måndag 26 januari 2009

Lite värme i vagnen

Det är snart dags att byta ut liggdelen mot sittdelen i vagnen. Vi har väl egentligen kunnat göra det sen en bra tid tillbaks, men eftersom det är skönt att kunna bädda ner sonen ordentligt i vagnen nu när det är "vinter" ute så har det inte blivit så än. Men nu börjar det bli hög tid. Då är det dags för åkpåsen att göra entré, hittills har vi nämligen bara använt oss av filtar.

Jag bestämde mig för att sy en åkpåse. Helt i andan "så svårt kan det ju inte vara" gav jag mig av och köpte tyg. Och det var väl egentligen inte så svårt heller, mest lite klurigt emellanåt med dragkedjor och allt. Mönstret till åkpåsen har jag gjort själv, jag har mätt utifrån vagnen och tanken på hur den skulle se ut kommer nog till stor del från åkpåsar jag sett i vagnar på stan.

Det är tre dragkedjor i den, en mitt fram och två nedtill, så att man kan vika bort hela framstycket när man exempelvis kommer in i affärer eller så. Tycker ofta man ser små i sina vagnar inne i affärer helt påbylsade och i en åkpåse, det måste ju bli hur varmt som helst för dom små liven.
Materialet i åkpåsen är bävernylon och något annat tjockare och mer vattenavvisande tyg ytterst, sen ett lager av IKEAs tunnaste täcke och innerst ett lager fleece. Anledningen att jag valde bävernylon ytterst var att jag ville ha något som var hyfsat vind- och vattentätt. Känns skönt att slippa slänga på regnskyddet på vagnen bara för att det småregnar lite.

Baktill på åkpåsen har jag sytt en "ficka" att trä över ryggen på vagnen så att åkpåsen inte glider neråt. Jag har inte gjort några hål för bältet i vagnen än, får se om jag tycker att det behövs så småningom.
Åkpåsen är inte testad i sin rätta miljö än, men den är testad när sonen skulle sova ute på balkongen i babysittern, och då funkade den alldeles ypperligt, han var alldeles lagom varm och go när han vaknade. Här har han i och för sig en extra filt i påsen också, men det beror mest på att han inte har några ytterkläder på sig, förutom mössa då. På den här bilden ser man färgerna mycket bättre.

Material: Skogsgrön bävernylon, rutigt tyg som liknande bävernylon, mörkblå fleece allt från Skroten. Tunt täcke från IKEA.

Mönster: Eget.

Svårt: Att få dit dragkedjorna på ett snyggt sätt, det var liksom svårt att känna var man hade dragkedjan när man sydde genom tre, ganska tjocka, lager tyg. Men genom att sy om och sy om och sy om så blev det bra tillslut.

Positivt: Att jag blev så nöjd. Att den verkar hålla värmen bra.

Negativt: Att jag var för otålig och inte kunde vänta på att få två likadana dragkedjor nedtill på åkpåsen. De hade bara en av varje sort när jag var inne i affären. Inte för att det gör jättemycket, det som skiljer är utseendet på själva draget.

måndag 12 januari 2009

söndag 11 januari 2009

Premiär!

Jag klarade det minsann! En body har sett dagens ljus i min lägenhet. Oj oj oj. Jo, jag vet, det är väl kanske inte så svårt egentligen. Men jag har ändå dragit mig för att sy en. Dels för att jag inte haft något vettigt mönster. Nu tänkte jag att strunt samma - jag får väl använda ett av de möster jag har, och se om jag kan fixa till det så att det blir som jag vill ha det.

Sagt och gjort, jag bestämde mig för att använda mönstret från Ottobre 4/2004. Däremot tyckte jag inte alls om den stora flärpen (eller vad man nu ska kalla den) som man skulle vika upp mellan benen för att sedan knäppa högt uppe på magen. Så den kortade jag helt sonika av. Sen fanns det ingen knäppning uppe i halsen på den bodyn, utan det var en hel halslinning på den. Det kändes inte helt optimalt, så jag satte in en knäppning i skärningen mellan framdelen och vänsterärmen. Dessutom valde jag att sätta kantband på lite fler ställen än vad som var meningen enligt mönstret.

