torsdag 8 april 2010

Orange överdragsbyxor

Våren är ju nästan här nu, helt otroligt. Snön smälte bort i ett huj och helt plötsligt är det varmt vissa dagar. Så varmt att overallen är ett minne blott, och fleecefodrade regnkläder kan kännas otympliga. Därför var det dag för ett nytt par överdragsbyxor till sonen. Det första paret sydde jag till honom för ungefär ett år sedan, han har dock växt sen dess (dom gör tydligen det - tänk vilken tur annars skulle man aldrig få sy nytt) så det fick bli ett nytt par.

Orangea även denna gång. Jag gillar orange. Förutom att det är en protest mot de mörka och murriga färger jag ser i affärerna så är det faktiskt himla praktiskt med färgstarka kläder. Man har lättare att se småtrollen när de pinnar iväg på äventyr i ett obevakat ögonblick, och de händer rätt ofta här hemma.


Material: Orange och klarblå bävernylon från Skroten i Kinna.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 86/92

3 kommentarer:

Liza sa...

Ja med dom byxorna syns han på långt håll iaf :)

Bor du förresten nära skroten? Såg dina jeanstajts och har letat liknande tyg själv. Undrar om du skulle kunna tänka dig att åka och köpa nån meter åt mig och skicka isåfall?

Lena sa...

Dessutom är dom där byxorna grymt bra att ha ute och dom passar lääääääääänge! :)

Anonym sa...

Snygga de blev. Har alltid undrat hur man får till sådana där knän. Gillar skarpt!