Mönster: Eget jag svängde ihop utifrån en köpt mössa. Men hur man syr mössor har jag lärt mig genom KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
söndag 20 mars 2011
Brun molnig mössa
Mönster: Eget jag svängde ihop utifrån en köpt mössa. Men hur man syr mössor har jag lärt mig genom KokaLal:s suveräna mössinstruktion.
söndag 13 mars 2011
Flodhästpyjamas
Material: Vit jersey med lila flodhästar från Skroten, turkos och limegrön mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.
Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.
Storlek: 62 (förra pyjamasen är nog mer någonstans mellan 56 och 60 i storlek).
Nu: Ska jag gå upp och lägga mig bredvid dottern som redan ligger och sover gott i sin nya pyjamas. Har jag tur är det en magisk pyjamas jag sytt, då kanske hon sover hela natten!
Och: Tack för alla tankar om standardsida för axelknäppning. Vet att det inte spelar någon roll egentligen på vilken sida knäppningen sitter, men det vore intressant att veta varför den alltid sitter på samma sida på köpta plagg. =)
tisdag 1 mars 2011
Tågpyjamas
När jag nyligen plockade fram kläder som jag lagt undan efter sonen hittade jag en body från Katvig som hade knäppning fastsatt i kantband uppe på ena axeln. Tänkte att jag skulle prova den typen av knäppning på denna pyjamas. Så idag när jag satt och slösurfade runt lite på måfå bland lite gamla sybloggsinlägg så insåg jag att jag också sett det hos Gekko och hos Le petit, men det var inget jag kom ihåg förräns jag råkade stöta på Le petits inlägg idag.
Material: Tågtyg från Jofotex, röd mudd inköpt någon gång för längesen någonstans.
Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.
Storlek: 62.
söndag 27 februari 2011
Byxpåfyllning
Tre par byxor har det blivit. Samtliga i velour och samtliga efter samma mönster. Däremot är det några småsaker som skiljer dem åt.
De gröngulrandiga byxorna fick bruna muddar nere och en resårkanal i samma bruna muddväv helt enkelt eftersom jag enbart hade 50 cm av detta tyg och det inte skulle räcka på längden om jag sydde på mitt vanliga sätt (samma som de orangea och blåa). Det roliga med det här tyget är att jag köpte det för ett år sedan i syfte att sy byxor åt sonen då. Men när jag kom hem från Skroten med tyget tyckte jag inte att det var så fint längre, så tyget blev liggande. Nu blev det alltså byxkris här hemma och det kändes lite dumt att inte utnyttja de tyger jag faktiskt hade liggande. Jag tvekade dock länge vid detta tyget, tyckte fortfarande inte att det var så fint. Men när byxbenens var utklippta blev jag helkär i tyget igen. Det tedde sig så annorlunda när det inte var ett helt tygstycke. Sen sydde jag ihop byxbenen och jag blev mer och mer kär. När byxorna nu är klara har min kärlek svaltat lite. Jag ångrar lite att jag inte lade ner mer tid på den, jag kan tycka att jag borde gjort fickor eller nåt som bröt av ränderna lite. Dessutom tycker jag nog att midjeresåren är lite för smal, proportionerna blir inte riktigt rätt. Det hade varit bättre om jag använt samma resår som jag hade i dessa byxorna, men se den resåren var slut här hemma, och jag orkade inte vänta tills jag fått tag på ny. Summa summarum, byxorna blev okej, men de kunde blivit bättre om jag lagt ner lite mer tid (fast det gäller väl nästan alltid).
Material: orange och gröngulrandig velour från Skroten, brun mudd från samma ställe. Bamseblå velour från min mors tyggömmor.
Mönster: Eget (med mått utifrån köpebyxor).
Storlek: 98
Plus: Byrålådan är påfylld med tre nya färgklickar till byxor och tyger som värmt hyllan i syrummet använda.
