Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.
lördag 20 februari 2010
Gul T-shirt in action
Så här ser den gula t-shirten ut när den sitter på. Idag hade sonen en body under, så den verkar funka som både över- och undertröja. Är väldigt nöjd med passform och storlek, annat är det med den t-shirt jag syr nu, där jag har vanlig mudd till kantband, det blir inte så bra. Men mer om det när den t-shirten är bloggklar.
tisdag 16 februari 2010
Gul t-shirt med djungelrymlingar
Eftersom det blir en del tunnare långärmade tröjor i jersey nuförtiden brukar jag vilja sätta på sonen en t-shirt under. Det har varit lite ont om t-shirtar i sonens låda, och min plan är att jag ska råda bot på det den närmaste tiden.
Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.
Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 86.
Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.
Igår blev ytterligare en t-shirt ihopsatt, en i gul jersey med gröna kantband. För att göra lite mer än "bara" en t-shirt den här gången gjorde jag två applikationer. Eller jag vet inte om jag kan säga att jag gjorde applikationerna, det enda jag gjorde var att klippa ut två bitar ur djungeltyget och sy på dem på bakstycke och en av ärmarna. Så det är ju inte applikationer i den bemärkelsen som andra gör applikationer. Jag använde Theas guide för hur man syr fast applikationer, och jag gillar resultatet. Möjligtvis kan jag känna mig lite elak som satte elefanten på baksidan av tröjan, nu ser ju inte sonen den så bra. Men men, han får väl hålla tillgodo med att titta på apan på ärmen.Material: Saffransgul jersey från mjukatyger.se, djungel- och grön jersey från JNY-design. Totally stable och Vliesofix från Bibbi.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 86.
Minus: Kanske att jag valde att sätta elefanten bak, men jag är inte säker på om det är ett minus eller inte.
söndag 14 februari 2010
Orange T-shirt med lite tåg
Här är en annan tröja som blev klar under gårdagens sömnad:
Det är väl inte riktigt säsong för bara T-shirts just nu, och normalt sett vet verkar det aldrig vara säsong för bara T-shirt för sonen. Så fort han får på sig en T-shirt drar han och drar och drar i ärmarna för att få ner dem till handlederna. Det brukar inte gå så bra, han lyckas liksom aldrig. Så det är alltid långärmad antingen över eller under T-shirten. Här gick det dock bra en ganska lång stund att bara ha kortärmat. Vet inte om det beror på att han gillade tröjan eller om han glömt av sin vanligtvis avoga inställning till T-shirts.
Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.
Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.
Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 80/86.
Minus: Att jag inte klippte sömsmån!
Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.
Funderar lite på att göra en tågapplikation i tågtyget på bröstet för att göra T-shirten till lite mer än "bara en T-shirt". Får se hur det blir med det.
Dumt nog så hade jag tydligen inte klippt sömsmån på den här T-shirten, så den blev lite liten. Den passar nu, men frågan är hur länge till.
Material: Orange jersey och brunt nattågstyg från Jofotex.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 80/86.
Minus: Att jag inte klippte sömsmån!
Minus 2: Att jag glömde storlekslapp helt och hållet på den här tröjan. Jaja, jag sydde ju i alla fall inte fast den fram.
lördag 13 februari 2010
Grön fordonströja
Idag var det sydag igen, härligt! Tre tröjor har legat tillklippta sen en tid, och idag blev nästan alla tre klara. Det som saknas på en av tröjorna är kantbandet i halsen, det kunde jag inte sätta dit eftersom jag inte hade någon bra tråd hemma.
Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:

En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.
Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 86.
Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.
Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.
Här är en av tröjorna som faktiskt blev klar idag:

