Sydde en t-shirt i det gula fordonstyget från JNY-design till en kompis son. Dessvärre drog jag lite väl mycket i kantbandet till halslinningen när jag sydde fast det, vilket syns lite på tröjan då det gula tyget har en liten tendens att rynka sig just vid halsen. Det tror jag inte syns så tydligt när tröjan väl är på, så det gör inte så mycket. Men problemet är att halslinningen blev för litet för kompisens sons huvud. Det kommer liksom inte igenom. Jag var lite orolig för detta när jag upptäckte misstaget med kantbandet, men när jag testade tröjan på min son, som är precis året yngre än kompisens son, och där gick tröjan på utan några större problem. Men det är klart att det kan bli problem när man är ett år äldre, och dessutom inte gillar trånga saker över huvudet. Nu är frågan om jag ska försöka vidga halslinningen antingen genom att sprätta och sy nytt eller genom att klippa precis utanför kantbandet och sy på nytt. Alternativet är att sy en helt ny tröja... Sprätten är jag inte så sugen på då jag för tillfället har två andra sprättplagg som ligger och väntar. Men vi får väl se vad som händer. Fortsättning följer så småningom.
Material: Gult fordonstyg (jersey) samt turkos jersey, båda från
JNY-design.
Mönster: Ottobre 4/2004 (modell 35).
Storlek: 92/98.
6 kommentarer:
Härlig tröja!
Klippa av precis utanför kantbandet och sätta muddkant istället? En enkel lösning iaf. :P
Jättefin i alla fall:)
Nilla: Men jag har aldrig sytt en muddkant... vet inte om jag vågar mig på det. Hmm, det tål att tänkas på.
Johanna: tack! =)
Typiskt att Oliver har för stort huvud :) men det där med mudden lät ju som en bra idé, kan du inte testa K? se det som en test-tröja = T-tröja :)
Jättefin tröja! Synd att den blev för liten. Jag tycker att du ska testa att klippa bort kantbandet och sy dit en muddkant, det tycker jag är mycket enklare än att sy dit kantband, därför har nästan alla tröjor jag syr just muddkant :) Lycka till!
Oj, jag har glömt att kommentera den fina tröjan!!
Det går inte att klippa ett sprund och kanta? Blir kanske ett lite konstigt avslut upptill, men då slipper du klippa bort kantbandet.
Skicka en kommentar