Har inte hunnit prova den på sonen sen den blev helt klar. Men han provade precis innan jag skulle sätta i knapparna, och den verkar helt OK. Enda kruxet är kanske att halslinningen är lite stor. Får kolla om det är så imorgon för nu har han precis somnat för kvällen.


Trädet på tröjan tryckte jag för ett tag sedan när jag skulle testa en screentrycksram. Väldigt enkelt gjort. Men när jag skulle provsy en body tänkte jag att då kan jag ju lika gärna använda det.

Material
: Brun interlock från mjukatyger.se och en gammal vit tröja.

Mönster: Ottobre 4/2004 fast rätt så modifierat. Storlek 68.

Positivt: Att jag klarade det! Att det blev så bra. Jag blev väldigt nöjd faktiskt för att vara första försöket. Nu är första gjort, och jag är sugen på att göra nästa!

En award

Jag har fått en award minsann. Tackar! Kriterierna för awarden är visst:

De utsedda bloggarna är osedvanligt charmerande och söta, inte upptagna av utmärkelser och själviskhet. Syftet är att sprida vänskap. Vårt hopp är att nya vänskapsband kommer att knytas mellan dessa bloggar - ju mer utmärkelsen sprider sig. Var snäll och ge lite extra uppmärksamhet till dessa!!

Jag nöjer mig dock med att ta emot awarden, och skickar den inte vidare. Det finns alltför många bloggar för att jag ska kunna välja ut några. Så lat är jag.

onsdag 7 januari 2009

Byxorna som Gud glömde

Tänk att ett par vanliga enkla muddbyxor kan orsaka så mycket jobb. Muddarna nedtill har jag sprättat bort två gånger. Jag fick bara inte till det. De åkte hit och dit när jag sydde, vilket resulterade i att de blev helt ojämna. Tredje gången blev det rätt. Mudden uppe har jag tagit bort en gång. Varför kommer jag inte ihåg nu, de har nämligen fått ligga i skamvrån ett tag eftersom de ställde till såna problem.

Nu är dom klara i alla fall. De är långt ifrån perfekta. Grenen är sne (hur jag lyckades med det vet jag inte), men det orkade jag inte rätta till. Min son är säkerligen inte rak han heller, så det spelar liksom ingen roll tänkte jag. Jag har dessutom lagat ett litet hål längst ner på ena benet, ett minne från sprättningen.

Hur som helst, jag gillar färgkombinationen. Därför gav jag inte upp, även om tanken slog mig några gånger: Nu åker dom i papperskorgen - det är inte värt allt jobb.

Material: Lila velour och turkos muddväv. Båda från Myrins textil.

Mönster: Samma som de orange, fast med mudd istället för resår.

Positivt: Att de äntligen är färdiga så att jag kan flytta dem från mitt dåliga samvete.

Dessutom: Nu måste jag nog ta mig i kragen och göra min första tröja eller body, det finns nämligen inte så mycket matchande i sonens garderob för tillfället.

tisdag 6 januari 2009

Redo för mera kladd

Tänkte jag skulle sy en haklapp till. De går åt så att säga. Tanken var att jag den här gången skulle göra en utan knäppe, alltså bara att dra över huvudet. Men ändå med samma teknik som på den förra haklappen. När den nya haklappen väl var färdig och jag provade den insåg jag att hålet i halsen var för stort. Det skulle lätt kunna slinka igenom kall uppe vid halsen. Funderade på om jag skulle klippa upp bak i halsen och sätta i knappar. Men kom fram till att jag struntar i att klippa, jag bara sätter dit knappar.Fläcken på haklappen är dreggel som kom dit när jag provade den på sonen. Han är som ett ständigt strilande vattenfall just nu.

