torsdag 22 april 2010

Orange byxor

Jag är lite tokig när det kommer till färg tror jag. När det gäller sonens kläder blir det mycket färger, gärna i sköna (udda?) kombinationer. En färg jag gillar väldigt mycket när det kommer till kläder till sonen är orange. Orange är lite som killarnas motsvarighet till cerise (därmed inte sagt att killar inte kan ha cerise) - en lysande färg som piggar upp. Och nu har jag sytt ännu ett orange plagg till sonen, ett par byxor.

Materialet är någon sorts stretchig twill som jag hittade i en stuvlåda på Skroten. Tanken är att de ska funka som typ jeans när det såpass varmt att man inte behöver ha överdragsbyxor på längre. Mönstret är faktiskt samma som för de överdragsbyxor jag sytt tidigare, med den ändringen att de är tillklippta utan sömsmån. Men jag hade nog kunnat ta bort ytterligare någon centimeter på bredden, de hade kunnat vara lite smalare och därmed fått lite bättre passform.

Material: Orange twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

1 kommentar:

Malin sa...

Tack för tipset om överdragsbyxor! Jag lånade boken på bibblan igår och har klippt till ett par hemma. Får se om de blir lika bra som dina. Är de små eller stora i storleken? Jag ska göra ett par till Anton och tog 74/80 (han är ganska stor).