söndag 13 mars 2011

Flodhästpyjamas

En till pyjamas till lillskruttan. Samma mönster som sist, den här gången tillklippt med sömsmån, så den är alltså lite större. Sitter lite lösare och kommer förhoppningsvis passa lite längre därmed.

Som synes gjorde jag en annan variant på halsknäppning den här gången, en farfarsknäppning med kantband kanske man kan kalla det. Det blev inte så jättebra längst ner, lite bubbligt på ena sidan. Men det fyller sin funktion, och det är väl egentligen huvudsaken.

Jag borde kanske gett mig till tåls med att fota till imorgon så att jag hade fått lite dagsljus, då hade färgerna antagligen blivit lite bättre återgivna. Men dels var alla andra pyjamaser i tvätten, och dels hade jag tid att fota tidigare ikväll, det är inte säkert jag har imorgon tänker jag. Därmed blev det ett kvällsfoto i lampornas sken, och färgerna på tygerna är inte särskilt väl återgivna. Flodhästarna är lila och muddarna limegröna (den turkosa färgen på kantbanden stämmer med verkligheten).

Material: Vit jersey med lila flodhästar från Skroten, turkos och limegrön mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.

Storlek: 62 (förra pyjamasen är nog mer någonstans mellan 56 och 60 i storlek).

Nu: Ska jag gå upp och lägga mig bredvid dottern som redan ligger och sover gott i sin nya pyjamas. Har jag tur är det en magisk pyjamas jag sytt, då kanske hon sover hela natten!

Och: Tack för alla tankar om standardsida för axelknäppning. Vet att det inte spelar någon roll egentligen på vilken sida knäppningen sitter, men det vore intressant att veta varför den alltid sitter på samma sida på köpta plagg. =)

2 kommentarer:

Liten Lucky sa...

Jättefin!

Emblan sa...

hej många fina saker du syr, och så proffsiga dina kanter ser ut med banden, vill också få till det sådär bra :) kram