Mönster: Måttade halshålet mot en annan haklapp, klippte sedan på frihand. Annars är principen samma som här, trikå på båda sidor och kantband runt omkring.

Material: Grön jersey med lila bilar och lila/grönrandig jersey, båda från Panduro.

Positivt: Att det gick bättre att sätta kantband den här gången. Jag sydde längre in från ytterkanten, kan bero på det, eller att det var en annan typ av tyg. Det återstår att se antar jag.

söndag 4 januari 2009

Kläder till Skrållan

Kusin A skulle få en Skrållandocka i julklapp. Givetvis måste det ju finnas lite kläder att byta med då, det tog jag på mig att fixa. Ett set med myskläder och en overall blev det.Mönster: Randig lekdress med isydd ärm från boken Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Storlek 44 cm.

Material: Gråbrun interlock med stjärnor, rosa interlock båda från mjukatyger.se.

På bilden ovan har A även på sig ett par ofotade och därför obloggade velourbyxor som hon fick i julklapp av undertecknad. Rätt smala upptill, men med pös nedtill. Tror att de sitter bra, det såg ut så i alla fall.

Mönster: Åkpåse från boken Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Storlek 44 cm. Lite modifierat, förlängt nedtill för att få lite mer rum (lättare att klä på), därmed blev dragkedjan lite för kort, så det fick bli en knapp upptill (men desto mer saker att öva på - dragkedja, knapp och knyta).

Material: Naturvit joggingtyg med små nallar på från min mammas tyggömma, rosa interlock från mjukatyger.se, rosa snedslå till snöre i luvan och rosa dragkedja från Knapp-Carlsson.

Byx-manin fortsätter

Utveckling av mönstret som användes till de grå smala byxorna. Nu lite mer vidd upptill och mycket mer vidd nedtill. Resår uppe och nere. Jag gillar dom!

Mönster: Tights från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck. Men rejält breddat.

Material: Orange velour från Furulunds.

onsdag 31 december 2008

Nya kunskaper

Jag ville lära mig något nytt. Jag ville lära mig att virka. Så jag bad min syster lära mig. Det urartade ganska fort. Jag var för ivrig, och helt plötsligt var det stickning jag lärde mig istället. Jag är inte helt säker på hur det gick till, men det spelar inte heller någon roll. Jag fick lära mig något nytt. Nu är första projektet klart. Det blev en mössa till sonen.
Mönster: mönsterlös. Men så är det ju bara resårstickning också. Två räta, två aviga.

Material: Garn från Järbo Garn. Sorten heter Raggi, men jag kommer inte ihåg vilket nummer det hade.

Storlek: Tillräckligt stor för att passa sonens huvud som är 44,5 cm i omkrets = 60 maskor. Jag stickade 15 cm (på höjden). Så här i efterhand inser jag att det inte skulle skadat om jag stickat två-tre varv till. Mössan passar nu, men hur länge till?

Positivt: Att den är stickad! Jag kan sticka!

Att tänka på till nästa gång: Sticka lite mer än du tror.

torsdag 18 december 2008

Dags för mat

Sonen har börjat äta lite riktig mat och därmed uppstod behovet av haklappar, för även om det ännu så länge bara handlar om små mängder gröt och puréer så kladdar det. Har sedan tidigare en haklapp från Katvig, så jag kopierade helt enkelt denna modell. Dels för att den är helt OK, och dels för att jag skulle få tillfälle att testa att sy på kantband i trikå.

Nu gick väl det momentet sådär bra, men med tanke på att det var mitt första kantband i trikå så ska jag väl kanske vara nöjd ändå. För att förstå hur kag skulle göra så använde jag Theas eminenta tutorial. Suverän! Men jag skulle tro att jag behöver lite mer övning, resultatet blev rätt bubbligt. Vet inte riktigt varför, men haklappen fyller ju sin funktion ändå.

Mönster: Efterapning av en Katvig-haklapp.

Material: Interlock med bilar och brun interlock till kantband, båda från mjukatyger.se.

