onsdag 21 mars 2012

Imse vimse spindel-linne

Jag har sytt tre linnen hittills, men inget av de tidigare två verkar ha fastnat i bloggen vad det verkar som. Nåväl - här är det tredje i alla fall. Och det är också det som jag blivit mest nöjd med hittills. Det sitter väldigt bra på sonen, kantbanden blev väldigt bra och det mesta bara flöt på när jag sydde. Linne är smidigt för man kan ha det under en tröja på vintern för lite extra värme eller så kan man ha det när man går på minijympis på lördagar.


Och så här ser det ut på:

Här ser man också byxorna som jag sydde för över ett år sedan - de funkar fortfarande, men frågan är hur länge till.

Jag såg förresten att Skapat av mig också hade sytt linnen. Hon hade dessutom fått till en rolig tvist på sina med olika tyg på fram och bakstycket. Väldigt läckert.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo, grön jersey från Skroten.

Mönster: Eget (med mått utifrån ett köpelinne).

Storlek: 98

måndag 19 mars 2012

Överdragsbyxor - vårens bästa plagg?

Första gången jag sydde överdragsbyxor var för tre år sedan. Det var vår, sonen var inte ens året, men kröp runt hej vilt. Då behövdes något som funkade att krypa i ute. Sen dess har sonen hunnit jobba sig igenom några olika par (men jag inser att inget av de paren fastnat i bloggen). Jag gillar verkligen det där med överdragsbyxor. Man behöver inte bekymra sig det minsta för alla leriga och blöta äventyr som sker ute, när barnen väl kommer in är det bara till att dra av dem och kläderna under är hela, rena och fria från sand. Nu behövdes dock ett nytt par:

Byxorna har legat tillklippta sedan i höstas (minst - eventuellt sen i våras) men funkade fortfarande storleksmässigt. Jag var dock tvungen att lägga till någon centimeter på längden. Därav den extra orangea delen längst ner. Jag valde medvetet en annan färg på den delen och blev himla nöjd med resultatet. Så här ser de ut på:

Ursprungsbyxan, dvs den där allra första överdragsbyxan, den skrotar lillasyster runt i ute nu för tiden. Görbra!

Material: Blå, grön och orange bävernylon från Skroten.

Mönster: Ursprungsmönstret är Skogshuggarbyxan i boken Sy till småbarnen av Anita Gunnars. Men jag har förändrat och förenklat en hel del. Resår uppe och nere, bort med fickorna.

Storlek: 104

onsdag 7 mars 2012

Vårens första mössor

Våren har ju faktiskt varit här och visat sig en sväng (hoppas den snart kommer tillbaks igen), och det är fler än jag som i och med det börjat sy tunnare vårmössor. Hittills har det blivit fem stycken här hos mig. Två till barnen i huset och två till mina goda vänners barn.

Klövertyget är fantastiskt fint tycker jag, och gör sig väldigt bra som mössa. Sonen valde själv tyg, och givetvis skulle han ha en svart cool mössa. Jag fick dock sy sömmen i en kontrastfärg så att den inte blev helt svart. För ja, den här svarta perioden han går igenom tynger mitt färgglada mammahjärta lite. =)

Den femte mössan då? Jo, den ser ni också på bilden ovanför. Den lilla gröna. Sonen konstaterade att Sten ville ju också ha en mössa. Vem Sten är? Jo det är sonens dinosaurie. Från att som liten inte visat minsta lilla intresse för gosedjur eller snuttefiltar eller nappar eller något sådant så har sonen nu, vid 3,5 års ålder tokfastnat för den här dinosaurien han faktiskt fick när han föddes. Sten ska vara med både här och där, och alltid när det är dags att sova. Och det är klart att Sten också skulle få en mössa. Sonen valde ut det gröna tyget, för det var så snyggt.

torsdag 1 mars 2012

Pyjamas nummer två färdig

Så blev pyjamas nummer två också färdig. Ett steg i taget, sy lite här och lite där så når man målet tillslut. Pyjamasen är i stort sett identisk med den förra (om man bortser från tygval såklart). Enda skillnaden är att ärmarna är cirka tre centimeter kortare på den här. När jag skulle sy fast ärmarna upptäckte jag ett hål i ena ärmen, irriterande, och inte var det särskilt välgjort heller (om man nu kan säga det om hål). Jag kom då ihåg att jag noterat ett hål i tyget efter att jag plockade ut det ur tvättmaskinen när det var nytt, med största sannolikhet är det nämnda tvättmaskin som är skyldig till hålet, jaja hålet hade jag hur som helst glömt bort när det var dags att sy i tyget, så jag tänkte inte på att titta efter det när jag klippte ut mina delar. Lyckligtvis hamnade det längst ner på ena ärmen. Jag hade givetvis kunnat göra någon lappnings-lösning men valde istället att bara korta av ärmarna lite.

