
Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från JNY-design.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 92/98.

Material: Gult nattågstyg (jersey) från Jofotex, brun jersey med lycra från Skroten.
Från början var jag lite skeptisk till farmertyget från JNY-design, men så tänkte jag att sonen älskar ju verkligen djur och han skulle nog tycka om en tröja i det tyget. Och jag gillar det faktiskt mer och mer.
Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.
Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.
Dessa är sydda efter ett annat mönster än de jag sydde till sonen eftersom jag tyckte att sonens byxor blev lite väl vida. Kollade runt efter ett mönster i några olika Ottobre-tidningar och föll till slut för en modell som egentligen skulle sys i collagetyg, och ha mudd upptill. Förändrade mönstret lite (förlängde liv och ben) och körde sedan på. Så här i efterhand kanske jag skulle vidgat mönstret lite upptill, är rädd att de är för tighta från grenen och uppåt. Försökte få prova dem på kusinen i ett tidigt skede men fick ett blankt nej helt utan förhandlingsmån. Så jag sydde vidare på de oprovade byxorna.
Klockan var tio över tio igår och jag skulle egentligen gå och lägga mig, fick syn på djungeltyget och tänkte - nej men en mössa kanske... Och så blev det. Sonen är elefantfrälst och jag ville därför ha elefanten i centrum.
Materialet är någon sorts stretchig twill som jag hittade i en stuvlåda på Skroten. Tanken är att de ska funka som typ jeans när det såpass varmt att man inte behöver ha överdragsbyxor på längre. Mönstret är faktiskt samma som för de överdragsbyxor jag sytt tidigare, med den ändringen att de är tillklippta utan sömsmån. Men jag hade nog kunnat ta bort ytterligare någon centimeter på bredden, de hade kunnat vara lite smalare och därmed fått lite bättre passform.
Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.
Orangea även denna gång. Jag gillar orange. Förutom att det är en protest mot de mörka och murriga färger jag ser i affärerna så är det faktiskt himla praktiskt med färgstarka kläder. Man har lättare att se småtrollen när de pinnar iväg på äventyr i ett obevakat ögonblick, och de händer rätt ofta här hemma....kan leda till kreativitet på annat håll. Återstår att se om de blir verklighet. Men det är i alla fall ett utkast på sommarbyxor i 3/4-längd åt sonen.
Den här applikationen blev lite bubblig. Tror att det beror på att jag inte fick Totaly Stable-grejen att fästa ordenligt. Vet inte varför det blev så. Men till nästa applikation vet jag i alla fall att jag inte får ta den lata vägen och strunta i att den inte fäster överallt.
Material: Denimblå interlock(?) från Skroten.
Den här pyjamasen är lite bredare än den förra jag sydde, och istället för att ha knäppning hela vägen har jag denna gång valt att sätta knäppningen i grenen. Den är ganska stor, för att inte säga väldigt stor, på sonen just nu. Han premiärsover den just nu faktiskt, och när jag satte på honom den tidigare ikväll såg det ut lite som om han hade såna där haremsbyxor på sig. Grenen hänger strax nedan för knäna och byxbenen är hopkorvade. Han kommer kunna ha den här pyjamasen länge, så mycket kan jag säga. Frågan är bara vad han kommer tycka om att ha en hel pyjamas när han närmar sig tre. Just nu tycker i alla fall jag det är jättebra med hel pyjamas på honom eftersom han vägrar ha täcke på sig. Med helpyjamas vet man i alla fall att det inte glipar någonstans i hans kläder.
Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.
Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.
Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.