Mönster: Viikari sweatshirtbyxa i Ottobre 6/2007. Dock modifierat då Viikari har muddar i midja och benslut. Jag valde istället att sätta resår både uppe och nere (två smala), alltså har jag förlängt mönstret en del. Dessutom valde jag bort fickorna på sidorna, och satte istället dit en ficka bak.Tyg: Brun manchester från Myrins textil, samma som jag sydde min kjol av.
Storlek: 68 eller nåt sånt. Sonen kan ha dem nu, men det är ändå en del pös i dem, så han bör kunna ha dem ett tag.
Positivt: Att benslut och midja blev så som jag tänkt mig. Att jag är nöjd (och att en meter tyg för 99:- räckt till en kjol till mig och ett par byxor till sonen). Smidigt.
Att tänka på till nästa gång: Göra fickan bak lite längre, så att jag har mer att vika ner upptill. Alternativt sy en stickning upptill så att kanten stannar nere. Nu använde jag fickan som skulle varit på sidan, vilket gjorde att jag bara vek ner en cm eller så upptill, jag befarar därför att det kommer "vika upp sig". Får se om jag kan nästa fast det på något sätt, eller sy en smal stickning upptill såhär i efterhand.
2 kommentarer:
Jättefina byxor.
Vår dotterson har det allt bra han. :-)
Jättefina, jag gjorde dem i velour men skippade också sidfickorna men använde mudd i midja och ben. Det är kul när man kan variera ett mönster så mycket.
Skicka en kommentar