Material: Imse vimse spindel-jersey från Liandlo. Röd mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting.

Och så här såg pyjamasen ut när den låg i sängen tidigare ikväll:

onsdag 29 februari 2012

Finfina heldressar

Ganska nyss hittade jag bloggen Mockolini - en väldigt rolig upptäckt. Kläderna hon syr är helt fantastiska. Det inlägg som var aktuellt när jag hittade bloggen var det här. En jättefin heldress i blått och rött. Jag blev kär på stört. Nu slumpar det sig så att Mockolini har i dagarna sytt och bloggat i tre år, och vill fira det med en giveaway där presenten är just en heldress. Oj, vad jag är sugen på att få den.

Så hör ni, gå gärna in och kika på vad Mockolini syr (sen behöver ni ju inte anmäla er i giveawayen... jag menar då blir ju chansen att jag får presenten mindre...).

måndag 27 februari 2012

Verktygströja

Den här tröjan låg först tillklippt ett bra tag. Jag kunde då inte bestämma mig för vilken färg jag skulle sätta på kantband och muddar, jag hade inget bra limegrönt, eller turkost för den delen att matcha med. Då stötte jag på det här inlägget hos Brallan syr, och insåg att jag behöver ju inte matcha alls. Så jag frågade helt enkelt sonen vilken färg han ville ha. Och givetvis valde han svart. Det är ju så coolt. Jag hade kanske hoppats på orange eller cerise eller grönt eller något annat lite roligare. Men den som gett sig in i leken... så det blev svart. Funkar ju görbra såklart.

Sen låg den halvsydd ett tag. Det var ju det där med tid och bristen på densamma. Men så tog jag tag i det. Och så blev den färdig.

Material: Turkost verktygsjersey från från Znok. Svart jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 - skulle jag tro i alla fall, jag kommer faktiskt inte ihåg helt säkert.

Storlek: 104/110.

söndag 26 februari 2012

En pyjamas färdig

Jag har sytt nästan alla pyjamaser som dotterna haft (alla har dock inte lyckats komma till bloggen). De sitter helt enkelt så mycket bättre än de gamla jag hade kvar sen sonen. Dessutom kan jag då sy utan knappar på magen, vilket känns bra eftersom dotterna hemskt gärna sover på mage.

Nu senast har jag sytt två stycken i storlek 86-någonting. En är klar, och dottern premiärsov den i natt. Den verkade funka helt okej att sova i. Nu ska jag se om jag kan färdigställa den andra hyfsat snart också. Det är bara svårt att hitta sytid mitt i heltidsjobb, träning, familjetid, städ, tvätt, disk och matlagning, men allt handlar ju egentligen bara om prioritering.

Knapparna i denna pyjamas är förresten satta med en Prymtång. Jag har ända tills nu jobbat med hammare när jag satt knappar, men så fick jag en tång av en kär vän i torsdags. Oj vad roligt! Och så mycket smidigare det var att jobba med den.

Material: Uggle-interlock från Znok. Turkos mudd från Skroten.

Mönster: Ottobre 1/2009 fast väldigt modifierat.

Storlek: 86-någonting. Den funkar redan nu på dottern som precis påbörjat storlek 80, fast grenen hänger väl i och för sig nere vid knäna...

lördag 18 februari 2012

Hemliga byxor

Någon gång under december eller januari syddes dessa byxor. Sonen var i behov av fler mysbyxor och det gröna collagetyget hade jag köpt redan under hösten någon gång i syfte att sy just mysbyxor till sonen. Men då kom heltidsarbetet i vägen, så det blev inga byxor just då. Men nu så var det dags.

