söndag 30 maj 2010

T-shirt i gult fordonstyg

Sydde en t-shirt i det gula fordonstyget från JNY-design till en kompis son. Dessvärre drog jag lite väl mycket i kantbandet till halslinningen när jag sydde fast det, vilket syns lite på tröjan då det gula tyget har en liten tendens att rynka sig just vid halsen. Det tror jag inte syns så tydligt när tröjan väl är på, så det gör inte så mycket. Men problemet är att halslinningen blev för litet för kompisens sons huvud. Det kommer liksom inte igenom. Jag var lite orolig för detta när jag upptäckte misstaget med kantbandet, men när jag testade tröjan på min son, som är precis året yngre än kompisens son, och där gick tröjan på utan några större problem. Men det är klart att det kan bli problem när man är ett år äldre, och dessutom inte gillar trånga saker över huvudet. Nu är frågan om jag ska försöka vidga halslinningen antingen genom att sprätta och sy nytt eller genom att klippa precis utanför kantbandet och sy på nytt. Alternativet är att sy en helt ny tröja... Sprätten är jag inte så sugen på då jag för tillfället har två andra sprättplagg som ligger och väntar. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer så småningom.


Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från JNY-design.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92/98.

lördag 29 maj 2010

Gul tågtröja

Ytterligare en tröja har sett dagens ljus. Inga direkta konstigheter - samma mönster som vanligt. Sonen gillade tröjan eftersom den var "Gyyyl" och dessutom var det ju tåg på. Tyget kommer ursprungligen från Jofotex, men jag har faktiskt köpt det av Krimskrams som hade lite tygrensning hemma.

Material: Gult nattågstyg (jersey) från Jofotex, brun jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 9 maj 2010

Två T-shirts

Här är två andra tröjor som blivit klara det sista. En igår och en idag på morgon. Denna gång med kort ärm.

Från början var jag lite skeptisk till farmertyget från JNY-design, men så tänkte jag att sonen älskar ju verkligen djur och han skulle nog tycka om en tröja i det tyget. Och jag gillar det faktiskt mer och mer.

Båda tröjorna fick en lite diskret brun halslinning - nån måtta får det vara på min färghysteri kom jag fram till.

Material: Gult apor&lejon-tyg (jersey) samt turkos farmertyg, båda från JNY-design, bryn jersey med lycra från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Kom ihåg: Det är snyggare att ha sömmen i nederkant 2 cm in stället för 1,5 cm. Notering enbart för mig själv. =)

Röd fordonströja

Brist på tröjor i sonens garderob har resulterat i lite sömnad för min del. Under gårdagen var sonens farbror här och sysselsatte sonen i ett par timmar - så då fick jag sytt en hel del - helt underbart bra.

Först ut var en långärmad tröja i JNY-designs röda fordonstyg. Funderade ett tag över vad jag skulle ha för färg på kantbandet i halsen och bestämde mig för gul. Min beslutsamhet blev än större när jag såg inlägget med den här läcka bilden hos Älsklingsfrö. Så härlig kombination.


Material: Rött fordonstyg (jersey) från JNY-design, saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

söndag 2 maj 2010

Turkos fleecetröja igen

Den här fleecetröjan var ju lite väl vid i halsen på grund av att jag sydde i dragkedjan lite fel. När jag väl provade den på sonen visade det sig att det var värre än vad jag trott. Det blev en riktigt stor glipa upptill, och det kändes inte helt okej. Jag gick och funderade på hur jag skulle lösa det, kunde jag göra några ändringar på tröjan? Eller skulle jag ge mig på att sy en ny? Även om det inte är något komplicerat, eller ens långdraget, projekt att sy en ny så kändes det surt att behöva göra en ny när jag redan gjort en som bara låg här hemma.