En helt vanlig tröja i det gröna fina fordonstyget. Det är första gången jag syr tröjor utan öppning vid halsen till sonen, och jag var lite orolig för om den skulle gå över huvudet eller inte. Den går över, men det är inte helt utan protester från sonen. Men när tröjan väl är på är han mäkta imponerad över alla grävskopor, helikoptrar och andra fordon som pryder hans mage och armar. En sak jag skulle gjort annorlunda om jag hade sytt en till nu på en gång är att jag skulle sträckt kantbandet i halsen en aning. Det här kandbandet sträckte jag inte alls, vilket gör att halslinningen inte är lite lite stor när tröjan är på.
Material: Grön fordonsjersey och saffransgul jersey från mjukatyger.se.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 86.
Minus: Jag älskar utseendet på tyget, men är inte helt förtjust i att det är så väldigt tunt. Det känns ganska mycket tunnare än andra jersey, som nattågen eller jny-designs djungeljersey, men det kanske bara är jag.
Minus 2: Jag sydde fast storlekslappen fram! Helt galet. Den fick jag klippa bort, så det blev ingen storlekslapp i den här tröjan.
söndag 31 januari 2010
Turkos pyjamas med apor och lejon
Den här pyjamasen har legat tillklippt ett litet tag nu, och igår var det äntligen dags att sy ihop den. Jag började på dagen med att fixa kanterna mitt fram. Den övre av dem bandkantade jag, men istället för att sy en dubbelsöm sydde jag en enkel raksöm precis i kanten på kantbandet. Eftersom den här delen av pyjamasen inte behöver vara töjbar tyckte jag att det verkade okej att göra. Den undre kanten sydde jag som ett sprund. Sen sydde jag axelsömmarna. Det var så långt jag hann under dagen, och jag såg fram emot att göra klart hela pyjamasen på kvällen när min 1,5-åriga medhjälpare hade gått och lagt sig.Sen blev det så kväll, sonen (tillika medhjälparen) var nedbäddad, nu var det dags att fortsätta med pyjamasen genom att sy på ärmarna. Men var var ärmarna? Jag letade och letade och letade. Jag hade ju sett dem tidigare under dagen, så jag visste att de fanns. Så kom jag på att den där medhjälparen hade nog lagt beslag på dem, då var bara frågan var han hade lagt dem. Jag letade bakom och under soffan, i hans lekrum, i skåp och under bord. Ingenstans fanns de. Snacka om irriterande. Jag ville ju göra färdigt pyjamasen! Sen kom jag på, stod inte han bakom mig där jag satt och sydde tidigare på dagen? Jo just det, och vad fanns där - ett element. Och vad låg bakom elementet? Just det två ärmar. Man kan ju undra när jag hade hittat ärmarna om jag inte hade kommit på att han stått där och fipplat. Jag vet inte hur ofta ni städar bakom era element, men jag kan erkänna att jag gör det inte särskilt ofta. Och eftersom vi dessutom precis har renoverat och följaktligen precis städat bakom elementen, skulle det antagligen dröjt ganska länge tills det var dags för nästa gång.
Hur som helst, med ärmarna på plats var det så dags för sidosömmen, och sen muddarna. När det var gjort upptäckte jag att pyjamasen blev rätt smal. Jämförde med lite tidigare kläder och insåg att den var nog inte så smal trots allt, men den var lång. Man skulle kunna säga att den är en storlek större på längden. Det sista som skulle fixas var bandkantningen i halsen, och här gjorde jag på samma sätt som den övre främre kanten, dvs jag struntade i dubbelsömmen och sydde en enkel raksöm istället. Slutresultatet blev en tämligen lång och smal pyjamas, som passar sonen, men som är lite väl lång. Vi får väl se om han lägger ut för mycket på bredden undertiden som han växer på längden, då får jag väl sprätta upp i sidorna och sätta i någon sorts kil. Men det problemet löser jag när det uppstår.
Material: Turkos apor/lejon från JNY-design. Svart mudd - som jag inte kommer ihåg var jag köpt.
Mönster: Kombination av en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35) och nederdelen på en köpt pyamas.
Storlek: lång 86:a eller smal 92:a.
Till nästa gång: Bredda mönstret! Eller gör ett nytt.
Det här var bra: Bandkantningen med bara raksöm blev bra, roligt med alternativ när bandkantningen inte behöver vara elastisk.
onsdag 27 januari 2010
Tågbody nr 1
Jag har ju redan presenterat tågbody nr 2, här kommer nu den första jag sydde i Jofotex nattågstyg. En brun/orange skapelse som också blev min premiär i att sy i jersey. Tidigare har jag bara sytt i interlock när det gäller töjbara tyger. Skillnaden var inte jättestor, men jag upptäckte att det var smart att minska pressarfotstrycket när jag sydde i jersey.