Positivt: Att jag har sytt mitt första kantband. Att haklappen kommer fylla sin funktion.

Att tänka på till nästa gång: Att sy ändå lite närmare innerkanten av kantbandet. Försöka komma på vad det var som gjorde att det blev så bubbligt.

söndag 14 december 2008

Byxor byxor och byxor

Byxor är typ det jag syr just nu. Till viss del beror det på att jag inte vågat mig på att sy någon tröja på riktigt än. Jag har massa idéer, men har inte vågat sjösätta någon av dem än. Jag är inte säker på vad jag väntar på. Kanske mer tid, kanske tid då jag inte behöver bli avbruten hela tiden. Hur som helst, jag syr byxor för tillfället.

Nu har jag tagit mig för att hitta en ultimat byxmodell. Jag bestämde mig för att börja smalt och sedan öka på vidden. Därför utgick jag från tightsmodellen i "Sy enkla barnkläder" av Elmberg och Lidbeck. Och det blev smalt. Alldeles för smalt trodde jag från början, när jag bara sytt ihop själva byxan. Jag provade på sonen och han fick ju på sig dom, det var det inget problem med. Men de kändes jättesmala. Visste inte riktigt hur jag skulle kunna fixa dem. Att sätta mudd på kändes inte som ett alternativ, det skulle bara se konstigt ut. Likaså med resår, det skulle bli lite för tjejigt på den här modellen. Den ihopsydda, men halvfärdiga, byxan fick ligga till sig lite. Sen kon jag på det. Jag sätter en smal, smal "mudd" uppe och nere. Mer som en kant, men inte som ett kantband, mer som ett avslut liksom. Eftersom jag inte hade någon färgglad mudd eller interlock hemma fick det bli en interlock i samma färg som byxan, fast med mönster på.

Jag blev faktiskt oväntat nöjd med resultatet. Det blev ett par rockerbyxor som är långa till sonen, men som då får det rätta pöset, trots att de är tighta. Stjärnorna bidrar till effekten tycker jag.

Bilden nedan visar inte särskilt bra hur de ser ut på. Men man får ändå en uppfattning om byxans skärning. Och eftersom jakten på det ultimata mönstret går vidare ville jag dokumentera byxans skärning här.


Ska se om jag kan lyckas få till en In action-bild så att man får ett hum om hur de ser ut på.

Mönster: Tights från boken Sy enkla barnkläder av Elmberg och Lidbeck

Material: Grå velour från Myrins textil, grå interlock med stjärnor från mjukatyger.se.

Positivt: Att det blev så bra trots att jag inte alls trodde det från början.

Till nästa gång: Ingen förändring egentligen. Däremot fortsätter min jakt på ett ultimat mönster. Även om jag gillar detta också.

Har just insett att jag är rätt färglös i mina syprojekt hittills. Grått och brunt - jippi. Men det är ju så lättmatchat! Men nästa par byxor som jag redan sytt, men inte hinner blogga just nu, de är allt annat än färglösa.

onsdag 26 november 2008

Ett fejkat lapptäcke

Sonen har ett litet täcke som används både här och där, bland annat i vagnen och på golvet. Innan satt där ett tråkigt vitt påslakan på. Nu sitter där ett lite färggladare istället.
Inte ett riktigt lapptäcke, men väl ett lapptäcks-påslakan. Sytt av gröna och blåa tyger jag hade liggande hemma. Kunde blivit snyggare om jag bemödat mig lite med att leta tyger, men som alltid när jag kommer på något jag vill göra... det ska göras på en gång och helst vara klart igår. Alltså tog jag vad jag hade hemma. Baksidan blev därför i gul lakansväv från IKEA.

Och jag säger som alla andra, färgerna blir inte så bra när man fotar såhär på kvällen. Men det är ju nu jag har tid att blogga så... tja. Det får bli som det blir.

måndag 24 november 2008

Bruna manchesterbyxor in action

En bild på manchesterbyxorna i användning. De var inte så stora som jag trodde, vilket är lite dumt, för då lär ju sonen växa ur dem snabbare än kvickt. Jaja, så är det.

