Dottern är en sån där som spyr. Eller nej, det är hon inte, inte jättemycket. Men hon är en sån som spyr på natten. Antagligen hadlar det om att jag är för trött för att se till att hon rapar som hon ska innan jag lägger ner henne. Men på morgonen brukar jag märka att hon spytt ner sin pyjamas någon gång under natten. Inte så att den är helt genomblöt, men tillräckligt för att den ska i tvätten. Alltså går det åt en del pyjamaser här hemma. Och de pyjamaser vi hade i de minsta storlekarna är urväxta. Så jag får ta och fixa några nya har jag tänkt. Här är första försöket.

En heldress, med knäppning i grenen och uppe på ena axeln. Det finns ett mönster från Ottobre i grunden, men jag har egentligen bara använt framstycket och ärmen från det mönstret, dessutom har jag smalnat av det upp mot cirka 5 cm på bredden.
När jag nyligen plockade fram kläder som jag lagt undan efter sonen hittade jag en body från Katvig som hade knäppning fastsatt i kantband uppe på ena axeln. Tänkte att jag skulle prova den typen av knäppning på denna pyjamas. Så idag när jag satt och slösurfade runt lite på måfå bland lite gamla sybloggsinlägg så insåg jag att jag också sett det hos
Gekko och hos
Le petit, men det var inget jag kom ihåg förräns jag råkade stöta på Le petits inlägg idag.

Lite typiskt är att jag, innan jag skulle sy den fasta axelsömmen, tänkte att nu ska jag se till att sy ihop "rätt" axelsöm, så att knäppningen inte hamnar på "fel" (dvs vänster) sida. På något vis blev det ändå fel och visst kom knäppningen på "fel" sida. Någon som förresten har koll på varför den ena sidan är "rätt" och den andra "fel"?
Material: Tågtyg från Jofotex, röd mudd inköpt någon gång för längesen någonstans
.
Mönster: Ottobre 1/2009 fast rätt så modifierat. Jag har två framstycken och har kompletterat med en grenkil, dessutom har jag smalnat av både fram- och bakstycket med 5 cm vardera. Muddar i ben- och ärmslut istället för fåll.
Storlek: 62.
6 kommentarer:
Jättefin! Jag gillar tåtyget, jag har precis sytt lite i det gula. Jag fick förrested också knäppningen på "fel" axel när jag sydde en tröja förra veckan och skulle göra om den till knäppning bara på ena axeln (båda i mönstret), men jag tycker inte att det gör något.
Tågtyget är så fint tycker jag - passar extra bra på nattkläder!
Finns det verkligen något rätt och fel håll? Är det inte bara vad som känns bra och inte? Jag tycker visserligen också att höger sida känns "rätt"- kanske för att de flesta klädmärken har sin knäppning på den sidan (har nog aldrig sett knäppning på vänster på köpta plagg...)
Tack för fina kommentarer. =) Tågtyget är verkligen jättefint, och väldigt bra kvalitet i det också.
Nej, det gör ju inget med knäppningen åt "fel" håll. Men man undrar ju varför det ena är rätt och det andra är fel. =)
såg din fråga hos mig om mudd i midjan på brallor. jag använder bara muddväv, men ser till att den blir ganska tajt eftersom den töjer sig. några av makrillens brallor har efter lite användning en viss tendens att glida ner över rumpan - ibland har jag sprättat upp och sytt den tajtare.
Jättefin! och som sagt, rätt eller fel spelar väl ingen roll här, det finns säkert nån standard men standarder behöver man väl inte alltid följa? :)
Snygg!
Vet inte om det finns nån standard för knäppningssida. Oavsett, så gör knäppningen på den sida som du känner för! :-)
Skicka en kommentar