Material: Brunt nattågstyg och orange jersey från Jofotex.
Mönster: Ursprungligen en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35), men jag gjorde om det till en body.
Storlek: stor 86:a eller liten 92:a. Men mönstret som är avritat är 86.

Material: Brunt nattågstyg och orange jersey från Jofotex.
Mönster: Ursprungligen en tröja i Ottobre 4/2004 (modell 35), men jag gjorde om det till en body.
Storlek: stor 86:a eller liten 92:a. Men mönstret som är avritat är 86.
måndag 18 januari 2010
Turkos body och flodhästar
Två bodies jag sydde tidigt i november. Även dessa två var frukt av den kväll i höstas då sylusten återkom, och jag satt och kombinerade tyger till höger och vänster.
Material: Blårandig och turkos interlock från E-slöjd. Orange flodhästar från Jofotex, grön interlock från Mjuka tyger.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Det har blivit lite mer än ett par bodies nu i sonens garderob, men jag tycker det är ett himla praktiskt plagg, speciellt nu i vintertider då man slipper oroa sig för att kläderna glipar och magen eller ryggen blir kall.
Material: Blårandig och turkos interlock från E-slöjd. Orange flodhästar från Jofotex, grön interlock från Mjuka tyger.Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Det har blivit lite mer än ett par bodies nu i sonens garderob, men jag tycker det är ett himla praktiskt plagg, speciellt nu i vintertider då man slipper oroa sig för att kläderna glipar och magen eller ryggen blir kall.
Vågbody och Tågbody nr 2
Igår blev det två bodies tillverkade här hemma. En i JNYDesigns Vågade ränder och en i Jofotex nytryck av Nattågstyget.
Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:
Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.
De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.
Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.
Det här är den andra tågbodyn jag syr. Jag har tidigare sytt en i det brun/orange tyget, men den har jag inte hunnit blogga om än. Men nu var det alltså dags för det blå/röda tyget. Jag var länge osäker på vilka tyger jag skulle kombinera, om jag enbart skulle ha tågtyget, eller om jag skulle ha något mer. Sen hittade jag ett randigt tyget och så blev det såhär:
Anledningen till att det blev gult längst ner (upp?) på flärpen mellan benen är att jag inte hade tillräckligt mycket tyg till att få ut hela bakstycket i ett stycke. Men istället för att skarva med samma tyg så gjorde jag skarvningen i samma tyg som kantbandet.De är sydda samtidigt, men jag gjorde lite olika när jag kantbandade dem. Kantbandet på den gröna sträckte jag lite mer när jag sydde på det. Det ledde till att jag flärpen mellan benen är lite mer bubblig på den bodyn jämfört med den andra.
Material: Vågade ränder i grönt, samt grön och turkos jersey från JNY-design. Blått nattågstyg från Jofotex, randig jersey från Skroten och gul jersey från Mjuka tyger.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Lustigt: Jag oroade mig för att den blå tågbodyn skulle bli lite för "killig". Men idag när sonen hade på sig den till dagis envisades en av vikarierna med att hela tiden kalla honom för "henne" och "hon". Så tydligen är den mer unisex än vad jag trodde. Bra bra.
lördag 9 januari 2010
Djungeltights
Min första beställning från JNY-design var när djungeltyget kom. Jag blev lite småkär i trycket så snart jag såg det, och sonen är så förtjust i djur så det var liksom perfekt. Jag beställde både interlock och jersey, men jag har bara sytt i interlocken än så länge. Det har blivit ett par tights eller tighta mysbyxor i interlock hittills.