Idag hade vi så besök av sonens kusin, och jag bad henne om lite hjälp. Jag ville prova tröjan på henne för att se om den var stor i halsen på henne också, för att få koll på om det var modellen som var kass, eller bara tröjan som var stor. Det visade sig att tröjan var stor. Rätt storlek var nog 104, snarare än 92/98. Tröjan passade kusinen, visst den var fortfarande lite öppen i halsen, men det berodde på min tabbe med dragkedjan som kom för långt ner. Hur som helst, tröjan fick åka med kusinen hem. Kanske är ärmarna lite lite korta, jag erbjöd mig att sy på muddar, men vi kom fram till att det är bättre att hon har den som den är nu, och om ärmarna skulle bli för korta innan tröjan blir för liten så fixar jag muddar då.

Så nu får jag sy en ny till sonen, men det känns faktiskt mycket roligare att göra det nu när jag inte har någon liggandes här hemma redan.

lördag 1 maj 2010

Rosa byxor

Dessa byxor är gjorda i samma sorts tyg som de här. Jag hittade två stuvbitar av något sorts strechigt twilltyg på Skroten som jag föll för. Tänkte genast på byxor, ett par till sonen (som ju redan är gjorda) och ett par till sonens kusin (de här).

Dessa är sydda efter ett annat mönster än de jag sydde till sonen eftersom jag tyckte att sonens byxor blev lite väl vida. Kollade runt efter ett mönster i några olika Ottobre-tidningar och föll till slut för en modell som egentligen skulle sys i collagetyg, och ha mudd upptill. Förändrade mönstret lite (förlängde liv och ben) och körde sedan på. Så här i efterhand kanske jag skulle vidgat mönstret lite upptill, är rädd att de är för tighta från grenen och uppåt. Försökte få prova dem på kusinen i ett tidigt skede men fick ett blankt nej helt utan förhandlingsmån. Så jag sydde vidare på de oprovade byxorna.

För att göra byxorna lite roligare satte jag på fickor bak och sydde kusinens namn på en lapp som jag sydde fast längst ner på högerbenet. Det där med namnet var struligt värre, hade först tänkt sy namnet direkt på byxbenet, men det skulle jag ju givetvis gjort innan jag sydde ihop byxbenet i så fall, så långt tänkte inte jag. Nu fick det bli en lapp som jag sydde på och som medvetet får vara rå i kanterna. Tror jag sydde tre olika lappar innan jag blev nöjd med namnet. Eller nej, nöjd är jag fortfarande inte, men med irritationen över att det inte blev bra så sänktes nöjdhetskravet tillfälligt. Idén att skriva namn med symaskinens sicksacksömn kommer från Näbbgäddas mössor (men hon var smart nog att ha en mall och skriva mycket större, så hennes är mycket snyggare).

Material: Rosa twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 1/2008, modell 19.
Men jag har förändrat en del. Resår uppe och nere, dit med bakfickor.

Storlek: 110.

Hoppas: innerligt att de passar.

fredag 23 april 2010

Djungelmössa

Klockan var tio över tio igår och jag skulle egentligen gå och lägga mig, fick syn på djungeltyget och tänkte - nej men en mössa kanske... Och så blev det. Sonen är elefantfrälst och jag ville därför ha elefanten i centrum.

Den drar sig lite i sömmen, men jag tror att det beror på att jag var lite snål med sömsmånen. Ska ta med mig det till nästa mössa.

Bilderna är tagna med mobiltelefonen precis innan vi gick ut genom dörren till förskolan i morse.

Material: Djungeljersey från JNY-design.

Mönster: KokaLal:s görbra mössinstruktion.

torsdag 22 april 2010

Orange byxor

Jag är lite tokig när det kommer till färg tror jag. När det gäller sonens kläder blir det mycket färger, gärna i sköna (udda?) kombinationer. En färg jag gillar väldigt mycket när det kommer till kläder till sonen är orange. Orange är lite som killarnas motsvarighet till cerise (därmed inte sagt att killar inte kan ha cerise) - en lysande färg som piggar upp. Och nu har jag sytt ännu ett orange plagg till sonen, ett par byxor.

