Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.Blev lite missnöjd med halsen, dragkedjan slutar en centimeter för långt ner. Detta trots att jag försökte passa in den så att den skulle sluta precis i gränsen mellan framstycket och kragen. Började klippa bort överflödigt tyg från kantbandet samtidigt som jag funderade på om jag skulle orka sprätta för att höja upp dragkedjan, insåg samtidigt att det är svårt att sy kantband om man inte har lite överflöd, så jag gav upp tanken på sprättning och accepterade att den är lite öppen i halsen.
Material: Turkos microfleece och orange muddväv från Skroten i Kinna.
Mönster: Ottobre 6/2007, modell 24. Men jag har förändrat och förenklat en del. Halvlång dragkedja istället för hellång, kantband istället för muddar, längre krage och inga fickor.
Storlek: 92/98.
4 kommentarer:
Vad snygg!! Färgkombon är helrätt!!
Apropå din fråga om halsringning på tröja så tror jag att det kan vara så att man glömmer om det ska vara sömsmån - då blir halsen trång - alternativt att det enligt mönstret ska vara ribrullå (eller vad heter det när man sätter som en kort mudd i halsen?) och man väljer kantband - då blir halsen stor. Har hänt mig flera gånger... Nu känner jag dock de mönster som jag brukar använda så nu gör jag sällan fel :)
Hmmm, en sak till. Det är möjligtvis inte så att du jobbar/har jobbat med min svärmor, Monika, på högskolans bibliotek i Borås?! Tycker jag känner igen din andra blogg efter tips för länge sedan från henne... :) Då när jag själv var nybliven mamma!
Jättesnygg tycker jag och jag tror faktiskt det är bättre att den är lite större i halsen än tvärtom. Är imponerad att du fick till dragkedjan överhuvudtaget :) säger hon som inte kan sy...
Vad himla fin den blev
Skicka en kommentar