Minus(?): Sonen har inte särskilt många "neutrala" byxor. Får se om jag har några lite mörkare tyger att sy byxor av också.
söndag 30 januari 2011
Body och byxa som passar
För 16 dagar sedan kom Lillasyster till världen. En alldeles perfekt rundkindad liten tjej med ganska mycket mörkt hår på huvudet. Hon var 48 cm när hon föddes och har väl inte växt jättemycket på längden under de här första två veckorna. Byxorna är därmed lite stora, eller långa, och samma sak gäller för igelkottsbodyn, den är lite lång (men det syns ju inte på bilden). Men hon verkar hur som helst trivas i sina nya kläder, och vi trivs massor med att hon äntligen är här.Nu börjar det bubbla upp en massa idéer om vad jag vill sy till henne, så nu ska jag väl bara försöka hitta tiden också. Först ut blir nog en filt till bilbarnstolen, i samma stuk som de som Thea och Gekko sytt tidigare. Sen kanske något par hängslebyxor, och någon body. Men jag ska som sagt bara hitta tiden eller kanske bara prioritera sömnaden lite högre och stryktvätt och dammsugning lite lägre.
tisdag 4 januari 2011
Jag är med och tävlar om en läcker börs
För tillfället kan man tävla om fyra(!) stycken små börsar hos henne. Fyra vinnare alltså som får en börs var. Klart att man vill ha en sån, jag hoppas jag vinner, för jag tror att den vore smidig att ha i skötväskan med småprylar i nu när det är dags för skötväska igen vill säga.
måndag 20 december 2010
En julklapp är avklarad
Ett par lilarandiga mysbyxor i velour, en tunika i blommig jersey, ett par jeans i mjuk jersey, en tröja i grönt fordonstyg och slutligen en klänning i rosamönstrat bomullstyg. Mönstren kommer allihop från Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Lisa är 34 cm lång, och närmaste storleken i boken var 37 cm, så jag har kortat av lite här och var, och gått lite på känn (som vanligt). Hoppas att de passar, jag är nog minst lika spänd som systerdottern inför Lisas test av kläderna. Förresten så har systerdottern ett likadant lila set (obloggat inser jag nu), så nu kan de matcha varandra Lisa och hon.Att sy dockkläder är väldigt roligt faktiskt, det går fort och man behöver inte tänka så himla mycket på komforten. Nu ska jag färdigställa två, eller möjligtvis tre, plagg till som sonen ska få till den docka han ska få i julklapp. Fördelen där är att den dockan har jag här hemma så den kan jag prova på när jag vill.
tisdag 14 december 2010
Svampbody
Ytterligare en body till trollet är klar. Denna gång med knäppning på axeln. Mönstret är från en "Allt om handarbete", och jag har sytt från det tidigare (men de bodiesarna har jag tydligen inte bloggat om). Och därmed vet jag att mönstret är lite "högt" i halsen, och då speciellt baktill. Så för att vara på den säkra sidan mätte jag mot en köpebody som jag har för mig satt bra på sonen och klippte ur lite bak i nacken på det här mönstret. Om det blev bra eller inte den här gången återstår att se. I halslinningen behövdes förresten bara en knapp längst in mot halsen, och den sydde jag in dolt i kantbandet på den här bodyn också.
Angående tyget, så är det väldigt tunt, så det här får väl helt enkelt bli en "jag ligger under en filt och chillar"-body, för den kan nog vara lite för kall att ha på utan något över i vårt lite småkalla hus.Material: Svampjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten.
Mönster: Allt om handarbete 09/2008.
Storlek: 55 (enligt mönsterarket).
Orosmoment: Funderar på om den är lite vid i halsen. Men jämför jag med en köpebody så verkar den inte vara det. Jaja, det återstår väl att se. Eventuellt skulle jag dragit lite mer i kantbandet i halslinningen när jag sydde fast det.
måndag 13 december 2010
Igelkottsbody till trollet
En body med igelkottar på mage och ärmar, men med brunt bakstycke. Igelkottarna går lite upp- och nedför en backe på magen ser det ut som. Jag lade ut mönstret om och om igen, men kom tillslut fram att trycket måste vara snett. Igelkottarna gick inte att få raka. Men jag tycker inte det gör så mycket, de ser rätt sköna ut där de stretar på för att komma uppför och nedför den där backen.Jag valde att göra kantbanden är ganska breda (1,5 cm), min tanke var nog att de skulle bli mjukare då, dessutom valde jag att låta huvudöppningen gå hela vägen från halslinning till armhåla. Nu i efterhand är jag lite orolig för att det blev lite väl bylsigt och tjockt med tyg i armhålan, där blev ganska mycket tyg med kantbanden också, men jag hoppas att det inte blir obekvämt.