Materialet är någon sorts stretchig twill som jag hittade i en stuvlåda på Skroten. Tanken är att de ska funka som typ jeans när det såpass varmt att man inte behöver ha överdragsbyxor på längre. Mönstret är faktiskt samma som för de överdragsbyxor jag sytt tidigare, med den ändringen att de är tillklippta utan sömsmån. Men jag hade nog kunnat ta bort ytterligare någon centimeter på bredden, de hade kunnat vara lite smalare och därmed fått lite bättre passform.

Material: Orange twill(?) från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

tisdag 20 april 2010

Turkos fleecetröja

Två stuvbitar och en dragkedja blev en fleecetröja. Hade en ganska klar bild av hur jag ville att den skulle se ut när jag började. Problemet var bara att jag inte hade något mönster. Började plöja igenom mina mönsterböcker mina Ottobretidningar i jakt på någon som skulle kunna funka. Hittade ett mönster på en munkjacka i en Ottobretidning, problemet var bara att det började på storlek 11o och sonen drar bara storlek 92. Jämförde lite med en köpt fleecetröja i storlek 92 och 110 verkade ändå inte vara jättestor, så jag bestämde mig för att använda det mönstret. Kortade av axlarna lite, rundande till kragen och klippte sedan till delarna utan sömsmån.

Nu när den är färdig är den lite stor, men bättre det än att den är för liten. Barn växer tack och lov oftare än de krymper.

Blev lite missnöjd med halsen, dragkedjan slutar en centimeter för långt ner. Detta trots att jag försökte passa in den så att den skulle sluta precis i gränsen mellan framstycket och kragen. Började klippa bort överflödigt tyg från kantbandet samtidigt som jag funderade på om jag skulle orka sprätta för att höja upp dragkedjan, insåg samtidigt att det är svårt att sy kantband om man inte har lite överflöd, så jag gav upp tanken på sprättning och accepterade att den är lite öppen i halsen.

Material: Turkos microfleece och orange muddväv från Skroten i Kinna.

Mönster: Ottobre 6/2007, modell 24. Men jag har förändrat och förenklat en del. Halvlång dragkedja istället för hellång, kantband istället för muddar, längre krage och inga fickor.

Storlek: 92/98.

torsdag 8 april 2010

Orange överdragsbyxor

Våren är ju nästan här nu, helt otroligt. Snön smälte bort i ett huj och helt plötsligt är det varmt vissa dagar. Så varmt att overallen är ett minne blott, och fleecefodrade regnkläder kan kännas otympliga. Därför var det dag för ett nytt par överdragsbyxor till sonen. Det första paret sydde jag till honom för ungefär ett år sedan, han har dock växt sen dess (dom gör tydligen det - tänk vilken tur annars skulle man aldrig få sy nytt) så det fick bli ett nytt par.

Orangea även denna gång. Jag gillar orange. Förutom att det är en protest mot de mörka och murriga färger jag ser i affärerna så är det faktiskt himla praktiskt med färgstarka kläder. Man har lättare att se småtrollen när de pinnar iväg på äventyr i ett obevakat ögonblick, och de händer rätt ofta här hemma.


Material: Orange och klarblå bävernylon från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

onsdag 7 april 2010

Tråkiga möten...

...kan leda till kreativitet på annat håll. Återstår att se om de blir verklighet. Men det är i alla fall ett utkast på sommarbyxor i 3/4-längd åt sonen.

måndag 5 april 2010

Rosa t-shirt

En rosa t-shirt till sonens tjejkusin. Temat är samma som för den gula t-shirt jag gjorde till sonen, dvs enkel t-shirt med liten djurapplikation. Att det skulle vara giraffen på den här tröjan kom jag och kusinen fram till ihop. Valde att sätta den på framsidan den här gången, till skillnad mot elefanten på sonens tröja som jag satte bak.

Den här applikationen blev lite bubblig. Tror att det beror på att jag inte fick Totaly Stable-grejen att fästa ordenligt. Vet inte varför det blev så. Men till nästa applikation vet jag i alla fall att jag inte får ta den lata vägen och strunta i att den inte fäster överallt.

Det här är första (men förhoppningsvis inte sista) överdelsplagget jag syr till kusinen som är 3,5 år. Det är lite nervöst för jag är inte helt säker på hur passformen är och än har hon inte provat tröjan.