Har förresten lärt mig att det inte är manchester, eller ja det är det ju, men det är varianten babycord. Lärde mig det av OttoPippi som sytt dessa läckra byxor i samma tyg.

Första gången x 3

När det var dags att sy kläder i syslöjden i skolan brukade jag alltid sy något nattplagg, pyjamas eller nattlinne. Helt enkelt för att sådana plagg sover man ju bara i, så om man inte blev nöjd (och nöjd blev jag sällan) så kunde man ändå använda plagget och sömnaden hade inte varit förgäves. Likadant tänkte jag nu när jag skulle testa en massa nya saker. Jag har sytt en pyjamas åt sonen, för jag ville testa att:
  • sy i trikå (har i stort sett aldrig gjort det)
  • sy en hel dress
  • sy ärmar (har bara gjort det i dockkläder innan)
Jag hade en gammal tunika här hemma som var för stor för mig. Görbra den får bli material för mitt testande. Nu var den inte så stor som jag trodde, vilket ledde till att jag inte hade tyg till ärmarna. Alltså fick jag slakta ytterligare en av mina toppar som bara låg där i min låda, det blev en röd. Alltså blå pyjamas med röda ärmar.

Eftersom den blev rätt enkel bestämde jag mig för att trycka någonting på den. Här använde jag en stämpel från Panduro, när jag väl hade stämplat dit flodhästen tyckte jag ändå att det var lite "fattigt" så jag bestämde mig för att trycka dit "flodhäst" på andra sidan. Det gick jättebra, tills jag kom till h:et. Mitt h blev mer som ett b, och helt plötsligt såg det ut att stå flodbäst istället. Jaja, en flodhäst måste väl vara flodbäst eller?

Mönster: från boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Sybeskrivningen i boken tycker jag var lite svår att följa, men det kanske mest beror på att jag inte är så van.

Material: en gammal tunika och en gammal top. Lite redo helt enkelt. Till muddarna använde jag dock grå muddväv från Myrins textil.

Storlek: mönstret säger 62/68, men vid den snabba provning jag gjorde på sonen innan knapparna var ditsatta kändes den snarare som en 68/74.

Positivt: att det blev rätt bra ändå, och att jag är nöjd med tanke på att det var första försöket med så mycket. Men det känns ändå bra att det är en pyamas.

Negativt: att jag inte riktigt fattade hur jag skulle sätta knapparna i grenen så att det skulle bli snyggt. Nu blev det lite konstigt, men det ser nog OK ut ändå. Att mallen läckte när jag tryckte h:et (fast lite roligt blev det ändå med flodbäst).

söndag 16 november 2008

Manchesterbyxor

Idag har det blivit ett par byxor till sonen. Jag är nästan fånigt nöjd med dem, men de blev liksom som jag hade tänkt mig, även om jag ändrade en del saker längs vägen.

Mönster: Viikari sweatshirtbyxa i Ottobre 6/2007. Dock modifierat då Viikari har muddar i midja och benslut. Jag valde istället att sätta resår både uppe och nere (två smala), alltså har jag förlängt mönstret en del. Dessutom valde jag bort fickorna på sidorna, och satte istället dit en ficka bak.

Tyg: Brun manchester från Myrins textil, samma som jag sydde min kjol av.

Storlek: 68 eller nåt sånt. Sonen kan ha dem nu, men det är ändå en del pös i dem, så han bör kunna ha dem ett tag.

Positivt: Att benslut och midja blev så som jag tänkt mig. Att jag är nöjd (och att en meter tyg för 99:- räckt till en kjol till mig och ett par byxor till sonen). Smidigt.