Jag bestämde mig för att använda ett mönster ur Ottobre med en annan variant på fickor, och i fickorna lät jag apor från djungeln titta fram. Sonen var ideligen och kollade vad jag gjorde, och verkade helt med på noterna. Möjligen blev han lite besviken när det visade sig att den svarte midjeresåren inte skulle synas - svart är ju så snyggt! Så var byxorna färdiga och jag var nöjd, tyckte de blev himla bra. Sonen blåvägrade ta på dem. Det var ju helt fel fickor! Såna fickor kan man ju inte ha! Han skulle absolut inte ha dem. Jaja, tänkte jag, de åker ner i hans låda i alla fall, han lär väl glömma. Glömde gjorde han knappast. Så fort jag plockade fram de här byxorna när det var dags att ta på sig så ylade han att det var helt fel fickor! Det irriterade (eller kanske till och med sårade?) mig att han inte ville ha dem, jag var så nöjd med dem och ville inte att de skulle bli liggande. Till slut startade jag en övertalningskampanj och förklarade att de här fickorna var så kallade hemliga fickor, dem kunde man ha massa hemliga saker i utan att någon visste. Inte alls som vanliga fickor. Sonen blev onekligen lite intresserad. Men ta på sig dem, nej, det tänkte han faktiskt inte göra. Inte idag i alla fall. Men nästa lördag, då skulle han ha dem. Okej tänkte jag, det ska bli intressant att se. Och som jag skrev tidigare, han glömmer inte. Nästa lördag plockade han själv fram byxorna och förklarade att idag skulle han ju ha de hemliga byxorna. Och så var de helt plötsligt accepterade.


Material: Grön collage och turkos mudd från Skroten, djungel-strechfrotté från JNYdesign.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 23).

Storlek: 104.

I dagarna kollade jag runt lite på massor av andra inspirerande sybloggar och hittade då de här byxorna hos Brallan syr. Först tänkte jag - nämen det är ju precis som mina byxor! Sen inser jag att de är ju egentligen inte så lika - grön collage och djungel är väl de gemensamma nämnarna. Men det är ändå roligt att se hur nära man kan komma varandra is slutresultat utan att känna till varandras idéer.

tisdag 13 december 2011

Nedtonad klänning

Imorgon ska vi på begravning, hela familjen. Det är makens mormor som begravs, ett långt liv som tagit slut. Riktigt tråkigt, men ändå precis som det ska vara - en människa som fått leva ett rikt liv upp till en hög ålder.

I dotterns garderob fanns inget riktigt passande att ha på sig. Det är en tämligen färgglad garderob hon har, och även om jag inte tycker att barn behöver/ska vara svartklädda på en begravning, så kanske det inte heller behöver vara de allra starkaste färgerna och färgkombinationerna. Därför kom denna klänning till, en klänning som fortfarande är relativt färgglad, men som har en dov bakgrund. Tillsammans med en brun kofta och ett par vita strumpbyxor tror jag den kommer göra sig bra imorgon.


Material: Ugglemönstrad babycord från Skroten.

Mönster: New Look 6578, här finns en del tidigare alster från samma mönster.

Storlek: 1 (82 cm). Jag var dock tvungen att sy in klänningen en del, den visade sig vara lite väl stor när dottern provade den.

onsdag 2 november 2011

Skogströja - gå-bort-present

Kvällen har ägnats åt en tröja som ska bli en gå-bort-present imorgon. Jag ska träffa mina gamla barndomskamrater, och istället för en blomma till värdinnan bestämde jag mig för att sy en tröja till hennes son som är 1,5 år.

Egentligen är det inga konstigheter alls. Samma gamla Ottobre-mönster som jag brukar använda (och som är jag så nöjd med!). Först tänkte jag ha brunt i halsen, men den där lilla snutten brun jersey som jag tror jag har någonstans, det ville inte komma fram. Så då fick jag hitta på något annat. Det blev rött istället, och nu är jag väldigt glad för att den bruna jerseyn gömmer sig, för jag tycker det blev görbra med rött. Så nu är det bara till att hoppas att tröjan passar och blir omtyckt.

Material: Skogsjersey från JNY-design, röd jersey från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2004 (modell 35).

Storlek: 92.

Minus: Usch vad trist det är att fota mitt i mörkaste kvällen. Det är ju helt ömöjligt att göra tygerna rättvisa.

Minus 2: Mina storlekslappar för 92 var slut, så det fick bli en tröja utan storlek.

lördag 8 oktober 2011

Tvåfärgad fordonströja

Jag har tre olika färgställningar av fordonstyget och när det nu var dags för en ny fordonströja var jag lite sugen på att använda om inte alla tre, så i alla fall två av dessa. Hade först lite planer på att ärmarna skulle vara i andra färger, eller bara framstycket. Men hur jag än försökte så fick jag liksom inte till det. Jag hade för lite kvar av det röda och det gula tyget, det har gått åt till andra tröjor. Alltså fick det bli en annan lösning. Jag tog tag i en idé som funnits i mitt huvud i ett år eller mer och gjorde ett tudelat framstycke.