Efter jag hade klippt till delarna insåg jag att de blev lite för lika varandra. Byxbenen är ju i princip likadana. Så där lärde jag mig att man måste tänka till när man syr i tyg som har ett motiv på det här sättet. Jaja, det stör inte jättemycket, och sonen jag ju stenkoll på var apan är på både högra och vänstra benet. Det är ju positivt antar jag.
Material: Djungelinterlock från JNY-design. Turkos mudd från Myrins textil.
Mönster: Ottobre 4/2004, fast jag har lagt till muddar . Storlek 86.
Positivt: Att sonen gillar sina djungelbyxor skarpt.
Att tänka på: Tänk innan du klipper ut delarna i ett tyg som är motivmönstrat.

Efter jag hade klippt till delarna insåg jag att de blev lite för lika varandra. Byxbenen är ju i princip likadana. Så där lärde jag mig att man måste tänka till när man syr i tyg som har ett motiv på det här sättet. Jaja, det stör inte jättemycket, och sonen jag ju stenkoll på var apan är på både högra och vänstra benet. Det är ju positivt antar jag.
Material: Djungelinterlock från JNY-design. Turkos mudd från Myrins textil.
Mönster: Ottobre 4/2004, fast jag har lagt till muddar . Storlek 86.
Positivt: Att sonen gillar sina djungelbyxor skarpt.
Att tänka på: Tänk innan du klipper ut delarna i ett tyg som är motivmönstrat.
fredag 8 januari 2010
Stjärnbody
Efter att under sommaren inte ha sytt i princip alls, så kom inspirationen smygande i höstas. Jag satte mig ner med mitt tyglager och kombinerade hit och dit och såg massa olika plagg framför mig. Här är en body som kommit till efter den där kvällen.
Den är sydd enligt samma mall som den första body jag sydde. Men längs vägen, jag har sytt några fler av samma modell, har jag ändrat en del saker. Nu för tiden har jag inte kantband på framstycket. Kom fram till att det inte behövdes, och det sparar massa tid att bara fålla där. Dessutom har bandkantningen i halsen förändrats lite.

Material: Grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se, orange och mörkt turkos interlock från E-slöjd.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Positivt: Att sylusten kom tillbaks. Och att det är så roligt att sy bodies.
Den är sydd enligt samma mall som den första body jag sydde. Men längs vägen, jag har sytt några fler av samma modell, har jag ändrat en del saker. Nu för tiden har jag inte kantband på framstycket. Kom fram till att det inte behövdes, och det sparar massa tid att bara fålla där. Dessutom har bandkantningen i halsen förändrats lite.

Material: Grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se, orange och mörkt turkos interlock från E-slöjd.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 86.
Positivt: Att sylusten kom tillbaks. Och att det är så roligt att sy bodies.
torsdag 7 januari 2010
Nya, nästan likadana, byxor
Trots att Gud glömde de här byxorna(?), så blev jag väldigt nöjd med färgkombinationen. Så när sonen nu vuxit ur sina lila byxor var jag faktiskt så tråkig att jag fixade ett par nya, nästan likadana. Den här gången blev det utan mudd upptill. Jag tycker det är smidigare med resår, både när man syr och när man har på sig dem. Antagligen beror det på att jag inte har någon bra kvalitet på mudd, men resår funkar fint för mig.

Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.
Storlek: 86+
Mönster: Ursprungligen ett möster på tights i strl 74 från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck. Men det är breddat och uppförstorat en massa gånger vid det här laget.
Positivt: Att jag får bloggat om dem. Kanske kommer jag igång med sybloggandet igen nu. (Och att det är snö ute så att med gott samvete kan strunta i att redigera mina bilder.)
Det är ju lite trist att börja blogga igen med ett par byxor jag redan sytt, men men så får det bli.

Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.
Storlek: 86+
Mönster: Ursprungligen ett möster på tights i strl 74 från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck. Men det är breddat och uppförstorat en massa gånger vid det här laget.
Positivt: Att jag får bloggat om dem. Kanske kommer jag igång med sybloggandet igen nu. (Och att det är snö ute så att med gott samvete kan strunta i att redigera mina bilder.)
Det är ju lite trist att börja blogga igen med ett par byxor jag redan sytt, men men så får det bli.
måndag 25 maj 2009
Tävlar om en meps

Jag är självklart med och tävlar om en meps hos Stora lilla j. Man kan ju alltid hoppas att man vinner liksom.
tisdag 19 maj 2009
Ett till par överdragsbyxor
Äntligen är det andra paret överdragsbyxor klara! Jag lovade en kollega att sy ett par byxor till hennes son. Och jag fick klippt till dem ganska snart efter att jag avgav löftet, men sen har de blivit liggande. Det är så mycket annat hela tiden, jag förstår inte vart tiden tar vägen.
Hur som helst, här är dom:

Nu återstår nervös väntan tills kollegan provat byxorna på sonen sin. Kommer de passa?!
Material: Blå och gräsgrön bävernylon.
Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.
Storlek: 86/92
Positivt: Att de äntligen är ihopsydda så jag slipper skämmas.
Negativt: Att jag inte vet om de passar, och att jag glömde att sätta på resår under fötterna för att hålla byxbenen på plats.
Hur som helst, här är dom:

Nu återstår nervös väntan tills kollegan provat byxorna på sonen sin. Kommer de passa?!
Material: Blå och gräsgrön bävernylon.
Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.
Storlek: 86/92
Positivt: Att de äntligen är ihopsydda så jag slipper skämmas.
Negativt: Att jag inte vet om de passar, och att jag glömde att sätta på resår under fötterna för att hålla byxbenen på plats.
tisdag 31 mars 2009
Redo för vårlek ute
Våren är på gång, och jag har en kotte som precis börjat krypa. Det kändes helt enkelt som att det var dags att fixa ett par överdragsbyxor till killen.
Jag valde att göra dem i bävernylon, dubbla lager över knäna så att det blir lite tjockare och med vattentätt när det är dags att krypa på äventyr.

Material: Orange och mörkgrön bävernylon.
Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.
Storlek: 74
Positivt: Att våren är på väg, och att sonen börjat krypa. Då blir ju byxorna så mycket mer passande liksom
Förbättring: Ska troligen sätta på resår under fötterna, så att byxorna inte försvinner uppåt.
Negativt: De är kanske lite smala. Om jag syr ett par till ska jag se till att ta ut vidden lite mer i benen.
Jag valde att göra dem i bävernylon, dubbla lager över knäna så att det blir lite tjockare och med vattentätt när det är dags att krypa på äventyr.

Material: Orange och mörkgrön bävernylon.
Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.
Storlek: 74
Positivt: Att våren är på väg, och att sonen börjat krypa. Då blir ju byxorna så mycket mer passande liksom
Förbättring: Ska troligen sätta på resår under fötterna, så att byxorna inte försvinner uppåt.
Negativt: De är kanske lite smala. Om jag syr ett par till ska jag se till att ta ut vidden lite mer i benen.
söndag 29 mars 2009
Blogg utan sömnad
Ruskigt länge sen jag bloggade här. Först berodde det på att jag inte sydde något, då får man ju liksom inte heller något att blogga om på en syblogg. Sen har det mest berott på tidsbrist. Tid kommer ju som ni alla vet inte i något större överflöd, och det lilla som blir över har jag använt för att sy eller sticka på sista tiden. Förhoppningsvis får jag också tummen ur att blogga mina alster snart.
måndag 26 januari 2009
Lite värme i vagnen
Det är snart dags att byta ut liggdelen mot sittdelen i vagnen. Vi har väl egentligen kunnat göra det sen en bra tid tillbaks, men eftersom det är skönt att kunna bädda ner sonen ordentligt i vagnen nu när det är "vinter" ute så har det inte blivit så än. Men nu börjar det bli hög tid. Då är det dags för åkpåsen att göra entré, hittills har vi nämligen bara använt oss av filtar.
Jag bestämde mig för att sy en åkpåse. Helt i andan "så svårt kan det ju inte vara" gav jag mig av och köpte tyg. Och det var väl egentligen inte så svårt heller, mest lite klurigt emellanåt med dragkedjor och allt. Mönstret till åkpåsen har jag gjort själv, jag har mätt utifrån vagnen och tanken på hur den skulle se ut kommer nog till stor del från åkpåsar jag sett i vagnar på stan.
Det är tre dragkedjor i den, en mitt fram och två nedtill, så att man kan vika bort hela framstycket när man exempelvis kommer in i affärer eller så. Tycker ofta man ser små i sina vagnar inne i affärer helt påbylsade och i en åkpåse, det måste ju bli hur varmt som helst för dom små liven.
Materialet i åkpåsen är bävernylon och något annat tjockare och mer vattenavvisande tyg ytterst, sen ett lager av IKEAs tunnaste täcke och innerst ett lager fleece. Anledningen att jag valde bävernylon ytterst var att jag ville ha något som var hyfsat vind- och vattentätt. Känns skönt att slippa slänga på regnskyddet på vagnen bara för att det småregnar lite.
Baktill på åkpåsen har jag sytt en "ficka" att trä över ryggen på vagnen så att åkpåsen inte glider neråt. Jag har inte gjort några hål för bältet i vagnen än, får se om jag tycker att det behövs så småningom.
Åkpåsen är inte testad i sin rätta miljö än, men den är testad när sonen skulle sova ute på balkongen i babysittern, och då funkade den alldeles ypperligt, han var alldeles lagom varm och go när han vaknade. Här har han i och för sig en extra filt i påsen också, men det beror mest på att han inte har några ytterkläder på sig, förutom mössa då. På den här bilden ser man färgerna mycket bättre.
Material: Skogsgrön bävernylon, rutigt tyg som liknande bävernylon, mörkblå fleece allt från Skroten. Tunt täcke från IKEA.
Mönster: Eget.
Svårt: Att få dit dragkedjorna på ett snyggt sätt, det var liksom svårt att känna var man hade dragkedjan när man sydde genom tre, ganska tjocka, lager tyg. Men genom att sy om och sy om och sy om så blev det bra tillslut.
Positivt: Att jag blev så nöjd. Att den verkar hålla värmen bra.
Negativt: Att jag var för otålig och inte kunde vänta på att få två likadana dragkedjor nedtill på åkpåsen. De hade bara en av varje sort när jag var inne i affären. Inte för att det gör jättemycket, det som skiljer är utseendet på själva draget.
Jag bestämde mig för att sy en åkpåse. Helt i andan "så svårt kan det ju inte vara" gav jag mig av och köpte tyg. Och det var väl egentligen inte så svårt heller, mest lite klurigt emellanåt med dragkedjor och allt. Mönstret till åkpåsen har jag gjort själv, jag har mätt utifrån vagnen och tanken på hur den skulle se ut kommer nog till stor del från åkpåsar jag sett i vagnar på stan.
