måndag 20 december 2010

En julklapp är avklarad

Fyraåriga systerdottern önskar sig tydligen lite nya kläder till Lisa (dockan) och givetvis kan väl den önskningen gå i uppfyllelse. Kikade faktiskt runt lite först efter några av de andra sakerna hon önskade sig men blev så deprimerad av all plastig skit (ursäkta språket) som fanns överallt i affärerna. Så dockkläder blev det, det blir man inte deprimerad över. Fem plagg hamnade i julklappen den här gången. Skulle det nu vara så att det är något jag missat, ett plagg jag förbisett, något som Lisa saknar, så får jag väl ta på mig att göra det i efterhand.

Ett par lilarandiga mysbyxor i velour, en tunika i blommig jersey, ett par jeans i mjuk jersey, en tröja i grönt fordonstyg och slutligen en klänning i rosamönstrat bomullstyg. Mönstren kommer allihop från Sy och sticka dockkläder av Gunnars. Lisa är 34 cm lång, och närmaste storleken i boken var 37 cm, så jag har kortat av lite här och var, och gått lite på känn (som vanligt). Hoppas att de passar, jag är nog minst lika spänd som systerdottern inför Lisas test av kläderna. Förresten så har systerdottern ett likadant lila set (obloggat inser jag nu), så nu kan de matcha varandra Lisa och hon.

Att sy dockkläder är väldigt roligt faktiskt, det går fort och man behöver inte tänka så himla mycket på komforten. Nu ska jag färdigställa två, eller möjligtvis tre, plagg till som sonen ska få till den docka han ska få i julklapp. Fördelen där är att den dockan har jag här hemma så den kan jag prova på när jag vill.

6 kommentarer:

Malin sa...

Fina!!! Kanonmoster systerdottern har!

Slow-Eva sa...

Superfint! Mycket roligare än plast-skräpet, det kan jag verkligen hålla med om!

OYB sa...

Fina dockkläder! Och vad smått och pilligt det måste ha varit att sy dem!

Katharina sa...

Tack hörni!

OYB: det var faktiskt inte så smått och pilligt. Kanske för att man när man syr dockkläder inte behöver vara så himla noga med komforten eller nåt, jag vet inte. Men det gick fortare att sy ett av dessa plagg jämfört med att sy en body till en nyfödd.

Katharina sa...

Tack hörni!

OYB: det var faktiskt inte så smått och pilligt. Kanske för att man när man syr dockkläder inte behöver vara så himla noga med komforten eller nåt, jag vet inte. Men det gick fortare att sy ett av dessa plagg jämfört med att sy en body till en nyfödd.

Thea sa...

Vilka härliga dockkläder! Visst är det bra mycket roligare med "riktiga" kläder till dockorna? Såna som barnen har själva, istället för det man köper.