Kunde dock inte komma på vad jag skulle ha för färg på kantningen i halsen. Men efter att jag helt plötsligt bestämt mig för att sy en turkos täcksöm ovanpå sömmen i framstycket så föll det sig ganska naturligt att det blev turkos halslinning. Turkos täcksömmar blev det även över samtliga raglansömmar. Och eftersom jag saknar maskin för att sy "riktiga" täcksömmar använde jag mig av en av sömmarna på min vanliga maskin, men det blev rätt bra det med tycker jag.

Nedre sömmen på tröjan fick dock bli en vanlig tvillingsöm. Detta efter att jag sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och... ja ni förstår. Sömmen blev helt fruktansvärt ojämn varje gång. Till slut gav jag helt enkelt upp och tog fram tvillingnålen. Men det ser nog inte så konstigt ut ändå med en avvikande söm där.


I slutänden blev jag rätt nöjd med tröjan faktiskt, det blev nog faktiskt bättre än jag tänkt mig. Minus dock för att muddväven i halsringningen är åtdragen aningens för hårt, så jerseyn drar sig lite i halsen. Men å andra sidan så vet jag av erfarenhet att det inte syns när sonen väl har på sig den, så det tänker jag inte gå och gräma mig över.

Material: Grönt och gult fordonstyg (jersey) från JNY-design, turkos muddväv från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 25).

Storlek: 104.

torsdag 6 oktober 2011

Nya kalsonger

Sonen växer uppenbarligen, även om det inte märks sådär jättetydligt. Hur som helst så börjar hans gamla kalsonger bli lite väl tighta, så jag beslutade mig för att fixa några nya. Hittills bara två par, men så mycket bättre som de sitter jämfört med de gamla så lär det bli fler så småningom.

De två paren skiljer sig lite åt. Drak-kalsongerna har ingen benmudd utan där fållade jag bara bensluten medan verktygskalsongens fick benmuddar (i en grön som inte riktigt passar). Jag tror att jag fortsättningsvis kommer göra som med kalsongerna med drakar, bara fålla. Det går snabbare och kalsongerna verkar fortfarande sitta väldigt bra.

Material: Verktyg och drakar från Znok.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 37.

Storlek: 104.

onsdag 5 oktober 2011

Djungeltunika

När jag såg den här tunikan sydd av Mysungar kom jag fram till att det där borde vara en rätt bra modell för någon som kryper runt på golvet dagarna i ända. Om nederkanten på tunikan är ihopdragen borde den hålla sig hyfsat uppe mot magen när man kryper runt liksom. Jag bestämde mig helt enkelt för att prova att sy något liknande till dottern.

Utgångspunkten blev en tröja i senaste numret av Ottobre som jag förlängde och ställde ut lite. Hade ingen aning om hur mycket det skulle ställas ut eftersom jag aldrig sytt tunikor innan. Men jag gick lite på känn. Så här blev resultatet:

Som synes inte särskilt ballongpuffig nertill. Jag läste inte Mysungars bloggpost ordentligt innan, och trodde nog det skulle räcka med ett rejält utdraget kantband i muddväv för att puffa till tunikan. Men så var ju inte fallet. Nåväl, man lär så länge man lever. Jag inser också att jag skulle kunna ställa ut mönstret någon centimeter till, lite mer utställd får den gärna bli.

För övrigt blev längden på tunikan rätt bra, så jag tror inte det är så stor risk att hon kryper på den trots allt. Så här ser den ut på:

Material: Djungel-strechfrotté från JNY-design, röd muddväv från Skroten.

Mönster: Ottobre 4/2011, modell 1.

Storlek: 74

måndag 19 september 2011

3 x mössa

Äntligen lite sytid! Eller ja, äntligen har jag tagit mig tid att ta fram symaskinen och sy lite. För jag har insett det att det handlar om prioritering. Jag kommer aldrig hinna allt det där jag tänker att jag ska ha gjort innan symaskinen får komma fram (dammsuga, stryka, tvätta fönster och allt annat roligt som måste göras titt som tätt).