Det är tre dragkedjor i den, en mitt fram och två nedtill, så att man kan vika bort hela framstycket när man exempelvis kommer in i affärer eller så. Tycker ofta man ser små i sina vagnar inne i affärer helt påbylsade och i en åkpåse, det måste ju bli hur varmt som helst för dom små liven.
Materialet i åkpåsen är bävernylon och något annat tjockare och mer vattenavvisande tyg ytterst, sen ett lager av IKEAs tunnaste täcke och innerst ett lager fleece. Anledningen att jag valde bävernylon ytterst var att jag ville ha något som var hyfsat vind- och vattentätt. Känns skönt att slippa slänga på regnskyddet på vagnen bara för att det småregnar lite.Baktill på åkpåsen har jag sytt en "ficka" att trä över ryggen på vagnen så att åkpåsen inte glider neråt. Jag har inte gjort några hål för bältet i vagnen än, får se om jag tycker att det behövs så småningom.
Åkpåsen är inte testad i sin rätta miljö än, men den är testad när sonen skulle sova ute på balkongen i babysittern, och då funkade den alldeles ypperligt, han var alldeles lagom varm och go när han vaknade. Här har han i och för sig en extra filt i påsen också, men det beror mest på att han inte har några ytterkläder på sig, förutom mössa då. På den här bilden ser man färgerna mycket bättre.
Material: Skogsgrön bävernylon, rutigt tyg som liknande bävernylon, mörkblå fleece allt från Skroten. Tunt täcke från IKEA.Mönster: Eget.
Svårt: Att få dit dragkedjorna på ett snyggt sätt, det var liksom svårt att känna var man hade dragkedjan när man sydde genom tre, ganska tjocka, lager tyg. Men genom att sy om och sy om och sy om så blev det bra tillslut.
Positivt: Att jag blev så nöjd. Att den verkar hålla värmen bra.
Negativt: Att jag var för otålig och inte kunde vänta på att få två likadana dragkedjor nedtill på åkpåsen. De hade bara en av varje sort när jag var inne i affären. Inte för att det gör jättemycket, det som skiljer är utseendet på själva draget.
måndag 12 januari 2009
söndag 11 januari 2009
Premiär!
Jag klarade det minsann! En body har sett dagens ljus i min lägenhet. Oj oj oj. Jo, jag vet, det är väl kanske inte så svårt egentligen. Men jag har ändå dragit mig för att sy en. Dels för att jag inte haft något vettigt mönster. Nu tänkte jag att strunt samma - jag får väl använda ett av de möster jag har, och se om jag kan fixa till det så att det blir som jag vill ha det.
Sagt och gjort, jag bestämde mig för att använda mönstret från Ottobre 4/2004. Däremot tyckte jag inte alls om den stora flärpen (eller vad man nu ska kalla den) som man skulle vika upp mellan benen för att sedan knäppa högt uppe på magen. Så den kortade jag helt sonika av. Sen fanns det ingen knäppning uppe i halsen på den bodyn, utan det var en hel halslinning på den. Det kändes inte helt optimalt, så jag satte in en knäppning i skärningen mellan framdelen och vänsterärmen. Dessutom valde jag att sätta kantband på lite fler ställen än vad som var meningen enligt mönstret.
Har inte hunnit prova den på sonen sen den blev helt klar. Men han provade precis innan jag skulle sätta i knapparna, och den verkar helt OK. Enda kruxet är kanske att halslinningen är lite stor. Får kolla om det är så imorgon för nu har han precis somnat för kvällen.
Trädet på tröjan tryckte jag för ett tag sedan när jag skulle testa en screentrycksram. Väldigt enkelt gjort. Men när jag skulle provsy en body tänkte jag att då kan jag ju lika gärna använda det.
Material: Brun interlock från mjukatyger.se och en gammal vit tröja.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 68.
Positivt: Att jag klarade det! Att det blev så bra. Jag blev väldigt nöjd faktiskt för att vara första försöket. Nu är första gjort, och jag är sugen på att göra nästa!