Material: Rosa och saffransgul jersey med lycra från mjukatyger.se. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 110.

söndag 28 mars 2010

Jeanstights eller tighta jeans

För ett tag sedan var jag på Skroten i Kinna för att pröva lyckan. Hittade bland annat det här tyget, tror att det är interlock, som jag inte kunde motstå. Mörkt denimfärgat - jätteläckert, och görskön kvalitet.

Hittills har det blivit två par tights eller tighta jeans, ett par till sonen och ett par till sonens kusin. För att förstärka jeanskänslan har jag sytt stickningar med orange tråd i sömmarna, det gjorde verkligen pricken över i.


Material: Denimblå interlock(?) från Skroten.

Mönster: Lily leggings, Ottobre 6/2007 modell 28.

Storlek: 92 respektive 110.

Nöjdhetsfaktor: Oförskämt hög.

Pyjamas på


Så här ser pyjamasen ut på sonen nu. Väldigt stor och gott häng mellan benen, men den verkar väldigt mysig att sova i så det gör inte så mycket.

En väldigt trött son för övrigt som bara väntar på vällingen innan sängen.

onsdag 17 mars 2010

Blå-vitrandig pyjamas

Det har blivit en pyjamas till. Egentligen var det inte riktigt meningen, men så var jag på Skroten och hittade en väldigt mjuk och ganska tjock interlock på reabordet. Den är ganska "lös" och utan styrsel så det kändes inte som om det vore en bra idé att sy en tröja i det materialet. Men jag kunde inte komma ifrån att det kostade 39 kr metern, så då fick det bli en pyjamas. Och när pyjamasen väl är färdig känns den jättemysig, nästan så att jag skulle vilja ha en själv (kanske inte i den här modellen dock).

Den här pyjamasen är lite bredare än den förra jag sydde, och istället för att ha knäppning hela vägen har jag denna gång valt att sätta knäppningen i grenen. Den är ganska stor, för att inte säga väldigt stor, på sonen just nu. Han premiärsover den just nu faktiskt, och när jag satte på honom den tidigare ikväll såg det ut lite som om han hade såna där haremsbyxor på sig. Grenen hänger strax nedan för knäna och byxbenen är hopkorvade. Han kommer kunna ha den här pyjamasen länge, så mycket kan jag säga. Frågan är bara vad han kommer tycka om att ha en hel pyjamas när han närmar sig tre. Just nu tycker i alla fall jag det är jättebra med hel pyjamas på honom eftersom han vägrar ha täcke på sig. Med helpyjamas vet man i alla fall att det inte glipar någonstans i hans kläder.

Material: Blå-vitrandig interlock från Skroten, orange mudd och limegrön interlock från Mjuka tyger.

Mönster: Samma som här, men med mycket mer vidd.

Storlek: lappen som sitter i säger 92, men man kan säkert ha pyjamasen om man är strax över 1 meter också.

lördag 20 februari 2010

Gul T-shirt in action

Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.

tisdag 16 februari 2010

Gul t-shirt med djungelrymlingar

Eftersom det blir en del tunnare långärmade tröjor i jersey nuförtiden brukar jag vilja sätta på sonen en t-shirt under. Det har varit lite ont om t-shirtar i sonens låda, och min plan är att jag ska råda bot på det den närmaste tiden.

Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.

Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.

söndag 14 februari 2010

Orange T-shirt med lite tåg

Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:

Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.

Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.

Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.

Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 80/86.

Minus: Att jag inte klippte sömsmån!

Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.

lördag 13 februari 2010

Grön fordonströja

Idag var det sydag igen, härligt! Tre tröjor har legat tillklippta sen en tid, och idag blev nästan alla tre klara. Det som saknas på en av tröjorna är kantbandet i halsen, det kunde jag inte sätta dit eftersom jag inte hade någon bra tråd hemma.

Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:


En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.

Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.

Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 86.

Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.

Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.

söndag 31 januari 2010

Turkos pyjamas med apor och lejon

Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.

Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.

Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.

Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.

Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.

Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.

Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.

Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.