Det som fick mig att ta mig tiden var att vi skulle på kalas, och ville ge bort en mössa i present. Och så behövde lillskruttan här hemma en mössa också. Så det blev två klövermössor. Hade egentligen bara tänkt göra två mössor, men så kom sonen förbi och undrade vad jag gjorde. Jag svarade att jag sydde mössor till lillasyster och kusinen. Jaha, jag vill i alla fall ha en i Imse Vimse Spindel, förklarade han då. Och såklart var jag tvungen att slänga ihop en till honom då också.
Material: Lila klöver och Imse Vimse Spindel från Liandlo.

Mönster: KokaLal:s suveräna mössinstruktion.

torsdag 18 augusti 2011

Lappat och lagat: jeans

De senaste stunderna jag tillbringat vid symaskinen har varit för att lappa och laga gamla jeans. Ett av paren var mina, ett par som jag bott i under föräldraledigheten, men som började sjunga på sista refrängen...
Med min femåriga systerdotter som stilikon bestämde jag mig för att göra något för att förlänga jeansens livslängd lite. Systerdotterna har haft ett par jeanstights, köpta på Kappahl tror jag, med lappar i vävt bomullstyg på. Så jag bestämde mig för att testa att göra något liknande med mina jeans. Så här blev det:

Först lagade jag hålen i jeansen genom att sätta på jeanslappar på insidan av byxbenen och sicksacka fram och tillbaks över den. Sen på med bomullslapparna som jag först strök vlieseline på och sedan fixerade med vliesofix. Och så sydde jag fast dem med vanlig simpel raksöm.

Jeansen blev okej tycker jag, jag kan i alla fall ha dem hemmavid och till dagis när sonen ska lämnas/hämtas. Och förhoppningsvis håller de föräldraledigheten ut i alla fall.

Det andra paret jeans som skulle lagas var makens. Han sliter ut jeans på löpande band. Jag förstår faktiskt inte vad han gör med dem, men men, det är bara till att laga och se glad ut (eller svära lite när det ska sys långt ner på byxbenet, det är ju görjobbigt, någon som har tips för hur man gör detta på bästa sätt?). Här var det maken själv som bestämde att det skulle vara en stjärna på knät. En svart en fick det bli, i någon tunn variant av denim. I stort sett samma tillvägagångssätt där. Laga byxan med en jeanslapp på insidan, och sen på med applikationen. Denna gången struntade jag i vlieselinet men hade på vliesofix för att underlätta när jag skulle sy. Sen tät sicksack runt konturerna. Färdigt:

Nu behöver man inte vara så uppmärksam för att se att det är ju två(!) stjärnor på byxorna. Jo. Tre dagar hann han använda dem när han kom hem och meddelade att han hade gjort sönder dem igen... Så det fick bli en stjärna till.

måndag 8 augusti 2011

Bra byxor

Jag tänkte skriva att nu är sommaren nästan förbi. Men så ångrade jag mig, om jag inte skriver det kanske det inte stämmer. Jag hoppas fortfarande på fina dagar i solen. Sonen har ett nysytt oanvänt (och obloggat) linne som ligger och väntar på soliga varma dagar, och det ska vi banne mig se till att få använda innan det som vi kallar hösten är här.

Men nu till det som jag egentligen skulle visa. Ett par helt vanliga byxor. Eller egentligen ska de nog vara tights, men eftersom Ottobre är Ottobre blev de inte så tighta. Men ändå väldigt bra. Jag hade egentligen inte alls tänkt blogga om dessa, vem vill se ett par enkla och dessutom vida tights liksom. Men så idag, efter premiäranvändandet ångrade jag mig. Mest för att jag vill ha dem dokumenterade eftersom jag tänker sy fler. De är inte för kalla och inte för varma, och gott om rörelsevidd. Och dessutom pinsamt enkla att sy.

Så här ser de ut:

Material: Gröna glada elefanter på interlock som jag fick i ett Fyndpaket från Znok.

Mönster: Ottobre 4/2004, modell 2.

Storlek: 68

Gillar: Den omedvetna mönsterpassningen mitt fram, med elefantens snabel.

tisdag 21 juni 2011

Andra paret ut

Här är andra paret jeans, eller egentligen är det det första paret, för jag sydde dessa först. Men eftersom de andra hamna i bloggen först så får väl de här bli det andra paret då.

Samma mönster på båda jeansen, men här valde jag att ha dem relativt rena och vanliga. En besparing bak, två bakfickor, två framfickor och lite stickningar. Denimen kommer från en stuvlåda på Skroten, och är tidigare använd till att sy de här jeansen till sonen.