Att tänka på till nästa gång: Göra fickan bak lite längre, så att jag har mer att vika ner upptill. Alternativt sy en stickning upptill så att kanten stannar nere. Nu använde jag fickan som skulle varit på sidan, vilket gjorde att jag bara vek ner en cm eller så upptill, jag befarar därför att det kommer "vika upp sig". Får se om jag kan nästa fast det på något sätt, eller sy en smal stickning upptill såhär i efterhand.

söndag 9 november 2008

Kusinklänning in action

Lyckades få sonens kusin att posera med klänningen på - så här ser det ut:

fredag 7 november 2008

Kjolar till mig!

För någon månad sen bad en vän mig om hjälp med att fålla en kjol som hon klippt av. Visst, inga problem sa jag och blev lite smått förälskad i kjolen undertiden jag höll på att sy. Men så kom jag på att det var ju faktiskt inte någon jättekomplicerad modell så jag gjorde slag i saken och gjorde ett mönster. Först sydde jag en variant i svart jeansaktigt tyg, och den har jag använt massor. Det var innan jag fick mina namnband, så istället broderade jag dit namnet lite snabbt baktill vid ena fickan.

Så för någon vecka sedan kom jag på att jag ville ha en brun kjol också. Brun manchester blev valet. Nu hoppas jag bara att jag kommer trivas lika bra i den bruna som i den svarta.
(Fast nu är det ju inte några söndagskjolar, mer vilken-dag-som-helst-kjolar, men vad gör man inte för en bra bildtext...)

Overlock

Jag har fått ett overlock av min mamma. Görbra! Alltså jag har fått överta hennes gamla (en gammal Huskylock 550D) då hon har vandrat vidare i pysselträsket (som ändå oftast är en underbar pysselskog) och nu har lämnat sy-hålan bakom sig. Hon har istället börjat scrappa och pysslar som vanligt med en massa annat också. Hon vandrar därmed vidare i pysslandet på andra sätt, det kan man läsa om här.

Men tillbaks till overlocken, den skulle behöva en rejäl genomgång och service, så jag har varit på gång och lämna in den, men det har inte blivit av än. Idag fick jag för mig att ändå testa och trä den, för att verkligen få bekräftat att den var kass. Och nej, det blev ju inte så bra. Fula och slappa stygn. Men så testade jag att vrida på en av rattarna, ökade någonting (jag vet inte vad den ratten reglerar) från 1 till 3 och voila - snygga stygn! Så sen var jag tvungen att sy en dreggellapp bara för att testa - jösses vilken skillnad från när jag sicksackade kanterna. Den här dreggellappen blev ju slät och fin och stabil i kanterna. Jag är kär och vill bara sy hela kvällen. Vi får väl se om sonen tycker att det är en bra idé.

tisdag 4 november 2008

Kusinklänning igen

Här är lite annan gammal skåpmat. En klänning jag sydde till sonens kusin innan sonen var född. Då var jag glad att ha ett barn att sy åt, och nu när sonen finns är jag glad att ha en tjej att sy åt.

Det är samma mönster som de nysydda kusinklänningarna, men i en mindre storlek och i annat material.Blommorna på klänningen är såna där stryka-på-märken. De funkade väl inte jättebra med tvättmaskinen kan man väl säga, de trillade helt enkelt av. Nästa gång blir det egna applikationer eller märken som man kan sy fast.

Skötbädd till skötväskan

Innan sonen kom knåpade jag ihop en skötbädd att ha med i skötväskan. Dels för att skydda sonen vid byten på offentliga toaletter och andra mindre rena ställen, men också för att skydda soffor, sängar och andra möbler som får agera skötbord när man är hemma hos folk. Så här när sonen är här kan jag bara konstatera att det var ett smart drag, Använder skötbädden massor, och den är lite roligare än det grå, intetsägande underlägget som följde med skötväskan.

Inspirationen till skötbädden kom från Mysklumpen, fast jag har gjort min lite enklare.

Material: vanligt bomullstyg på utsidan, akrylatväv på insidan och mellan dessa finns en lite tjockare väv så att den blir lite skönare att ligga på. Allt material är köpt på Borås Wäfveris fabriksförsäljning i Borås.

Storlek: 40x60 cm.