Sagt och gjort, jag bestämde mig för att använda mönstret från Ottobre 4/2004. Däremot tyckte jag inte alls om den stora flärpen (eller vad man nu ska kalla den) som man skulle vika upp mellan benen för att sedan knäppa högt uppe på magen. Så den kortade jag helt sonika av. Sen fanns det ingen knäppning uppe i halsen på den bodyn, utan det var en hel halslinning på den. Det kändes inte helt optimalt, så jag satte in en knäppning i skärningen mellan framdelen och vänsterärmen. Dessutom valde jag att sätta kantband på lite fler ställen än vad som var meningen enligt mönstret.
Har inte hunnit prova den på sonen sen den blev helt klar. Men han provade precis innan jag skulle sätta i knapparna, och den verkar helt OK. Enda kruxet är kanske att halslinningen är lite stor. Får kolla om det är så imorgon för nu har han precis somnat för kvällen.
Trädet på tröjan tryckte jag för ett tag sedan när jag skulle testa en screentrycksram. Väldigt enkelt gjort. Men när jag skulle provsy en body tänkte jag att då kan jag ju lika gärna använda det.Material: Brun interlock från mjukatyger.se och en gammal vit tröja.
Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 68.
Positivt: Att jag klarade det! Att det blev så bra. Jag blev väldigt nöjd faktiskt för att vara första försöket. Nu är första gjort, och jag är sugen på att göra nästa!
En award
Jag har fått en award minsann. Tackar! Kriterierna för awarden är visst:De utsedda bloggarna är osedvanligt charmerande och söta, inte upptagna av utmärkelser och själviskhet. Syftet är att sprida vänskap. Vårt hopp är att nya vänskapsband kommer att knytas mellan dessa bloggar - ju mer utmärkelsen sprider sig. Var snäll och ge lite extra uppmärksamhet till dessa!!
Jag nöjer mig dock med att ta emot awarden, och skickar den inte vidare. Det finns alltför många bloggar för att jag ska kunna välja ut några. Så lat är jag.
onsdag 7 januari 2009
Byxorna som Gud glömde
Tänk att ett par vanliga enkla muddbyxor kan orsaka så mycket jobb. Muddarna nedtill har jag sprättat bort två gånger. Jag fick bara inte till det. De åkte hit och dit när jag sydde, vilket resulterade i att de blev helt ojämna. Tredje gången blev det rätt. Mudden uppe har jag tagit bort en gång. Varför kommer jag inte ihåg nu, de har nämligen fått ligga i skamvrån ett tag eftersom de ställde till såna problem.
Nu är dom klara i alla fall. De är långt ifrån perfekta. Grenen är sne (hur jag lyckades med det vet jag inte), men det orkade jag inte rätta till. Min son är säkerligen inte rak han heller, så det spelar liksom ingen roll tänkte jag. Jag har dessutom lagat ett litet hål längst ner på ena benet, ett minne från sprättningen.
Hur som helst, jag gillar färgkombinationen. Därför gav jag inte upp, även om tanken slog mig några gånger: Nu åker dom i papperskorgen - det är inte värt allt jobb.
Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.
Mönster: Samma som de orange, fast med mudd istället för resår.
Positivt: Att de äntligen är färdiga så att jag kan flytta dem från mitt dåliga samvete.
Dessutom: Nu måste jag nog ta mig i kragen och göra min första tröja eller body, det finns nämligen inte så mycket matchande i sonens garderob för tillfället.
Nu är dom klara i alla fall. De är långt ifrån perfekta. Grenen är sne (hur jag lyckades med det vet jag inte), men det orkade jag inte rätta till. Min son är säkerligen inte rak han heller, så det spelar liksom ingen roll tänkte jag. Jag har dessutom lagat ett litet hål längst ner på ena benet, ett minne från sprättningen.
Hur som helst, jag gillar färgkombinationen. Därför gav jag inte upp, även om tanken slog mig några gånger: Nu åker dom i papperskorgen - det är inte värt allt jobb.
Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.Mönster: Samma som de orange, fast med mudd istället för resår.
Positivt: Att de äntligen är färdiga så att jag kan flytta dem från mitt dåliga samvete.
Dessutom: Nu måste jag nog ta mig i kragen och göra min första tröja eller body, det finns nämligen inte så mycket matchande i sonens garderob för tillfället.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)


