lördag 8 oktober 2011

Tvåfärgad fordonströja

Jag har tre olika färgställningar av fordonstyget och när det nu var dags för en ny fordonströja var jag lite sugen på att använda om inte alla tre, så i alla fall två av dessa. Hade först lite planer på att ärmarna skulle vara i andra färger, eller bara framstycket. Men hur jag än försökte så fick jag liksom inte till det. Jag hade för lite kvar av det röda och det gula tyget, det har gått åt till andra tröjor. Alltså fick det bli en annan lösning. Jag tog tag i en idé som funnits i mitt huvud i ett år eller mer och gjorde ett tudelat framstycke.


Kunde dock inte komma på vad jag skulle ha för färg på kantningen i halsen. Men efter att jag helt plötsligt bestämt mig för att sy en turkos täcksöm ovanpå sömmen i framstycket så föll det sig ganska naturligt att det blev turkos halslinning. Turkos täcksömmar blev det även över samtliga raglansömmar. Och eftersom jag saknar maskin för att sy "riktiga" täcksömmar använde jag mig av en av sömmarna på min vanliga maskin, men det blev rätt bra det med tycker jag.

Nedre sömmen på tröjan fick dock bli en vanlig tvillingsöm. Detta efter att jag sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och sprättat och sytt om och... ja ni förstår. Sömmen blev helt fruktansvärt ojämn varje gång. Till slut gav jag helt enkelt upp och tog fram tvillingnålen. Men det ser nog inte så konstigt ut ändå med en avvikande söm där.


I slutänden blev jag rätt nöjd med tröjan faktiskt, det blev nog faktiskt bättre än jag tänkt mig. Minus dock för att muddväven i halsringningen är åtdragen aningens för hårt, så jerseyn drar sig lite i halsen. Men å andra sidan så vet jag av erfarenhet att det inte syns när sonen väl har på sig den, så det tänker jag inte gå och gräma mig över.

Material: Grönt och gult fordonstyg (jersey) från JNY-design, turkos muddväv från Skroten.

Mönster
: Ottobre 4/2011 (modell 25).

Storlek: 104.

7 kommentarer:

Sally sa...

Åh så fin! Vad duktig du är på att mönsterpassa!

Katrin sa...

Snygg! Riktigt läckert med mönsterpassningen! Vilket pilljobb!

bollebygdsbo sa...

Du kan allt pussla du också. ;))
Med såväl tyg som bokstäver och inte minst tid!

Ingrid sa...

En sådan rolig tröja!! Och riktigt fina dekorsömmar :)

Liten Lucky sa...

bara älskar din mönsterpassning pa framstycket ! Underbart!

Caisa sa...

Härlig! Skulle ta mig en evighet!

Alice sa...

Oj vilket pyssel. Superkul idé.