Funderade ett tag på att sätta vanliga knappar i halsknäppningen, alltså att ha en tryckknapp (den dolda som sitter precis vid halsen) men att de två synliga knapparna skulle vara vanliga. Men jag var själv lite osäker på om det skulle bli för knöligt, och vid konsultation med maken gick vanliga knappar helt bort. Det blir alldeles för jobbigt tyckte han, tryckknappar ska det vara, det är svårt nog att ta på såna små bebisar som det är menade han. Och tja, det kan han ju ha rätt i. Så det blev tre tryckknappar i halsen och tre vid blöjflärpen nedtill.
Material: Igelkottsjersey från från Stoff & stil, brun jersey från Skroten och orange jersey från Mjuka tyger.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat vid blöjflärpen.
Storlek: 56.
lördag 11 december 2010
Par i byxor
Köpte den här velouren i början av hösten när jag var på Skroten. Tänkte det skulle bli ett par byxor till sonen, men sen blev det liksom aldrig av. Men så nu tyckte jag minsann att det var dags. Plockade fram tyget och började klippa till. Sonen kommer förbi och undrar vad jag gör, "Gö du mamma?". Jag förklarar att jag ska sy byxor till honom, visar tyget och undrar om han tycker det är fint. Och jo, det gör han ju, "sy byxor till mig och till bebisen?". Tja, jag hade ju tyg över, och alla vettiga förlag han har gällande den kommande bebisen försöker jag ta vara på. Så nu blev det ett par byxor till bebisen också, och bebisens första hemmasydda plagg blir syskonmatchat. Där ser man, undrar om det är så det kommer se ut för syskonen här hemma... Vi får väl se helt enkelt.

Material: brun- och turkosrandig velour från Skroten, brun mudd från samma ställe.
Mönster 1: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här, fast med lite annan typ av ficka. Fickan går upp till midjeresåren, istället för att vara halvcirkelformade och börja och sluta i sidan.
Mönster 2: Egenritat utifrån byxor som sonen hade när han var liten.
Storlek: 98 resp 56.
Osäkerhetsaspekt: Inget av paren är provade (för det minsta paret kanske det inte är så konstigt), så vi får väl se hur de passar.
lördag 20 november 2010
Pyjamasen passar
Pyjamasen passar utmärkt, håller honom varm och är mäkta populär. Funderar på att sy fler, om jag bara hade något givet tyg...
fredag 19 november 2010
Följer man reglerna så kommer muddarna på plats
Byxorna sydde jag för lite mer än ett år sedan. Hittade en bild som jag tydligen tog 2/11-2009:
Då alltså utan muddar. Linningen på byxorna är för övrigt sydd i brun velour, och givetvis är det resår däri.Nu ser byxorna ut så här. Ett år och två muddar senare:

Lite slitnare (främst i linningen), lite längre och framför allt smutsigare (eftersom jag valde att sätta på muddarna innan jag slängde dem i tvätten efter gårdagens användning - helt enligt tanken "gör jag det inte nu på en gång blir det inte gjort"). Som synes är muddarna i en något mörkare brun än linningen, men eftersom jag inte hade någon ljusare brun mudd så fick det bli såhär.
Att jämföra byxorna på de bägge bilderna är förövrigt inte så stor idé - ljusförhållandena är helt olika. Den första bilden är tagen i skenet av två starka halogenbygglampor (det var mitt under förra höstens renovering) och den andra bilden är tagen under vår köksbordslampa. Därmed inte sagt att byxorna inte har förlorat i lyster och färg, men jag undrar om de verkligen förändrats så mycket som det ser ut på bilderna.
torsdag 18 november 2010
Man ska inte bryta sina regler
Jag klippte till muddarna, sydde ihop dem, nålade fast dem och sydde fast första. Fick dra rejält eftersom jag antingen gjort mudden lite för smal eller så var byxorna helt enkelt lite för vida. Jaja, det gick bra i alla fall, mudden kom på och bra blev det också. Tills jag kom på: Nej! Jag hade ju nålat på muddarna fel - inte räta mot räta utan räta mot aviga. Mudden var alltså påsydd på avigan av byxorna...