Så här ser de ut på:


onsdag 15 juni 2011

DoRedo-jeans

För ett tag sedan blev det lite jeanskris här hemma. Så jag sydde två par jeansav denim jag hade liggandes hemma. Det här paret är sydda av makens avlagda jeans, ett par DoRedo-jeans helt enkelt. Jag valde att behålla yttersömmen på jeansen, sydde en besparing bak som fick fortsätta fram över framsidan också. Heter det fortfarande besparing då förresten? Sen gjorde jag motsvarande klipp nertill på byxorna eftersom det kändes som om det saknades något där. Bakfickorna från makens jeans fick bli sidofickor på de nya jeansen, valde dock att placera dem lite olika. I midjan grå mudd med resår i och vid fötterna resår som är 1 cm brett.
Så här ser de ut på:



Sonen vattnar vår fallfärdiga gärdesgård, kanske lite vatten kan få den att staga upp sig, vi lyckas ju aldrig komma till skott och få fixat det.

Kanske kan jag lyckas fånga de andra jeansen jag sydde på bild också, då kommer de i en annan post så småningom.

Tips: Erica med bloggen Ericas TygVerkstad har just postat en tutorial för hur man syr DoRedo-jeans. Jag har dock inte följt hennes beskrivning, den kom efter att jag sytt dessa jeansen.

tisdag 14 juni 2011

Dregglisar

I går kväll strax före tio kom jag på att jag ville sy något. Det kändes inte så aktuellt att sätta igång med något större projekt eftersom jag i och med den sena tidpunkten skulle bryta mot regel nr 1 vid sömnad ("Sy inte när du är trött"). Tog då tag i det där med dregglisar. Dottern har en konstant flod ur munnen känns det som, och många av de dregglisar som var kvar sen sonen hade samma konstanta flod i munnen har liksom säckat ihop (om de alls var särskilt bra från början).

Jag gjorde helt enkelt som makrill och tog vit interlock till baksida. Inte så isolerande för väta kanske, men inte heller särskilt varmt så här mitt i sommaren. Sen lite blandade tyger till framsidor. Det blev sex stycken den här omgången. Blir säkert några till vad det lider.

Mönster: Ritat på egen hand, med inspiration lite varstansifrån.

Kuriosa 1: Bilden är tagen ute vid halv tio snåret (på kvällen alltså) - oj vad mycket lättare det är att vara bloggare på sommaren än på vintern.

Kuriosa 2: Det här plagget är faktiskt anledningen att jag upptäckte sybloggsvärlden över huvud taget. En kollega på jobbet sydde någon sån här när hennes son var bebis (för 3,5 år sedan), och hon hade då fått inspirationen från en syblogg och mailade mig adressen till den för att visa hur fina saker folk satt hemma och sydde. Om jag inte missminner mig så var det Gecko hon hade letat upp då.

Och en fråga - av det mer grundläggande slaget - hur fäster ni era overlocktrådar ni som syr på overlock? Jag har aldrig riktigt fattat hur man gör det. Nu har jag sytt fast varje trådände för hand, men det känns inte som att det är rätt. Så hur gör ni? Hur gör man?

onsdag 1 juni 2011

Kalsonger i massor

Det här är nog det första plagg som jag verkligen massproducerat, om man nu kan kalla att sy åtta versioner av samma plagg att massproducera.

I påskas deklararerade sonen att nu skulle han inte ha blöja mer. Nu var det dags för kalsonger. Jättebra tyckte vi här hemma, och började använda de kalsonger vi tidigare köpt hem för detta tillfälle. Och sonen har varit jätteduktig. Visst händer det olyckor emellanåt, men det är ju sånt man får räkna med. För någon vecka sedan förklarade han dock att han ville bara ha stora kalsonger, alltså kalsonger i boxermodell. Vi hade några såna, men inte så många. Men så vet jag att flera sybloggare sytt kalsonger innan, och skrivit om hur roligt det är. Så vi gick och valde tyg jag och sonen, och sen började vi klippa och kombinera, och när det var dags att sy så var han med och tryckte på pedalen. Så tillsammans har vi nu åstadkommit åtta par stora kalsonger. Och jag är redo att falla in i kören som hyllar det här med att sy underkläder. Det är ju görkul! Massor av småbitar man kan göra åt med, och det går att kombinera hej vilt.

På bilden nedan saknas ett par av de jag sytt, antar att de ligger i tvätten eller nåt.

Material: Massor av olika tyger från olika ställen.

Mönster: Ottobre 4/2004.

Storlek: 92.

Och så här ser de ut på: