var nytt, med största sannolikhet är det nämnda tvättmaskin som är skyldig till hålet, jaja hålet hade jag hur som helst glömt bort när det var dags att sy i tyget, så jag tänkte inte på att titta efter det när jag klippte ut mina delar. Lyckligtvis hamnade det längst ner på ena ärmen. Jag hade givetvis kunnat göra någon lappnings-lösning men valde istället att bara korta av ärmarna lite.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo. Röd mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting.

Och så här såg pyjamasen ut när den låg i sängen tidigare ikväll:

onsdag 29 februari 2012

Finfina heldressar

Ganska nyss hittade jag bloggen Mockolini - en väldigt rolig upptäckt. Kläderna hon syr är helt fantastiska. Det inlägg som var aktuellt när jag hittade bloggen var det här. En jättefin heldress i blått och rött. Jag blev kär på stört. Nu slumpar det sig så att Mockolini har i dagarna sytt och bloggat i tre år, och vill fira det med en giveaway där presenten är just en heldress. Oj, vad jag är sugen på att få den.

Så hör ni, gå gärna in och kika på vad Mockolini syr (sen behöver ni ju inte anmäla er i giveawayen... jag menar då blir ju chansen att jag får presenten mindre...).

måndag 27 februari 2012

Verktygströja

Den här tröjan låg först tillklippt ett bra tag. Jag kunde då inte bestämma mig för vilken färg jag skulle sätta på kantband och muddar, jag hade inget bra limegrönt, eller turkost för den delen att matcha med. Då stötte jag på det här inlägget hos Brallan syr, och insåg att jag behöver ju inte matcha alls. Så jag frågade helt enkelt sonen vilken färg han ville ha. Och givetvis valde han svart. Det är ju så coolt. Jag hade kanske hoppats på orange eller cerise eller grönt eller något annat lite roligare. Men den som gett sig in i leken... så det blev svart. Funkar ju görbra såklart.

Sen låg den halvsydd ett tag. Det var ju det där med tid och bristen på densamma. Men så tog jag tag i det. Och så blev den färdig.

Material: Turkost verktygsjersey från från Znok. Svart jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 - skulle jag tro i alla fall, jag kommer faktiskt inte ihåg helt säkert.

Storlek: 104/110.

söndag 26 februari 2012

En pyjamas färdig

Jag har sytt nästan alla pyjamaser som dotterna haft (alla har dock inte lyckats komma till bloggen). De sitter helt enkelt så mycket bättre än de gamla jag hade kvar sen sonen. Dessutom kan jag då sy utan knappar på magen, vilket känns bra eftersom dotterna hemskt gärna sover på mage.

Nu senast har jag sytt två stycken i storlek 86-någonting. En är klar, och dottern premiärsov den i natt. Den verkade funka helt okej att sova i. Nu ska jag se om jag kan färdigställa den andra hyfsat snart också. Det är bara svårt att hitta sytid mitt i heltidsjobb, träning, familjetid, städ, tvätt, disk och matlagning, men allt handlar ju egentligen bara om prioritering.

Knapparna i denna pyjamas är förresten satta med en Prymtång. Jag har ända tills nu jobbat med hammare när jag satt knappar, men så fick jag en tång av en kär vän i torsdags. Oj vad roligt! Och så mycket smidigare det var att jobba med den.

Material: Uggle-interlock från Znok. Turkos mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting. Den funkar redan nu på dottern som precis påbörjat storlek 80, fast grenen hänger väl i och för sig nere vid knäna...

lördag 18 februari 2012

Hemliga byxor

Någon gång under december eller januari syddes dessa byxor. Sonen var i behov av fler mysbyxor och det gröna collagetyget hade jag köpt redan under hösten någon gång i syfte att sy just mysbyxor till sonen. Men då kom heltidsarbetet i vägen, så det blev inga byxor just då. Men nu så var det dags.

Jag bestämde mig för att använda ett mönster ur Ottobre med en annan variant på fickor, och i fickorna lät jag apor från djungeln titta fram. Sonen var ideligen och kollade vad jag gjorde, och verkade helt med på noterna. Möjligen blev han lite besviken när det visade sig att den svarte midjeresåren inte skulle synas - svart är ju så snyggt! Så var byxorna färdiga och jag var nöjd, tyckte de blev himla bra. Sonen blåvägrade ta på dem. Det var ju helt fel fickor! Såna fickor kan man ju inte ha! Han skulle absolut inte ha dem. Jaja, tänkte jag, de åker ner i hans låda i alla fall, han lär väl glömma. Glömde gjorde han knappast. Så fort jag plockade fram de här byxorna när det var dags att ta på sig så ylade han att det var helt fel fickor! Det irriterade (eller kanske till och med sårade?) mig att han inte ville ha dem, jag var så nöjd med dem och ville inte att de skulle bli liggande. Till slut startade jag en övertalningskampanj och förklarade att de här fickorna var så kallade hemliga fickor, dem kunde man ha massa hemliga saker i utan att någon visste. Inte alls som vanliga fickor. Sonen blev onekligen lite intresserad. Men ta på sig dem, nej, det tänkte han faktiskt inte göra. Inte idag i alla fall. Men nästa lördag, då skulle han ha dem. Okej tänkte jag, det ska bli intressant att se. Och som jag skrev tidigare, han glömmer inte. Nästa lördag plockade han själv fram byxorna och förklarade att idag skulle han ju ha de hemliga byxorna. Och så var de helt plötsligt accepterade.


Material: Grön collage och turkos mudd från Skroten, djungel-strechfrotté från JNYdesign.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 23).

Storlek: 104.

I dagarna kollade jag runt lite på massor av andra inspirerande sybloggar och hittade då de här byxorna hos Brallan syr. Först tänkte jag - nämen det är ju precis som mina byxor! Sen inser jag att de är ju egentligen inte så lika - grön collage och djungel är väl de gemensamma nämnarna. Men det är ändå roligt att se hur nära man kan komma varandra is slutresultat utan att känna till varandras idéer.