Åh, varför gör man så. Man ska inte sy när man är trött. Eller i alla fall - jag ska inte sy när jag är trött - men ändå insisterar jag. Istället för att snabbt och lätt slänga på två muddar och ha det klart har jag nu sytt på en mudd och sen sprättat. Och återigen lärt mig en läxa, frågan är bara hur länge jag kommer ihåg den den här gången. Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. Muddarna syr jag på imorgon, om jag är pigg då...
tisdag 16 november 2010
Försöksfilt
Jag har sedan gått och funderat på vilka tyg jag vill kombinera till Filten. Men jag har inte kommit på något bra. Var lite sugen på att göra en lila variant, men kom på att om det ligger en flicka i magen så vill jag nog inte att Filten ska vara lila. Så jag fortsatte fundera. Medan jag funderade kom jag på att jag kunde ju kanske testa att sy en filt under tiden jag funderade liksom. Problemet var bara att jag inte hade tillräckligt mycket velour hemma i en färg så att det skulle räcka till en filt. Men så kom jag på att jag kan väl kombinera två olika färger då kanske. Så fick det bli. Sen kombinerade jag ihop det med en blommig interlock som jag köpte av MG-tyger på en symässa i Göteborg för typ två år sedan, och så orange kantband på det. Okej, nu var tygerna valda, bara till att sy då.
Jo, "bara att sy". Haha.
Jag började med att sy ihop de två velourbitarna. Helt omöjligt att få till en rak sömn. Jag provade förvisso bara två gånger, men jag kände att om jag skulle fortsätta sy lite längre in och lite längre in så skulle det snart inte vara så mycket filt kvar. Så jag gav mig. Konstaterade att den sömmen får vara lite krokig. Ska man få den rak behöver man nog ha ordentligt med tyg att klippa av och inte två stuvbitar som man vill få ut mesta möjliga av. Funderade på att sticka ner sömsmånerna åt varsitt håll, men eftersom jag sytt två sömmar bredvid varandra så blev det typ omöjligt, jag skulle i så fall behöva sprätta och det orkade jag inte med.
Sen klippte jag till en bit interlock som motsvarade de hopsydda velourbitarna. Jobbade sedan ett tag med att få dem obubbliga och släta mot varandra. Nålade ihop dem. Klippte kantband och nålade fast detta. Sydde fast kantbandet med 1 cm sömsmån. Började vika över kantbandet och insåg att jag klippt för smalt kantband. Jag hade inte tänkt på att det var dubbla lager tyg, plus att avigsidan inte skulle vara dold den här gången. På en filt finns ju liksom ingen avigsida, på baksidan på kantbandet måste ju se respektabel ut. Hur som helst, jag orkade inte sprätta bort det jag gjort, så jag fortsatte vika och dra i det lite för smala kantbandet. Fick nålat fast det och började sy. Sydde fast kantbandet helt och hållet, och som omväxling (eller av en slump på grund av kass sömnad under första delen av kantbandssömnaden) valde jag att sy två varv med tvillingnålen på kantbandet. Det gjorde faktiskt ganska mycket för filten. Från att ha haft ett misslyckat kantband fick den nu en kantning som ser ut att ha en viss tanke bakom.


Så, filten blev färdig. Men vi kan väl säga så här, det är inte Filten. Jag får fortsätta fundera på tygval och se vad jag kan koka ihop. Och när det är dags att sy den filten hoppas jag att jag kommer ihåg följande:
1. Jobba med tillräckligt mycket tyg, inte bara massa stuvar.
2. Om jag ska sy ihop två velourstycken, se till att ha tillräckligt med sömsmån för att kunna sticka ner dem. Men det säkraste sättet för att få en snygg filt är nog att inte sy ihop två velourstycken - även om slutresultatet skulle kunna bli riktigt snyggt så har jag inte tålamodet för att få till det så där riktigt snyggt.
3. Kantbandet måste vara minst 5 cm brett.
4. Använd strykjärnet innan filten är färdig.
Någon som har andra tips för filtsömnad?
Men filten har legat hemma i soffan ett tag nu, och jag måste ändå säga att den växer. Alltså inte på så vis att jag sytt någon sorts magisk filt som blir större och större, men jag blir mer och mer förtjust i den faktiskt. Vi får väl se, kanske är det en av två Filtar.
onsdag 10 november 2010
Vinterpyjamas
Material: Är inte helt säker på vad för sorts tyg det är. Tycker mest det påminner om tunn collage. Men det är köpt på Mjuka tyger. Den bruna mudden vet jag faktiskt inte var jag köpt.Mönster: Mina vanliga möster. Dvs tröjan är från Ottobre 4/2004 (modell 35) och byxorna är tightsen (modell 28) i Ottobre 6/2007.
Storlek: 92/98.
Plus: Pyjamasen är använd en natt och verkar både bekväm och den håller killen varm.
Minus: Halsringningen blev kanske lite vid. Eventuellt skulle mudden i halsen varit ändå lite mindre. Tycker det är så svårt med halsringningar - huvudet måste ju liksom komma igenom, men samtidigt vill jag inte ha för vida halsar heller.
söndag 3 oktober 2010
Röd djungeltröja
Hur som helst, ett tag var jag inne på mörkgrön rygg och mörkgröna ärmar. Eller orange-gul rygg och turkosa ärmar, eller kanske tvärtom. Till slut blev det röd rygg, röda ärmar och turkos halslinning. Ett ganska säkert kort. Än har jag inte provat tröjan på sonen, men jag tror nog att den ska passa utan problem (peppar peppar).
Material: Djungelinterlock från JNY-design, röd interlock från Skroten, turkos mudd från Myrins textil.Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 92.
lördag 2 oktober 2010
Korta landskapstights
Som synes är rosa en uppskattad färg här hemma för tillfället. När det dessutom kombineras med Bamse på något vis, då är lyckan total.Material: landskapstyg från Jofotex, röd mudd som jag inte minns var jag köpt.
Mönster: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.
Storlek: 92. Fast lite korta.
tisdag 28 september 2010
Randiga mysbyxor
Jag ska erkänna att jag satt länge och klurade på hur jag skulle få till det där med fickorna. Men till slut, efter mycket tankemöda fick jag till det. Och slutresultatet, vad gäller fickorna alltså, blev jag väldigt nöjd med.

Material: grön- och blårandig tjockare jersey(?) från Skroten, grå mudd från samma ställe.Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här och här faktiskt - fast med muddar nedtill, och en annan typ av ficka.
Storlek: 98.
Plus: Att fickorna blev så bra. Att jag tänkte rätt!
Minus: Är fortfarande inte helt övertygad om tygets förträfflighet. Antagligen för att byxorna är ganska svårmatchade i nuläget (tänk om jag hade förmågan att tänka i kollektioner, som Oh Yeah Baby lyckats så bra med). Sen kanske fickorna skulle varit lite mindre, men äsch, nu får man plats med massa grejer i fickan istället.
söndag 26 september 2010
Mjuka jeans
Ganska mjuk denim, som trots det är relativt tjock hittade jag i en tyghög härhemma. Kombinerade lite med trikå för att få en lite mer mjuk stil på det hela.

Material: blå mjuk denim från en stuvlåda på Skroten, grå mudd från samma ställe. Randig interlock från E-slöjd.Mönster: Ett väldigt förändrat Ottobre 1/2008, modell 19. Samma som här - fast med resår nedtill, och utan fickor bak.
Storlek: 92.
Plus: De funkar väldigt bra att både ha under regnbyxor, men står emot smuts- och fukt alldeles ypperligt också. Ett annat plus är väl att jag, precis som så många andra i sybloggsvärlden gått och drabbats av den stora tröttheten. Hur det kan vara ett plus? Tja, det beror ju faktiskt på en väldigt bra sak. Min inneboende är beräknad att titta ut i mitten av januari, så än är det en del tid kvar att fundera över småplagg som ska sys.
Minus: Jag drog lite för mycket i byxdelen när jag sydde fast midjemudden. Det ledde till att ena fickan är helt sträckt upptill, medan den andra inte är det. Jag märkte det först efter att jag hade stickat ner sömsmånen, och orkade inte sprätta. Ett plus i allt det är väl att det syns i stort sett inte när sonen har byxorna på sig.
lördag 17 juli 2010
Gröna elefanter och röda husvagnar

Här är två tröjor som syddes färdigt innan sommar och semester, men som aldrig fastnade på bild innan de användes. Istället blev det ett foto efter första tvätten.
Material: Vit jersey med gröna elefanter från Stoff & stil, brun jersey från Skroten. Vit jersey med röda husvagnar och från JNY-design, blå jersey från Skroten.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 92.